Piața românească de cosmetice și de produse de îngrijire a crescut anul trecut cu circa 4% față de anul precedent, iar concurența pentru cotă de piață se dă tot mai mult prin calitatea produselor și prin serviciile asociate, în condițiile în care, după scăderea TVA, care a disponibilizat mai mulți bani pentru consum, clienții se mută pe segmentele superioare de preț, a declarat directorul general al Avon România & Moldova, Răzvan Dirațian.
Managerii din domeniu consideră că prețurile competitive, calitatea produselor și serviciile asociate vânzării rămân cea mai bună strategie care deschide portmonee în industria românească a cosmeticelor și produselor de îngrijire.
”Piața este extrem de competitivă și dinamică. Anul trecut, vânzările au fost mai mari decât am estimat în planul nostru inițial. Piața a evoluat undeva la 3-4%, dar creșterile noastre au depășit acest ritm. Ne-au crescut vânzările cu circa 6,5%”, a spus Dirațian, pentru News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Această creștere a fost alimentată și de un număr de lansări strategice, care înregistrează performanțe bune pe piață, dar un plus a venit și de la creșterea consumului, în general.
Și 2016 a început cu un avans susținut, iar ”creșterea este generată în primul rând de scăderea TVA-ului. Procentele în minus se reflectă în prețuri. Se cumpără mai mult și mai scump”, a spus șeful Avon.
El remarcă și o orientare a consumatorilor către segmentul superior de preț. ”Avem clienți care nu cumpărau de la noi și care acum, la început de an, au venit după acele produse ceva mai ieftine, dar și clienți existenți unde observăm o mutare pe segmentele superioare. Au migrat din zona de mass-market spre cea premium”, spune Dirațian.
Categoria de produse premium a ajuns să aibă o contribuție de 25-30% la afacerile totale ale Avon în România.
Compania consideră că mediul online va fi principalul motor de creștere pe piața produselor cosmetice. În acest context, Avon dă posibilitatea clienților să-și comande produsele pe internet.
Compania a lansat, în urmă cu doi ani, o platformă integrată de comerț electronic, care găzduiește deja 550 de magazine online, iar cei aproximativ 135.000 de reprezentanți ai Avon pot deveni „antreprenori în digital“.
Un reprezentant al Avon poate câștiga lunar circa 120-420 de lei dacă are o activitate slabă, dar și de la 750 de lei în sus pentru vânzări de peste 2.000 de lei. Comisioanele reprezentantului sunt cuprinse între 20% și 40%, potrivit companiei.
Lider pe segmentul de vânzări directe (MLM - multilevel marketing), Avon a intrat în România în 1997. Compania, cu afaceri de circa 106,2 mil. de euro în 2014 și 135.000 de reprezentanți, are o cotă de piață de circa 12-13% din întreaga piață a cosmeticelor, potrivit propriilor estimări.
Parfumurile au cea mai mare contribuție la afacerile totale ale companiei - aproximativ 40% -, urmate de produsele de îngrijire a tenului și produsele de îngrijire personală.
Principalii concurenți ai Avon pe această piață sunt companiile Oriflame, Amway, Herbalife, Faberlic, Zepter sau Forever Living Products.
Pe baza portofoliului de produse, toate aceste companii care vând în sistem MLM intră în competiție și cu L‘Oréal, Beiersdorf, P&G, Henkel sau Unilever, dar și cu magazinele de cosmerice selective, cum sunt Sephora, Douglas sau Marionnaud.
În România, vânzările locale de produse de îngrijire personală și frumusețe totalizează aproximativ 780 de milioane euro, potrivit Euromonitor, corpul de statistică economică al Uniunii Europene.
Cu un avans de doar 3-4% în 2015, piața românească este încă departe de țările occidentale, unde consumulul de cosmetice e de patru-cinci ori mai mare. Un român cheltuie anual pe astfel de produse în jur de 40 de euro, adică mai puțin de 4 euro pe lună.