Comerțul cu haine din România este controlat, în proporție de 83%, de investitori străini, în timp ce, în sectorul de producție, business-ul aparține în majoritate (62%) firmelor locale.
H&M, Zara, C&A și Pepco sunt principalii actori într-o piață de fashion evaluată la aproape 5 miliarde de euro.
În 2016, în industria modei lucrau 18.890 de firme în sectorul de comerț și 5.676 în cel de producție, afacerile acestora depășind 23 de miliarde de lei, arată datele experților de la KeysFin într-un studiu privind dinamica industriei modei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Numărul investitorilor în acest sector a scăzut față de 2013, când erau 25.445, însă afacerile au crescut cu aproape 5 miliarde de lei, echivalentul a peste 1 miliard de euro.
Rezultatul net înregistrat de piața de fashion în 2016 a crescut de aproape patru ori față de 2013, de la 346,1 milioane de lei la 1,31 miliarde de lei, semn că afacerile au fost, de la an la an, tot mai profitabile.
Profitul total raportat de companii s-a ridicat la 1,87 miliarde lei.
„Perspectivele lui 2018 sunt în general pozitive, pe fondul creșterii consumului. Un avans de 10-15% este de luat în calcul pentru următoarele 12 luni, pe fondul extinderii rețelelor de magazine și, în general, a ofertei comercianților și producătorilor. Principalul semn de întrebare este dat de inflație și de cursul valutar, care pot influența politicile comerciale ale companiilor, dinamica producției și a ofertei", spun analiștii.
Industria de modă din România este unul dintre angajatorii semnificativi din economie, dovadă că numărul angajaților s-a păstrat constant în intervalul 2013-2017, în jurul a 200.000 de salariați.
"Important și relevant este că mai mult de trei sferturi dintre angajați lucrează în sectorul de producție, care atrage afaceri pe orizontală. România produce foarte mult în lohn, cel mai mult pentru export însă și piața internă devine tot mai importantă", mai arată datele studiului.
Studiul arată, pe de altă parte, că investitorii străini au ajuns să controleze industria de profil. Dovadă că, în 2016, cele 5.311 firme cu acționariat majoritar străin înregistrau aproximativ două treimi din cifra de afaceri (64%).
CITEȘTE ȘI Creșterea consumului a împins afacerile Flanco Retail la aproape 1 miliard de lei, cel mai bun an din istoria companiei. Compania a închis 10 magazine„Statistica arată că firmele cu acționari străini au ajuns să reprezinte 22% din totalul celor 24.566 firme din industria de modă. Cei mai mulți investitori sunt din China (1.957 firme) Italia (793 de firme) și Turcia (585), iar cele mai mari afaceri le fac italienii, de peste 2,12 miliarde de lei", afirmă cei de la KeysFin.
Din punct de vedere geografic, cei mai mulți producători din industria de fashion sunt înregistrați în București (865), aceștia având un business de peste 1 miliard de lei în 2016. În topul industriei, după numărul de firme, urmează județele Cluj (228 firme), Neamț (209), Dolj (188 firme), Prahova (184), Iași (184), iar în cel al cifrei de afaceri județele Vrancea (718 mil.lei), Arad (620 mil.lei ), Botoșani (588 mil.lei) și Prahova (544 mil.lei).
Studiul Keysfin, realizat pe baza datelor comunicate de companii la Registrul Comerțului și Ministerul de Finanțe, arată că cel important jucător din comerțul de profil este H&M Hennes & Mauritz SRL, care a înregistrat în 2016 afaceri de 760,5 milioane de lei. Urmează Zara București SRL (686,8 mil.lei), Roumasport SRL - deținătorul brandului Decathlon (613,2 mil.lei), C&A Moda Retail SRL (375 mil.lei) și Pepco Retail SRL (335,5 mil. lei).
Topul producătorilor este condus de firma Alison Hayes SRL, cu afaceri de 337,1 milioane lei, urmată de Formens SRL (245,2 mil.lei), Pandora Prod SRL (198,1 mil.lei), Oztasar SRL (156,6 mil.lei) și Artifex SRL (146,5 mil.lei).
Chiar dacă, la prima vedere, rezultatele sunt pozitive, dincolo de evoluția generală, investitorii din acest sector se confruntă cu multe provocări.
„Blocajul financiar, plățile întârziate, insolvențele și falimentele sunt o realitate în acest sector, în ton cu dinamica economiei. Cine vrea să deschidă o afacere în domeniu, să semneze un contract, să emită o factură se poate trezi foarte ușor într-o situație de risc, în condițiile impredictibilității evoluției cererii și ofertei", spun analiștii.
Studiul KeysFin arată că datoriile comerciale ale firmelor din fashion-ul românesc depășeau 4,42 de miliarde de lei în 2016, datoriile la bănci erau de peste 1,2 miliarde lei, iar creditele restante se situau la 83,6 milioane lei.
CITEȘTE ȘI Autoritățile introduc noi obligații pentru brutării, covrigării, patiseriiFirmele raportau plăți restante de aproape 2 miliarde lei și furnizori restanți de peste 1 miliard de lei.
Creditul comercial este modalitatea prin care multe dintre firmele din acest sector își desfășoară activitatea.
„Pentru că este nepurtător de dobândă, îți permite să derulezi afaceri fără să înregistrezi costuri suplimentare, acestea fiind pasate, practic, în sarcina partenerilor comercial. Chiar dacă, la prima vedere, cifrele arată că industria ar avea o lichiditate bună, realitatea este cu totul alta. Banii circulă destul de greu, iar pericolul de blocaj financiar este încă la un nivel ridicat. Pe lanțul economic, majoritatea firmelor suferă de lipsă de lichiditate, astfel că oricând pot intra în blocaj, în incapacitate de plată", arată studiul.