Jumbo amână o investiție în România, acuzând înrăutățirea condițiilor de piață. "Situația actuală seamănă cu criza pandemică!"

Jumbo amână o investiție în România, acuzând înrăutățirea condițiilor de piață. "Situația actuală seamănă cu criza pandemică!"
scris 11 iul 2024
Retailerul grec Jumbo a decis să amâne deschiderea hipermarketului din Timișoara, acuzând înrăutățirea condițiilor de piață la nivel global și păstrând pentru acest an doar planul de deschidere a unui magazin în capitală, în incinta fostului mall Liberty Center, din cartierul bucureștean Rahova, pe care l-a cumpărat în 2023, tranzacție anunțată în premieră de Profit.ro.
 
Urmărește-ne și pe Google News
Decizia de acum a companiei este ca deschiderea hipermarketului din Timișoara, planificată inițial pentru noiembrie 2024, să fie amânată pentru primul trimestru al anului 2025, relevă datele analizate de Profit.ro.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

Pentru dezvoltarea rețelei sunt pregătite, pentru acest an, doar câte un magazin în Nicosia (Cipru) și în București, în centrul comercial cumpărat și redenumit Jumbo Mall.
CONFIRMARE FOTO Celebrul Wendy\'s intră în România. Țintă ambițioasă de restaurante CITEȘTE ȘI CONFIRMARE FOTO Celebrul Wendy's intră în România. Țintă ambițioasă de restaurante

În prima jumătate a acestui an, vânzările nete ale grupului au crescut cu 7% față de aceeași perioadă din 2023, dar previziunea este că  situația din Orientul Mijlociu, declanșată odată cu „închiderea” Canalului Suez și a transportului maritim prin Marea Roșie, va continua să afecteze lanțul global de aprovizionare probabil chiar și după alegerile prezidențiale din America, de la finele acestui an.

"Situația actuală a comerțului global seamănă, în multe planuri, cu criza pandemică. Costurile de transport au explodat vertiginos, iar durata de primire a mărfurilor s-a dublat. Grupul refuză să transfere povara defecțiunilor lanțului de aprovizionare asupra prețurilor pe care consumatorii trebuie să le plătească.
VIDEO&FOTO PepsiCo a tăiat panglica investiției din programul de 100 milioane dolari. Ciolacu: Îmi aduc aminte ce a însemnat pentru mine un Pepsi. Și-a păstrat o secvență de ADN românesc. Concentrați-vă pe mai puțin zahăr și chipsuri cu mai puțină sare CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO PepsiCo a tăiat panglica investiției din programul de 100 milioane dolari. Ciolacu: Îmi aduc aminte ce a însemnat pentru mine un Pepsi. Și-a păstrat o secvență de ADN românesc. Concentrați-vă pe mai puțin zahăr și chipsuri cu mai puțină sare

Strategia rămâne clară. Grupul nu intenționează să încarce și, prin urmare, să ofere produse la prețuri excesive sezoniere, deoarece conducerea estimează că situația ar trebui să se inverseze cândva la sfârșitul anului 2024 sau în 2025. Între dilema de a alege un produs care implică costul defecțiunilor lanțului de aprovizionare și altul ale cărui costuri sunt gestionabile, Jumbo îl va alege în mod constant pe cel din urmă", este poziția companiei.

Se estimează că această strategie va duce la o creștere a cotei Jumbo pe piețele pe care deja operează, în pofida scăderii preconizate a stocurilor până la sfârșitul anului. În cazul în care condițiile actuale se înrăutățesc - ceea ce este de așteptat în mod rezonabil - se estimează că ritmul de creștere a vânzărilor ar putea fi limitat la +4%.
GRAFIC Pepsi - afaceri și profit record în România. Snacksurile pierd însă din viteză. Într-un deceniu, compania și-a mărit cifra de afaceri cu aproape 350% CITEȘTE ȘI GRAFIC Pepsi - afaceri și profit record în România. Snacksurile pierd însă din viteză. Într-un deceniu, compania și-a mărit cifra de afaceri cu aproape 350%

În cazul României, vânzările din prima jumătate a anului 2024 au crescut cu 14% comparativ cu perioada corespunzătoare a anului trecut. 

Decizia este însă ca investiția din Timișoara să fie amânată.
FOTO OLX schimbă regulile CITEȘTE ȘI FOTO OLX schimbă regulile

La 30 iunie, Grupul avea 86 de magazine proprii. dintre care 53 în Grecia, 5 în Cipru, 10 în Bulgaria și 18 în România, la care se adaugă câte un magazin online în Grecia, Cipru și România.

Prin parteneriate, grupul are prezență cu 36 de magazine în 7 țări (Albania, Kosovo, Serbia, Macedonia de Nord, Bosnia, Muntenegru și Israel).
 
Profit.ro a anunțat recent că a trecut în 2023, în România, pragul afacerilor anuale de peste un miliard de lei, cifra de afaceri fiind și cea mai mare din istoria companiei.
 
Compania a avut în 2023 afaceri de 1,15 miliarde lei, cu 15% mai mult decât în anul precedent, și un profit net de 334,3 milioane lei, în urcare cu 2%. Numărul de angajați a ajuns la 1.474, de la 1.249 persoane.
Profit.ro a relatat recent că milionarul grec Apostolos Vakakis (70 de ani), proprietarul magazinelor Jumbo, a avut o ieșire neobișnuită în recenta Adunare Generală Anuală Ordinară a acționarilor companiei, în care și-a exprimat nemulțumirea față de întârzierea implementării unor reforme pe piața elenă, a legat consecințele unei lipse de creștere a productivității de majorarea repetată a salariilor în Grecia și a reclamat faptul că nu se lucrează în toate zilele săptămânii, precum în România, relevă datele analizate de Profit.ro.
 
Salariul minim lunar în Grecia va fi majorat cu 50 de euro, sau 6,4%, până la 830 de euro, a anunțat în martie Guvernul conservator de la Atena, aceasta fiind a patra majorare din ultimii cinci ani.
VIDEO&FOTO Penny deschide în România primul magazin autonom. Planul - investiții de 1 miliard de euro CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Penny deschide în România primul magazin autonom. Planul - investiții de 1 miliard de euro

„Sunt îngrijorat că mergem încet. Sunt îngrijorat de bucuria pe care o văd în jurul meu, deși nimic nu a fost rezolvat. Inactivitatea, imobilitatea nu sunt semne bune pentru creșterea productivității. Suntem singura țară din Europa care lucrează doar câteva zile pe săptămână. Cei din Cipru, România și Bulgaria, care muncesc șapte zile pe săptămână, nu sunt proști. Atât timp cât există condițiile pentru a nu exploata lucrătorul, nu ar trebui să fii privat de dreptul de a-ți valorifica la maximum potențialul”, le-a spus acesta acționarilor.

El a arătat că, de exemplu, faptul că unele magazine din Grecia, precum cele ale Jumbo, nu au putut fi deschise timp de 3 zile de Paște a impactat 7% din costurile de exploatare. 
INFOGRAFIC Lidl - rată de profitabilitate în scădere, în România CITEȘTE ȘI INFOGRAFIC Lidl - rată de profitabilitate în scădere, în România

„Achită Biserica cheltuielile datorate magazinului închis? Nu! De ce de Sărbători pot să lucreze patiseriile, nu și celelalte magazine? Angajatul nu trebuie să lucreze mai mult de 40 de ore, iar noi ne-am asigurat acest lucru", a răbufnit acesta.

El a fost critic și față de companiile de asigurări, argumentând că acestea cresc foarte mult primele de asigurare. Deși Jumbo a primit despăgubiri în valoare de 11,5 milioane de euro pentru prejudiciile suferite de magazinele companiei din Larissa și Karditsa din cauza ciclonului „Daniel”, din toamna anului trecut, proprietarul a anunțat acum că vrea să creeze un cont de autoasigurare.
 
În urma ciclonului din toamnă, magazinele Jumbo din Larissa și Karditsa au încetat să funcționeze mai multe luni, suferind daune materiale importante la clădiri, infrastructură, echipamente și mărfuri. Despăgubirile au fost plătite într-o perioadă scurtă de către următoarele societăți de asigurare: IDU cu 30%, GENERALI cu 30%, AIG 12%, INTERAMERICAN 12%, ERGO 8%, ETNICA 6%, INTERASCO 2%, conform datelor analizate de Profit.ro.
Lanțul de cofetării Dulcinella a fost preluat de un fond de investiții și începe extinderea ca brand național CITEȘTE ȘI Lanțul de cofetării Dulcinella a fost preluat de un fond de investiții și începe extinderea ca brand național

Apostolos -Evangelos Vakakis, Președinte al Consiliului de Administrație al Jumbo, a studiat administrarea afacerilor și managementul financiar la Universitatea din Warwick (Regatul Unit).

Jumbo a investit aproape 57 de milioane de euro în achiziția de terenuri și imobile în România în prima jumătate a anului trecut, inclusiv pentru achiziția magazinului din Liberty Center.

În 2023, grupul a deschis, în România, un magazin online, la care se adaugă un magazin fizic în Iași. Magazinul din Iași a fost inaugurat în toamnă, fiind al 17-lea pe plan local. Magazinul online e-Jumbo a fost inaugurat în luna iulie și fusese anunțat încă din pandemie.

Compania spune că va menține prețurile la niveluri corespunzătoare în pofida problemelor logistice de transport generate de tensiunea din Marea Roșie și declară astfel că nu va vinde produse sezoniere la prețuri excesive.
viewscnt
Afla mai multe despre
jumbo
vanzari jumbo
magazine jumbo