Piața băuturilor răcoritoare va depăși în acest an pragul de 6 miliarde de lei, după o creștere de aproape 24% în ultimii 5 ani, pe fondul investițiilor masive în publicitate și al creșterii apetitului pentru consum al românilor.
Coca Cola, Fanta, Sprite, Nestea, Pepsi, 7UP, Prigat, Lipton, Giusto, Prigat și Schweppes sunt doar câteva dintre brandurile cele mai cunoscute și care notează cele mai mari vânzări în România.
"Piața s-a maturizat și a crescut constant în acești ani, consolidarea sa fiind mai rapidă în intervalul 2015 - 2018. Acest fapt este reflectat clar de creșterea de 750% a rezultatului net în ultimii 5 ani, acest indicator atingand în 2017 o valoare de peste 523 milioane de lei”, spun analiștii de la KeysFin.
Cel mai important jucător pe piața răcoritoarelor din România este, în continuare, Coca-Cola HBC România SRL, producătorul mărcilor Coca-Cola, Fanta, Sprite, Schweppes, Cappy, Dorna, Poiana Negri, Burn, Monster Energy. Cifra de afaceri a companiei a crescut de la 1,83 miliarde lei în 2014 la 2,21 miliarde lei în 2017, reprezentând în prezent mai mult de 37% din piață.
În Top-ul firmelor din piața băuturilor răcoritoare (coduri CAEN 1107,1032), locul secund este ocupat de Quadrant Amroq Beverages SRL, firmă controlată de PepsiCo. Îmbuteliatorul mărcilor Pepsi, Mirinda, Lipton, 7Up, Prigat, Everess, Gatorade, Mountain Dew și Rockstar a înregistrat anul trecut vânzări de 854,8 milioane de lei, în creștere cu 12,6% față de anul 2016, ajungând la o cotă de piață de 14%.
Podiumul este completat de Romaqua Group SA, cu o cifră de afaceri de 725,1 milioane lei. Compania, care produce apele minerale Borsec, Aquatique și Stânceni sucurile Giusto și Quick Cola, a ajuns la o cotă de piață de 12%, apropiindu-se astfel de nivelul înregistrat de Quadrant Amroq Beverages SRL.
Top 10 – cei mai importanți jucători din piața băuturilor răcoritoare este completat de La Festa International SRL (Tymbark și Tedi), European Drinks SA, La Fântâna SRL, Carpathian Springs SA, Rio Bucovina SRL, Perla Harghitei SA și Alconor Company SRL, cu afaceri cumulate ce au depășit 1,4 miliarde lei în 2017.
În prezent, piața este foarte concentrată: primii 10 jucători, dintre cei 526 prezenți pe piață, acoperă 87% din cifra de afaceri totală a pieței, primii trei, Coca-Cola, Pepsi și Romaqua, având o cotă de piață cumulată de 64%.
72% din piața băuturilor răcoritoare este controlată de investitorii străini, cei înregistrați în Olanda (51%), Polonia (8,2%) și Suedia (4,6%) fiind cei mai importanți.
Datele financiare vin să confirme, totodată, că în condițiile în care comportamentul de consum ține în mare parte de impuls, afacerile din acest sector sunt strâns legate de investițiile majore în promovare. Asocierea cu diverse evenimente, campaniile de promovare indoor și outdoor, spoturile radio și TV, prezența activă pe canalele social media generează, în continuare, succesul în acest domeniu, spun analiștii citați.
2018 se anunță a fi cel mai bun an din ultimii cinci pentru producătorii de băuturi răcoritoare. După o primăvară prelungită, marcată de ploi și vreme nu tocmai calda, preconizata extindere a sezonului estival spre luna septembrie va influența în sens pozitiv afacerile firmelor din piață”, declară analiștii de la KeysFin care estimează că piața băuturilor răcoritoare va depăși pragul de 6 miliarde de lei, iar profitul net al jucătorilor din piață va trece de 844 milioane lei, un nivel de aproape 3 ori mai mare față de acum cinci ani.