Criza provocată de pandemia COVID-19 a dus la pierderi mari în industria restaurantelor. Peste 85% din restaurante au deschis terasele odată cu ridicarea Stării de Urgență, la 1 iunie. Dintre acestea, mai mult de jumătate au înregistrat pierderi de minim 80% din cifra de afaceri a anului 2019.
Situația este mai mult decât dificilă, iar 43% din respondenți cred că va dura undeva între 6-12 luni pentru ca cifra de afaceri să revină la nivelul din 2019. Mai ales în condițiile în care măsurile de ajutor din partea statului nu au fost suficiente – doar 23.9% dintre respondenți spun că au primit TVA-ul și alte restanțe fiscale din partea autorităților, potrivit unui studiu realizat de aplicația de rezervări la restaurante Restograf în parteneriat cu HORA (Organizația Patronală a Hotelurilor și Restaurantelor din România).
În toată această perioadă, dintr-un număr mediu de 88 de angajați, 71 au fost trimiși în șomaj tehnic, iar 83.8% dintre operatori au solicitat indemnizația de 75% din salariu.
Cât de grav au fost afectate restaurantele
Majoritatea celor care au răspuns în cadrul studiului administrează unul sau două restaurante (61,4%), iar 32% dețin cel puțin 3 restaurante. Dintre acestea, 85.3% s-au redeschis la 1 iunie. Dintre locațiile închise de lanțurile de restaurante 48,3% au fost închise parțial, în timp ce 39,7% au rămas deschise.
Vechimea medie a localurilor este de peste 8 ani. Cu alte cuvinte, vorbim de specialiști HoReCa, cu experiență în administrarea afacerii. Chiar și în aceste condiții, 54,7% din respondenți au înregistrat pierderi de minim 80% din cifra de afaceri a anului 2019. În aceste condiții, 43% din respondenți cred că va dura undeva între 6-12 luni pentru ca cifra de afaceri să revină la nivelul din 2019.
La nivel de angajați, industria HoReCa era un segment în care activau un număr mediu de 88 de angajați înainte de pandemia COVID-19. Dintre aceștia, în medie, au fost trimiși în șomaj tehnic 71 de angajați, iar 14 au fost disponibilizați, doar 3 fiind păstrați activi.
Principalele măsuri luate de operatori
Cele mai populare măsuri luate de operatori au fost de amânare a obligațiilor fiscale aferente Stării de Urgență, precum și obținerea unui Certificat de Urgență și a indemnizației de 75% din salariul angajaților trimiși în șomaj tehnic. Astfel:
- 83,8% dintre operatori au solicitat indemnizația de 75% din salariu;
- 74,3% au solicitat Certificatul de Urgență;
- 59,2% dintre operatori au solicitat un credit prin IMM Invest;
- 58,1% au cerut amânarea obligațiilor fiscale scadente;
- 4,1% au decis să amâne ratele la bănci.
Doar 1,4% spun că livrările reprezintă una din principalele măsuri pe care le-au luat. Asta deoarece procentul încasat din livrările de mâncare abia ajunge la 10%-30% din cifra de afaceri în cazul celor mai multe dintre localuri (76%).
CITEȘTE ȘI Profit LIVE TV - Să ajutăm business-ul. CEO Hervis România: Aplicările pentru o poziție de vânzător au crescut de 10 ori față de dinainte de pandemie. Nu avem nevoie de subvenții directe, ci să fim beneficiarii unei economii stabileDoar 23.9% din respondenți au primit TVA-ul și alte restanțe fiscale din partea autorităților
64,8% dintre respondenți spun că NU au beneficiat de rambursări din partea statului. În schimb, operatorii din HoReCa susțin că impactul deciziilor luate de autorități a dus la:
- Activitate redusă cu peste 50% (60% dintre respondenți);
- Venituri reduse (57,3%);
- Reducerea numărului de angajați (49,3%);
- Activitate suspendată / Locații complet închise (42,7%);
- Insolvență (1,3%).
În aceste condiții 46,7% dintre respondenți se declară nemulțumiți față de măsurile de ajutor luate de stat, iar 40% spun chiar că sunt foarte nemulțumiți. Doar 10,7% se declară mulțumiți.
Studiul a fost derulat în rândul proprietarilor și managerilor de localuri, în perioada 7-22 iulie, și a colectat date de la 423 de respondenți.