Potrivit cifrelor și estimărilor principalilor jucători din comerțul electronic românesc, valoarea cumpărăturilor online a ajuns la 2,8 miliarde de euro în 2017, cu peste 40% mai mult decât în 2016, când s-au înregistrat 1,8-2 miliarde de euro, ceea ce însemnă că românii au cheltuit, în medie, 7,67 milioane de euro în fiecare zi din an pentru cumpărături prin internet.
Valoarea de 2,8 miliarde de euro face referire strict la e-tail, adică la produsele fizice (tangibile) care au fost comandate online. Nu sunt incluse serviciile, plățile de facturi la utilități, biletele de avion, vacanțele, rezervările hoteliere, biletele la spectacole sau la diferite evenimente, conținutul download-abil etc.
“Anul 2017 a fost un an spectaculos pentru comerțul online românesc, înregistrându-se o creștere semnificativă de aproximativ 40% comparativ cu 2016 și atingând, astfel, pragul de 2,8 miliarde de euro doar e-tail, fără servicii. Este un salt uriaș care ne arată apetitul tot mai mare al românilor pentru cumpărăturile online și, mai ales, potențialul de creștere accelerată a e-commerce-ului autohton”, a declerat Andrei Radu, Founder & CEO GPeC. “Chiar dacă România nu se ridică încă la nivelul altor piețe mature din Uniunea Europeană, nu trebuie neglijat deloc ritmul și potențialul de creștere care ne poate duce până în 2020 la o piață de peste 5 miliarde de euro”, mai adaugă acesta.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Creșterea de aproximativ 40% de la un an la altul înregistrată de piața românească de e-commerce este una din cele mai mari creșteri la nivelul Uniunii Europene. Valoarea pieței de e-commerce din totalul pieței de retail se situează la aproximativ 5,6%, în creștere față de 4%, cât se înregistra în 2016. Cu toate acestea, procentul este încă mic comparativ cu țările dezvoltate, dar arată potențialul uriaș de creștere al pieței românești de comerț electronic.
Din punct de vedere al numărului de magazine online, acesta a crescut semnificativ de la circa 5.000 de magazine în 2016, la peste 7.000 de magazine online în 2017. Potrivit oficialilor eMAG tendința de creștere se va accentua în 2018, estimându-se dublarea numărului de comercianți online la aproximativ 14.000 – 15.000.
Potrivit ultimelor cercetări, există deja circa 25.000 de website-uri pe domenii .RO care au funcție de “adaugă în coș”, așadar pot fi considerate magazine online – dar traficul mic înregistrat de acestea le face nesemnificative în peisajul e-commerce autohton. Astfel, doar cele 7.000 de magazine sunt suficient de relevante din punct de vedere trafic și comenzi pentru a putea fi luate în calcul.
Topul principalelor categorii de produse vândute online în 2017 (exclusiv e-tail) este, în ordine: produsele din gama Electro-IT&C (ex.: PC și componente PC, notebooks, tablete, telefoane mobile, electronice și electrocasnice etc.), produsele de tip Fashion & Beauty (îmbrăcăminte, încălțăminte, accesorii, cosmetice, parfumuri, ceasuri etc.), produsele pentru casă și decorațiuni, cărțile precum și produsele destinate copiilor (de la jucării până la articole pentru copii de tip: cărucioare, vestimentație, consumabile etc.).
CITEȘTE ȘI A apărut prima poliță de asigurare pentru pizza. Lanțul Domino’s schimbă mâncarea dacă se răcește, se murdărește sau este “atacată” de câine Clasamentul este similar cu anul 2016, dar potrivit estimărilor principalilor jucători, verticala de Fashion crește acelerat și va devansa produsele din gama Electro-IT&C în circa 5 ani, devenind principala categorie de produse comercializate online din punct de vedere volum generat. De asemenea, categoria de produse Home & Deco are un potențial uriaș de creștere.
O particularitate importantă a anului 2017 constă în creșterea valorii produselor achiziționate online, explicată prin creșterea salariilor și, deci, orientarea consumatorilor către produse de calitate mai bună. De asemenea, a crescut și numărul de produse achiziționate la o cumpărătură și, implicit, valoarea medie a tranzacțiilor.
Pe segmentul Electro-IT&C, valoarea coșului mediu a crescut de la 669 lei în 2016 la peste 800 de lei în 2017, cu anumite momente din an (ex.: Black Friday) când valoarea s-a apropiat sau chiar a depășit pragul de 1.000 de lei.
De asemenea, creșteri semnificative ale coșului mediu s-au înregistrat și în segmentul Fashion, de la 161 de lei în 2016 la 250–300 de lei în 2017, în funcție de anumite momente din an și de tipul de produse comercializate (brand – unde valorile sunt mai mari vs. non-brand – produse cu valoare mai mică).
Pe categoria Home & Deco valoarea medie a tranzacției este similară cu cea din 2016, respectiv aprox. 480 de lei.
În cazul librăriilor online, valoarea medie a coșului variază între 80 și 100 de lei, fiind într-o ușoară creștere comparativ cu 2016. Doar în cazul articolelor pentru copii (puericultură), valoarea medie a tranzacției este pe un trend descendent de cel puțin 3 ani, continuând să scadă ușor și în 2017 de la 203 lei la 195-200 lei.
Principalele magazine online românești au înregistrat creșteri semnificative de trafic generat de dispozitivele mobile: aproximativ 70% din vizitele pe site-uri se fac de pe mobil în detrimentul desktop-ului, cifra fiind cu 20% mai mare decât în 2016.
În cazul magazinelor online care au aplicații de mobil dedicate, rata de conversie generată de dispozitivele mobile a depășit deja desktop-ul. În schimb, în cazul magazinelor online “mobile friendly”, unde vizitele se fac din browser, rata de conversie de pe mobil este încă la jumătate față de desktop.
Tot mai multe magazine online românești au înțeles trend-ul și și-au optimizat site-urile pentru dispozitivele mobile, dar slaba optimizare a temei de mobil care generează timpi mari de încărcare rămâne încă principala provocare a majorității magazinelor online autohtone.
Un cumpărător online a făcut, în medie, 8,7 achiziții în decursul anului trecut – în creștere față de 2016 când media era de 8,4 achiziții, dar și față de 2015 când cifra se situa la 8,2 achiziții/an.
Metoda de plată preferată a românilor rămâne rambursul într-o proporție covârșitoare de aproximativ 85%. Totuși, potrivit informațiilor furnizate de principalii procesatori de plăți PayU și mobilPay, procentul plăților online prin card a crescut semnificativ de la 8% în 2016 la 12-14% în 2017. Diferența de 1-2 procente până la 100% este dată de alte metode de plată precum online banking, micro-plăți prin sms etc. Potrivit estimărilor principalilor procesatori, volumul total al plăților online prin card a depășit pragul de 1,1 miliarde de euro în 2017, în creștere comparativ cu 2016, când s-au înregistrat 745 de milioane de euro (sursa: RomCard).
Sursele cifrelor și estimărilor de piață publicate în acest raport sunt (în ordine alfabetică): ANCOM, ARMO, Breeze Mobile, eMAG, GPeC, Institutul Național de Statistică, iSense Solutions, mobilPay, PayU, RomCard, United Nations Department of Economic and Social Affairs.