Marii producători de bunuri de lux își continuă ascensiunea, compensând încetinirea vânzărilor în China cu creșteri în Europa și SUA, într-un sector unde își permit să majoreze prețurile fără să piardă din clienți, neafectați de situația economică mondială incertă, transmite Reuters.
LVMH, Kering, Hermes, L'Oréal, Prada sau Moncler, rând pe rând toate marile nume din industria de lux au anunțat săptămâna aceasta rezultate semestriale excepționale, cu creșteri ale vânzărilor mondiale cuprinse între 20% și 30% și un avans similar al profiturilor, scrie Agerpres.
"Există cerere" explică Arnaud Cadart, analist la Flornoy. Spre deosebire de sectorul de sectorul distribuției pe scară largă, clientela de lux este compusă din persoane înstărite, de categorii "mai avute, care sunt mai puțin sensibile la inflație, la riscul de recesiune și la temerile legate de încetinirea pieței muncii", explică analistul. În plus, din punct de vedere geografic, "toate piețele sunt pe creștere, cu excepția Chinei, care este într-o ușoară scădere", adaugă Arnaud Cadart.
Rezultatele semestriale ale companiilor producătoare confirmă acest lucru. Vânzările de articole de lux au crescut în SUA, în Japonia și în Europa, compensând pentru încetinirea vânzărilor în China din cauza carantinelor impuse în contextul pandemiei de Covid-19.
Vânzările Prada au crescut cu 89% în Europa, iar în cazul Moncler creșterea a fost de 42%, grație revenirii turiștilor, în special a celor americani, care profită de pe urma aprecierii dolarului în raport cu euro.
"În Europa, avem în prezent o majorare de patru ori a vânzărilor către americani, comparativ cu anul trecut, și suntem peste situația din 2019", a confirmat Jean-Marc Duplaix, director financiar la Kering (Gucci, Yves Saint Laurent, Balenciaga) într-o conferință telefonică cu jurnaliștii.
Aprecierea dolarului în raport cu moneda euro este binevenită pentru industria de lux, care produce în principal în Europa (în euro), mai ales în Franța și Italia, dar își vinde produsele peste tot în lume (în dolari).
"Estimăm că, în medie, zona euro reprezintă doar aproximativ 15% din cifra de afaceri totală a companiilor europene din sectorul de lux", au apreciat analiștii de la HSBC într-un raport publicat la mijlocul acestei luni. Sectorul beneficiază astfel de "un sprijin puternic grație deprecierii monedei euro", se arată în raportul citat.
Liderul mondial al sectorului de lux, grupul francez LVMH, a anunțat că cifra sa de afaceri a crescut cu 28% în primul semestru al acestui an comparativ cu perioada similară a anului trecut, ajungând la 36,7 miliarde de euro. Un sfert din această creștere se datorează evoluțiilor cursului de schimb, a precizat grupul francez.
În contextul creșterii costurilor cu materiile prime și cu transportul, sectorul își permite să majoreze prețurile.
"Pentru moment, clienții nu sunt sensibili la această creștere. Vânzările din Franța au înregistrat o creștere record cu 41%", subliniază Pierre Michaud, analist la Monocle, vorbind de situația clientelei grupului Hermes.
În cazul LVMH, care deține printre altele mărcile Louis Vuitton, Dior și Tiffany, "majoritatea mărcilor au majorat prețurile...de la 3% până la 7%", a explicat directorul financiar Jean-Jacques Guiony. Potrivit acestuia, "atunci când are loc o recesiune, ajustăm și ne adaptăm".
În pofida unui viitor economic mondial incert, marile nume din industria de lux se declară încrezătoare. Kering a anunțat chiar că, pe termen mediu, vrea să dubleze vânzările mărcii Yves Saint Laurent pentru a ajunge la cinci miliarde de euro pe an și să majoreze de 1,5 ori vânzările mărcii Gucci până la 15 miliarde de euro.
În același timp, constructorul auto italian Ferrari a anunțat că vizează o cifră de afaceri de 6,7 miliarde de euro în 2026, ceea ce ar însemna o creștere de 40% comparativ cu veniturile de 4,8 miliarde de euro pe care le așteaptă pentru acest an.