Livrările de noi proiecte de retail ar putea depăși și în acest an pragul de 200.000 metri pătrați, în condițiile în care în primele trei trimestre au fost finalizați 140.000 metri pătrați de centre comerciale și parcuri de retail la nivel național. În 2023, dezvoltatorii au construit 213.000 metri pătrați spații de retail noi, un record al ultimilor șapte ani.
În T3 2024, au fost finalizate patru proiecte, dintre care două parcuri de retail noi - Annabella Retail Park, dezvoltat de proprietarul local de rețele de magazine Annabella în Râmnicu Vâlcea și Sinaia Plaza, investiție realizată de către Imo Invest Total, plus două extensii ale unor parcuri existente - Ploiești Shopping City, proiect deținut de NEPI Rockcastle și Prahova Value Centre, aflat în proprietatea Prime Kapital - MAS REI, cu o suprafață cumulată de aproximativ 22.000 metri pătrați.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ca urmare a acestor livrări, stocul modern de retail din România a ajuns la 4,59 milioane de metri pătrați, reprezentând o densitate medie de 241 metri pătrați/1.000 de locuitori. Stocul cuprinde atât centre comerciale (55% din spații), cât și parcuri de retail și galerii comerciale (45%).
Activitatea de dezvoltare pe piața de retail își păstrează dinamismul și în perioada următoare, dacă luăm în considerare planurile consistente anunțate de principalii dezvoltatori pe termen scurt și lung.
Astfel, proiecte de peste 800.000 metri pătrați închiriabili se află în construcție sau în diferite etape de autorizare, a căror livrare este programată în următorii 5 ani, inclusiv mai multe centre comerciale super-regionale de peste 100.000 metri pătrați fiecare.
CITEȘTE ȘI Autoritățile au finalizat lista cu substanțe al căror consum nu este recomandat înainte de conducerea autovehiculului“Piața de retail trece printr-un moment foarte favorabil, după ce a trecut cu brio peste perioadele dificile din ultimii ani. Creșterea impresionantă a vânzărilor cu amănuntul din acest an s-a menținut cu mult peste media înregistrată la nivelul UE, ceea ce încurajează dezvoltarea de noi proiecte, dar și extinderea rețelelor de retail, fie că vorbim de hipermarketuri sau supermarketuri, ori că ne referim la fashion, DYI sau alte segmente de produse. Interesul pentru noi scheme de retail rămâne ridicat, un indicator important în acest sens fiind rata de ocupare a proiectelor livrate în ultimii ani, ce se situează peste pragul de 90%”, arată Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox.
Chiriile de referință din București au înregistrat ușoare creșteri în al treilea trimestru al anului, ajungând până la 90 euro/mp/lună pentru spațiile din centre comerciale și respectiv la 60 euro/mp/lună pentru cele stradale. Valorile respective corespund unor suprafețe de 100 - 200 metri pătrați situate la parterul centrelor comerciale dominante sau pe Calea Victoriei. În orașele secundare, precum Cluj - Napoca, Timișoara, Iași și Constanța, chiriile s-au menținut la 50 – 65 euro/mp/lună.