Platforma “Monitorul prețurilor”, unde sunt afișate prețurile practicate de magazinele Mega Image, Lidl, Kaufland, Selgros, Carrefour, Penny și Profi, a înregistrat în primele două zile de la lansare, în 24 și 25 noiembrie 2016, peste 1,95 de milioane de utilizatori unici pe zi, în timp ce în prezent numărul mediu a ajuns la doar 20.000 de utilizatori pe zi, arată datele transmise la solicitarea News.ro de Consiliul Concurenței, care se ocupă de administrarea platformei.
“Acesta este primul proiect care reunește autoritățile statului - Consiliul Concurenței și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor- și mediul privat, adică comercianți, AC Nielsen, asociația GS1. Aplicația a stârnit interes la nivelul Uniunii Europene și Autoritatea de Concurență din Austria ne-a solicitat detalii despre proiect”, a declarat, pentru News.ro, președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.
Platfoma cuprinde până la 128 de produse din 64 de categorii și este un proiect pilot care se desfășoară doar în București. Datele sunt raportate de peste 300 de unități din București și Ilfov.
Consiliul Concurenței a demarat acest proiect deoarece intenționează că crească concurența între retaileri, ceea ce ar putea genera o scădere a prețurilor.
Proiectul “Monitorul prețurilor” trebuia să fie demarat încă din 2015 și este incomplet și după lansare, deoarece conține prea puține categorii de produse, iar rețeaua Selgros a refuzat să transmită prețurile.
Pe platformă sunt disponibile 64 de categorii de produse, dar lipsesc produse de bază precum fructele și legumele proaspete sau produse de sezon precum carnea de miel.
Lista de produse a fost stabilită împreună cu compania AC Nielsen România, pe baza expertizei acesteia în studierea pieței.
CITEȘTE ȘI FOTO Mișcare surprinzătoare: Raul Ciurtin dă laptele pe vin și se lansează într-o nouă afacere. Anul trecut anunța pentru Profit.ro: Cu laptele am terminat!“Lista cuprinde produse reprezentative pentru coșul de consum săptămânal și, cel puțin în această fază a proiectului, nu este <<personalizată>> pe specificul fiecărei sărbători”, a subliniat Chirițoiu.
Consiliul Concurenței intenționează să extindă proiectul în sensul includerii mai multor magazine din toata țara și mai multor categorii de produse. În plus, frecvența de încărcare a datelor va crește, astfel încât să nu existe niciun fel de întârziere față de prețurile reale de la raft.
“După trei luni de la lansarea proiectului, noi am organizat o întâlnire cu toți comercianții implicați și reacția a fost constructivă și sperăm să colaborăm la fel de bine și în continuare”, a mai spus Chirițoiu.
Consiliul Concurenței a lansat în 24 noiembrie 2016 platforma “Monitorul prețurilor”, unde sunt afișate prețurile practicate de magazinele Mega Image, Lidl, Kaufland, Selgros, Carrefour, Penny și Profi pentru minim cinci produse care fac parte din coșul zilnic al consumatorilor români.
Pentru a utiliza platforma, consumatorii trebuie să intre pe www.monitorulpreturilor.info, după care trebuie să selecteze zona București, iar apoi să aleagă unul dintre sectoare.
Proiectul "Monitorul prețurilor", care trebuia lansat în 2015 potrivit estimărilor inițiale înaintate de autoritate, a fost contestat de la început de către unii retaileri, care au motivat că imaginea lor poate fi afectată dacă vor fi introduse prețuri greșite pe platformă și că prețurile pot varia de la un magazin la altul sau de la un oraș la altul.
De asemenea, retailerii au obiectat că prețurile la unele produse pot fi modificate de la o zi la alta în magazine sau chiar în aceeași zi și că este dificilă actualizarea în timp real pe platformă.