Conform unui nou raport, cele mai mari companii de produse alimentare și băuturi din lume vând, în medie, produse mai puțin sănătoase în țările cu venituri mici decât cele pe care le vând în țările cu venituri mari, scrie Reuters.
Produsele vândute de companii precum Nestle, Pepsico și Unilever au fost evaluate ca parte a unui indice global publicat de Inițiativa privind accesul la nutriție (ATNI), primul din 2021.
Grupul non-profit a constatat că, în cadrul a 30 de companii, produsele vândute în țările cu venituri mici au obținut scoruri mai mici într-un sistem de rating cu stele dezvoltat în Australia și Noua Zeelandă decât cele vândute în țările cu venituri mari.
În sistemul Health Star Rating, produsele sunt clasificate de la 5 la 5 în funcție de starea lor de sănătate, 5 fiind cea mai bună, iar un scor de peste 3,5 fiind considerat o alegere mai sănătoasă.
În țările cu venituri mici, portofoliile multinaționalelor au obținut o notă de 1,8 în acest sistem. În țările cu venituri ridicate, unde au fost testate mai multe produse, acestea au fost de 2,3.
„Este o imagine foarte clară că ceea ce vând aceste companii în cele mai sărace țări din lume, unde sunt din ce în ce mai active, nu sunt produse sănătoase”, a declarat Mark Wijne, director de cercetare la ATNI, într-un interviu acordat Reuters.
„Este un semnal de alarmă pentru guvernele din aceste țări să fie vigilente”, a adăugat el.
Este pentru prima dată când indicele a împărțit evaluarea în țări cu venituri mici și țări cu venituri mari.
CITEȘTE ȘI Undă verde rapidă: Familia suedeză Axel Johnson, una dintre cele mai bogate, achiziționează La Fântâna de la fondul de investiții suedez OresaATNI a declarat că indicele este important deoarece alimentele ambalate joacă un rol din ce în ce mai important în criza obezității, care este acum un fenomen global. Conform Organizației Mondiale a Sănătății, mai mult de un miliard de oameni din întreaga lume suferă de obezitate. Banca Mondială estimează că 70% dintre persoanele care sunt supraponderale sau obeze trăiesc în țări cu venituri mici și medii.
„Ne-am angajat să ne creștem vânzările de alimente mai nutritive, precum și să îndrumăm oamenii către diete mai echilibrate”, a declarat un purtător de cuvânt al Nestle prin e-mail, adăugând că Nestle fortifică, de asemenea, produsele pentru a ajuta la eliminarea deficitelor de nutrienți în țările în curs de dezvoltare.
Un purtător de cuvânt al PepsiCo a refuzat să comenteze. Anul trecut, compania a stabilit noi obiective pentru a reduce sodiul din chipsurile sale și pentru a adăuga ingrediente precum cereale integrale în produsele sale alimentare.