În urma amenințării de a fi dată în judecată de Uniunea Europeană, România a trebuit să elimine din legislație prevederea ca, pentru categoriile carne, ouă, legume, fructe, miere de albine, produse lactate și de panificație, marile magazine să vândă aceste produse în proporție de cel puțin 51% din volumul de marfă de la producători locali. Ulterior, PSD a inițiat un proiect de lege care prevede ca unitățile militare, spitalele, cantinele sociale, școlile, penitenciarele și alte instituții publice să fie obligate să cumpere numai bunuri alimentare de producție internă, realizate exclusiv din materii prime românești. Acum, și PNL vine cu un proiect similar, care prevede însă ca alimentele să fie tradiționale și să aibă tricolorul, stema țării sau alte însemne oficiale de stat.
De ce este important: Obligația ca marile magazine să comercializeze 51% din alimente din producția autohtonă era în vigoare, conform unei legi adoptate de Parlament în 2016, de la începutul anului 2017, și se aplica în cazul comercianților care aveau o cifră de afaceri anuală netă sau dețineau active totale de peste 2 milioane de euro, echivalent în lei.
Parlamentul a eliminat în cele din urmă această obligație la finele lunii februarie, iar președintele Iohannis a promulgat legea aferentă la sfârșitul lunii martie.
CITEȘTE ȘI FOTO Etichetă nouă în comerț: ”Rasă autohtonă 100%”. Condițiile de aplicarePotrivit poiectului, prevederile se aplică ”tuturor persoanelor juridice de stat, care desfășoară relații comerciale cu produse alimentare respectiv, în primul rând, tuturor structurilor de stat care/prin care se asigură consum colectiv (ca, de exemplu: unități militare, spitale, cantine sociale, unități de învățământ, penitenciare și altele asimilate)”.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Nouă obligație impusă producătorilor și comercianților: Limită de acizi grași în alimenteAcum, și PNL - prin liderul deputaților liberali, Florin Roman, și deputatul Gheorghe Daniel - propune un proiect de lege ”privind identificarea distinctă și promovarea produselor agricole și alimentare de natură a indica originea geografică, locală, națională sau regională, istorică sau tradițională, pe teritoriul Romaniei”.
Sub incidența legii ar urma să intre alimente, de pe teritoriul României, cu sintagme sau expresii de tipul: ”a) produs tradițional- cu referire la național/zonal/regional sau provincii istorice; b) indicare denumire de proveniență istorică; c) rețetă tradițională străveche; d) gusturi tradiționale/românesti/naționale; e) produs autohton românesc; f) produs local; g) rețetă locală tradițională; h) produse și rețete tradiționale aparținând minorităților naționale, grupurilor etnice religioase.
Potrivit propunerii liberale, aceste sintagme vor putea fi utilizate doar dacă ”produsul este obținut pe teritoriul României din materii prime romanești de către un operator economic care își desfășoară activitatea pe teritoriul României”.
Cu toate acestea, dacă au fost utilizate alte ingrediente, masa totală a acestora nu trebuie ”să depășească mai mult de 25%” din masa totală a tuturor ingredientelor, mai precizează proiectul, care nu se oprește însă la aceste prevederi.
CITEȘTE ȘI Cine se bate să furnizeze Armatei măști și alte echipamente anti-COVID de peste 100 milioane lei. Pe listă - Unifarm, reprezentată de directorul acuzat de corupție, și cel care era odată cel mai tânăr miliardar al țăriiPrin derogare de la legislația privind achizițiile publice, mai propun liberalii, ”autoritățile administrației publice, locale și centrale, instituțiile publice, sistemul militar, sistemul penintenciar și cele realizate în cadrul programelor de susținere a categoriilor de persoane defavorizate, a elevilor și școlarilor, consum în unitățile proprii de alimentație și comercializare, inclusiv promovarea de produse in cadrul evenimentelor de tip targuri și expozitii, vor achiziționa cu precădere” alimente identificate conform sintagmelor enumerate mai sus.
Aceste produse ”vor fi evidențiate distinct, cu evidențierea elementelor naționale, steag tricolor, stema sau denumiri ale instituțiilor guvemamentale sau ale reprezentanțelor diplomatice și consulare ale României”.
”Agricultura este unul din marile atuuri ale României, unul pe care țara noastră, capabilă a fumiza siguranța alimentară pentru mai bine de 80.000.000 de oameni, este obligată să îl pună în valoare în aceste timpuri în care vedem cum tot mai mulți parteneri europeni au crescut ponderea producției agro-alimentare în sistemul economic intern și mai mult de atât, se pregătesc pentru a transforma avantajele unei agriculturi performante și ale unei producții interne solide în resursa geoeconomică fundamentală”, cred inițiatorii.