Piața de ambalaje a cunoscut un proces de revigorare în primul trimestru din an, urmând o pantă ascendentă, în special pe fondul orientării companiilor către soluții complete de ambalare - ambalaje pentru protecție și sisteme de ambalare.
La baza revigorării se află creșterea de aproximativ 20% a cererii pe segmentul de ambalaje din carton și hârtie față de primul trimestru din 2023. Cu toate acestea, este observată o temperare a consumului general în acest an, românii tind să achiziționeze mai puține produse, reflectând schimbările de comportament ale consumatorilor influențate de contextul economic actual.
Această creștere este alimentată în principal de interesul sporit din partea retailerilor, în special de al celor din ecommerce. Astfel, în perioada ianuarie-martie 2024, companiile au comandat peste 300.000 kg de ambalaje din hârtie și carton.
“Piața de ambalaje trece printr-o perioadă puțin atipică: deși înregistrăm creștere în activitatea noastră datorită diversificării gamei de produse și a dezvoltării portofoliului de clienți, consumul general este mai temperat față de alți ani. În schimb, cererea pentru ambalaje de protecție a fost la cel mai mare nivel în preajma Paștelui și continuă să crească în general, alimentată de mai mulți factori, inclusiv de creșterea comerțului electronic și de accentul tot mai mare pus pe protejarea produselor în timpul transportului și depozitării”, declară Cristian Bădescu, CEO Inatech Packaging, furnizor de soluții de ambalare.
Cele mai cumpărate tipuri de ambalaje: cerere mai ridicată pentru ambalaje customizate și pentru ambalaje cu temperatură controlată
În primul trimestru din an, cele mai multe solicitări de ambalaje de protecție și de sisteme de ambalare vin din industriile: ecommerce, producție, retail, pharma, automotive, logistică, dar și subnișe care apar strict în perioada diverselor sărbători internaționale sau religioase.
Astfel, cele mai căutate tipuri de ambalaje sunt cele din hârtie, carton, folie cu bule, ambalajele termoizolante, pentru produse alimentare mari, dar și pentru băuturi, produse de lux și cadouri. Din totalul solicitărilor de ambalaje, peste 30% sunt reprezentante de ambalajele ecologice.
În contextul pregătirii stocurilor de produse pentru Paște, au fost înregistrate mai multe comenzi pentru aceleași tipuri de ambalaje ca în restul anului. Totodată, este înregistrată o creștere de 7% pentru ambalaje customizate realizate din spume tehnice, fiind una dintre perioadele din an cu un volum mai ridicat de vânzare pe acest segment de ambalaje.
“Am remarcat și o atenție tot mai mare acordată aspectului estetic al ambalajelor, în special în sectorul bunurilor de consum și al produselor de lux. Cererea pentru ambalaje personalizate vine dintr-o varietate de domenii, inclusiv industria comerțului online, automotive, electronică”, explică Andrei Rusu, co-fondator IFOAM AG, parte din grupul Inatech.
Înființat în 2010, grupul Inatech, care include Inatech Packaging (divizia de ambalaje), iFOAM AG (divizia de ambalaje personalizate) și Isoteckline (divizia de izolații profesionale pentru construcții), are circa 5.000 de coduri unice în portofoliul de produse.
CITEȘTE ȘI Ciolacu se revoltă împotriva comercianților și merge după modelul Franței cu „shrinkflation” la raft: O scumpire „camuflată”, o formă de înșelăciune. Să fie obligați să semnaleze vizibil pe ambalaj!Compania are atât o divizie de ambalaje de protecție și materiale izolatoare, cât și o linie de producție de ambalaje personalizate, prin care deservește numeroase industrii, inclusiv: auto, comerț electronic, logistică, farmaceutică, electronică, aeronautică, construcții, producție de mobilă și altele. Cu un depozit în Domnești-Ilfov și Oradea-CTP Cargo Terminal, deservește piețele din: România, Bulgaria, Ungaria, Republica Moldova, Germania și Austria, segmentul de export reprezentând 10% din business.
În 2023 a intrat pe segmentul de reciclare și prelucrare a deșeurilor din plastic pentru producerea de materie primă granulată reciclată, necesară pentru protecția produsului.