După recordul de vânzări din 2019, Black Friday 2020 se anunță a fi o sărbătoare a shopping-ului sub semnul austerității. Pandemia de COVID 19 a influențat în mod semnificativ obiceiurile de consum. În 2020, românii nu mai cumpără atât de multe haine, produse cosmetice și accesorii -vedetele precedentelor ediții Black Friday, și se vor concentra pe bunurile de strictă necesitate, care au legătură cu munca și traiul de acasă.
Cea de-a 10 ediție a Black Friday a debutat deja în unele magazine, însă punctul culminant va fi pe 13 noiembrie, ziua în care cei mai mulți jucători din IT & C, fashion, food, beauty, home&deco, servicii etc. vor organiza campanii speciale de reduceri de prețuri.
După un an 2019 în care Black Friday a depășit borna de 300 milioane de euro încasări (la nivelul întregii luni noiembrie 2019/online&offline), în acest an se estimează vânzări în scădere cu cel puțin 20%.
,,Pandemia COVID a adus schimbări semnificative în obiceiurile de consum. Dacă în 2019, cele mai vândute articole au fost cele din segmentele de fashion, beauty și accesorii, în acest an, de Black Friday, estimăm o focusare a clienților pe bunurile de strictă necesitare, care au legătură cu munca și traiul de acasă’’, relevă o analiză a companiei de consultanță Frames.
,,Pentru că stăm mai mult acasă, nu mai suntem atât de interesați de haine, de încălțăminte, de produsele cosmetice și accesorii. O tendință care se resimte deja de câteva luni de zile în vânzările retailerilor din acest segment, atât din magazinele fizice cât și din online. În schimb, suntem mult mai atenți la gadgeturile pe care le folosim în contextul muncii de acasă (laptopuri/pc-uri/tablete/telefoane), condițiilor de locuire (mobilă, obiecte de încălzire-centrale termice,calorifere, obiecte de uz casnic, produse de bricolaj, aspiratoare, purificatoare de aer etc.)’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Scăderea vânzărilor de Black Friday va fi influențată și de sentimentul de incertitudine, de nesiguranță privind viitorul.
,,Ne aflăm într-o perioadă plină de incertitudini și oamenii tind să fie mai atenți la cum și pe ce cheltuiesc. Pun mai mulți bani deoparte, renunță la lucrurile neesențiale, cumpără mai puțin decât anul trecut. Mulți au rămas fără locuri de muncă sau se tem că vor fi disponibilizați în condițiile în care pandemia a creat probleme majore în multe domenii de activitate. Astfel că este de așteptat ca această reținere să se resimtă inclusiv în vânzările de Black Friday. În plus, mulți dintre români au investit deja, în perioada de lock-down, în reameanajarea locuințelor, fapt semnalat într-o analiză Frames și confirmat de rezultatele din piață’’, afirmă experții.
Potrivit estimărilor companiei, vânzările totale de Black Friday se vor situa la nivelul de aproximativ 240 milioane de euro, cu aproape 10 milioane de euro sub rezultatul de vânzări din 2018 (250 milioane euro)
Dacă în 2019, valoarea medie a coșului de cumpărături, în online, a fost de 484 de lei, experții estimează că în acest an aceasta va coborî sub nivelul de 450 de lei.
2019 a adus cel mai spectaculos eveniment de Black Friday din România. eMAG, unul dintre actorii principali din această campanie a raportat un record de peste 10,8 de milioane de vizite și produse comandate în valoare de peste 499 de milioane de lei (100 mil.euro). Rezultate spectaculoase au înregistrat, printre altele, și FashionDays, Altex/Media Galaxy și Flanco.
Numai prin intermediul platformei de plăți PayU, vânzările doar din weekendul reducerilor au depășit 245 milioane de lei, valoare aferentă unui număr record de tranzacții (499.632), în creștere cu 33% față de 2018.
Cele mai vândute produse au fost din zona fashion, bijuterii și accesorii; laptop-uri, telefoane și tablete; cosmetice și produse de îngrijire personală; electrocasnice și climatizare; televizoare, produse foto & audio-video; produse pentru casă, bricolaj & petshop; cărți, cadouri și produse de birotică; PC, accesorii periferice și produse software; Produse pentru copii și bebeluși și servicii turistice.
,,Serviciile turistice, automobilele, bunurile de lux cel mai probabil nu vor mai fi la fel de atractive în 2020 ca anul trecut’’, spun analiștii.
Restricțiile de circulație, închiderea magazinelor, teama legată de potențialul de infectare au contribuit puternic, în acest an, la scăderea traficului din magazinele obișnuite. Tot mai mulți români s-au îndreptat spre shoppingul online, astfel că Black Friday-ul 2020 va fi, în esență, un eveniment focusat pe ofertele online.
,,În ciuda campaniilor de promovare de tip Black Friday lansate deja de mulți retaileri, traficul din magazinele din mall-uri, din rețelele specializate, continuă fie unul redus. Asta mai cu seamă că, mai ales în zona de IT&C, discounturile oferite în cadrul acestor campanii sunt nesemnificative, în marea lor majoritate. Focusul va fi, cu siguranță, pe ofertele online’’, afirmă managerul Frames.
Conform unei cercetării de piață realizată de iSense Solutions pentru GPeC, numărul cumpărătorilor online a crescut cu 8% în 2020 față de 2019, iar numărul persoanelor care plătesc online cu cardul a crescut cu 14% în acest an față de 2019.
Estimările Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO) arată că sectorul de e-commerce din România va atinge în acest an o cifră de afaceri de 5,5 miliarde euro, în creștere cu 30% față de anul precedent.
,,Dacă în anii precedenți, Black Friday-ul ajunsese să reprezinte între 20-30% din vânzările magazinelor online, în 2020 această tendință se va tempera, pe fondul schimbării comportamentului de consum. Românii intră mai des pe site-urile de shopping online, au învățat să compare ofertele, să fie mai atenți la promoțiile din tot timpul anului care, de multe ori, sunt chiar mai bune decât cele de Black Friday’’, afirmă analiștii.
În plus, românii sunt mult mai atenți la calitatea produselor, la serviciile de livrare și de garanție și nu mai pun prețul pe primul loc în decizia de cumpărare.
,,Oamenii nu mai cad așa ușor în capcana reducerilor false și nu mai cumpără atât de multe produse doar pentru că au un preț redus. Suntem mai atenți la ce cumpărăm, de pe ce site-uri și la ce prețuri, tot mai mulți fiind cei care urmăresc platformele de comparație de prețuri și tendințele din piață’’, arată analiza.
Dincolo de prețuri, de produse și de obiceiurile de consum, 2020 va consacra și o altă schimbare majoră în ceea ce privește modul în care românii fac shopping.
2019 a fost primul an în care, potrivit datelor 2Performant, comenzile de Black Friday de pe telefonul mobil le-au depășit pe cele de pe desktop (63.9%), iar procentul din valoarea totală a comenzilor a trecut de 55.7%.
,,2020 va consacra shoppingul pe telefon drept principalul canal de vânzare de Black Friday, în condițiile în care tot mai mulți români au smartphone-uri și au învățat să facă plăți cu telefonul, atât în mediul online cât și în offline. O contribuție semnificativă la această tendință au avut-o și băncile care au lansat, în ultimul an, platforme optime de plăți pe telefon, care au crescut gradul de încredere al clienților în acest tip de tranzacții’’, afirmă analiștii.