Producătorul de etichete Inovalabel, din Iași, estimează că va înregistra în acest an o cifră de afaceri de 13,5 milioane de euro, mai mare cu 7% față de 2022, într-un context marcat de o ușoară scădere a cererii din piață, urmare a diminuării consumului populației, din cauza inflației, și o stabilizare a costurilor de producție, după creșterile galopante din ultimii ani.
“În privința ratei profitabilității, ne dorim menținerea la nivelul anului trecut. Evoluția din primul semestru confirmă așteptările noastre: după primele 6 luni din 2023 am realizat 52% din bugetul de vânzări, cu rata de profitabilitate bugetată”, a declarat pentru Profit.ro Emanuel Constantin, general managerul companiei.
Inovalabel produce etichete autoadezive, etichete multipagină, sleevuri (decorare la 360 de grade) și plicuri cu șervețele, pentru alimente, băuturi, produse cosmetice, farmaceutice sau specifice industriei chimico-tehnice.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Subway a fost vândut. Se încheie peste cinci decenii de afacere de familiePonderea cea mai mare în vânzări este deținută de etichetele autocolante. Compania a raportat o evoluție pozitivă pentru toate produsele din portofoliu, determinată în principal de atragerea de noi clienți, atât din România cât și de pe piețele externe.
De altfel, ponderea exporturilor companiei a crescut constant, de la 5% în 2012 la 20% anul trecut, principalele piețe externe fiind Elveția, Germania și Franța.
Chiar dacă economiile țărilor UE se confruntă cu dificultăți, unele fiind chiar în recesiune, compania vizează în continuare o creștere pe aceste piețe, prin atragerea de noi clienți.
Actuala fabrică Inovalabel a fost finalizată în 2019 și este prezentată ca una dintre cele mai moderne facilități de producție a etichetelor autocolante din Europa.
“Încă de la edificarea acestei construcții am avut în vedere un spațiu suplimentar, care să permită extinderea treptată a capacității de producție. După mutarea în noua fabrică, am continuat investițiile în capacități noi de producție, precum și în tehnologii noi, care ne permit punerea pe piață a unor produse inovative, cu valoare adaugată mare. În fiecare din ultimii 3 ani, după mutarea în noua fabrică, am investit, în medie, aproximativ 5% din cifra noastră de afaceri”, spune Emanuel Constantin.
În cea mai mare parte, fondurile pentru aceste investiții au provenit din surse proprii, dar compania are în vedere și atragerea de fonduri europene, prin programele care vor fi disponibile. Pentru 2024, Inovalabel vrea să cumpere o nouă mașină de tipar și utilaje pentru inspecția și finisarea etichetelor autocolante.
CITEȘTE ȘI Unico S, cel mai mare retailer online de țesături și materiale textile din România, mizează pe un avans al business-ului de 40% și caută spațiu pentru un show-roomPiața etichetelor autocolante din Europa s-a confruntat, în perioada 2021-2022, cu o criză majoră de materii prime, cauzată de lipsa unor diverși compuși care intră în componența adezivilor precum și de greva din fabricile UPM, cel mai mare producător de hârtie din Europa.
Criza de materii prime a atins apogeul la mijlocul anului 2022, când cantitățile de materii prime existente pe piață au fost extrem de limitate.
Urmarea a fost o creștere explozivă a prețurilor materiilor prime, amplificată de majorările dramatice de prețuri din sectorul energetic.
De la finalul anului 2022, disponibilitatea materiilor prime a început să revină la normal, astfel încât în prezent nu mai există probleme în lanțurile de aprovizionare, dar prețurile materiilor prime au rămas la niveluri ridicate.
General managerul Inovalabel remarcă o serie de tendințe în domeniu, toate având în comun sustenabilitatea, și dă ca exemplu certificarea primită de companie din partea FSC - Forest Stewardship Council și înlocuirea PVC-ului din care fabrica etichetele shrink sleeve cu PET-ul reciclat.
În continuare, principalul obiectiv de business al companiei este acela de creștere a business-ului, atât pe piața din România cât și la export, prin lansarea de produse inovative, care să aducă plus-valoare clienților, respectiv prin investiții în tehnologie și în echipa companiei.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Hornbach deschide în România un hub IT pentru toate cele 9 țări“Ca întotdeauna, principalele provocări sunt legate de impredictibilitatea cadrului legislativ, mai exact de modificările intempestive ale reglementărilor care afectează mediul economic. În plus, este vizibilă deteriorarea climatului economic, din cauza inflației ridicate din ultimii doi ani, dobânzilor mari, incertitudinilor introduse de războiul din Ucraina”, mai spune Emanuel Constantin.
Compania a fost înființată în anul 1996, sub numele Gebacolor. În perioada 2009-2012 a făcut parte din grupul Pago, iar din 2013 operează internațional în mod independent, cu proprietari elvețieni.