România se situează pe locul 30 într-un clasament global al celor mai atractive piețe de retail în 2016, în urma Poloniei și a Cehiei și la egalitate cu Ungaria, arată un studiu recent al companiei de consultanță imobiliară CBRE.
Studiul CBRE analizeaza 40 de piețe din întreaga lume și ia în calcul planurile a peste 150 de retaileri din lume.
Astfel, din cele peste 150 de branduri, 8% vizează piața românească în acest an, comparativ cu 12% care vor să se extindă în Polonia și 10% în Cehia. Germania se află pe primul loc în topul preferințelor retailerilor, cu o cotă de 35%, urmată de Franța, cu 33%.
România a atras în 2014 și 2015 cel mai mare număr de branduri noi de retail din Europa Centrală și de Est, respectiv 34% din 185 de nume noi, urmată de Polonia.
Cele 185 de noi branduri care au intrat în Europa Centrală și de Est în ultimii doi ani au deschis 550 de noi magazine, iar pentru următoarele 12 luni acestea plănuiesc deschiderea a cel puțin 75 de noi unități. În total, având în vedere suprafața medie a unui magazin, noii retailei vor ocupa 90.000 de metri pătrați de spații, suficient cât să fie umplute două centre comerciale regionale mari.
Pe lângă intrările de noi branduri, pe piața din Europa Centrală și de Est s-au înregistrat și o serie de ieșiri. În total, CBRE a numărat 30 de branduri care au ieșit din țările din regiune în ultimii doi ani, printre care bauMax, Charles Vogele, Bata, River Island, GAP, Centro, New Look.
Motivele pentru ieșirea de pe piață variază și cele mai multe reflectă fie un model de operare al afacerii deficitar (în principal legat de promovare și marketing), fie o nepotrivire între branduri și preferințele consumatorilor.
Sunt câteva branduri care au ieșit din mai multe țări în același timp, ceea ce arată că unele branduri reușesc o mai bună potrivire cu profilul consumatorilor, comparativ cu altele. După număr, Cehia conduce în topul țărilor unde au ieșit cele mai multe branduri în 2014 și 2015 (40% din total), urmată de Polonia și România.
În ceea ce privește destinațiile retailerilor, România și Slovacia sunt preferate pentru centrele comerciale, în timp ce în Cehia și Polonia, cererile retailerilor sunt mai balansate între centre comerciale și artere comerciale.
Capitalele sunt clar preferate de retaileri, dar nici orașele regionale nu sunt ignorate. Polonia a atras până la 40% din noii veniți în orașele secundare din regiune, cea mai mare rată de penetrare, având în vedere că media în regiune este de 5-20%. Printre orașele secundare din regiune atractive pentru retaileri sunt Lodz, Wroclaw, Poznan în Polonia, Timișoara, Iași, Ploiești în România, Kosice în Slovacia și Debrecen în Ungaria.
CITEȘTE ȘI H&M anunță oficial că va deschide un magazin COS în România în acest an"Consumatorul român este un expert în domeniul modei și îi place să fie trendy, cool și în linie cu ultimele noutăți. De aceea, chiriașii tindă să vină din domeniul modei", spun autorii studiului.
După nivelul de risc cu care este asociată o piață, brandurile intră fie direct, fie prin franciză. Polonia și Ungaria au un procentaj ridicat de intrări directe, în timp ce Cehia, România și Slovacia tind să fie țările unde prevalează sistemul francizei.