Toate studiile și statisticile arată că femeile e-shopperi cumpără mai mult, și ca număr de produse, și ca valoare, achiziționând în România mai mult decât media europeană pe anumite componente.
Dacă românii cheamă de obicei curierul să ridice returul de acasă, în restul Europei trendul este trimiterea acestor pachete direct de către consumatorul final către anumite puncte fixe ale curierilor, iar de acolo să ajungă la comercianți.
În același timp, însă, un număr tot mai mare de firme aleg să achiziționeze produse cu valoare ridicată din alte state UE, astfel încât acestea să fie scutite de TVA, iar persoana juridică să evite plata unor bani pe care altfel ar trebui să-i recupereze de la stat, a fost semnalat la conferința Profit.ro & DPD România Barometrul e-Commerce.
Conferința a fost transmisă în direct și la PROFIT NEWS TV
“Barometrul e-commerce 2023 - De ce iubim femeile e-shopper”, realizat de DPD, arată că numărul e-shopperilor români s-a stabilizat după creșterea înregistrată în timpul pandemiei de Covid-19, evoluție sesizată și în privința cumpărătorilor electronici obișnuiți, “răspunzători” pentru 90% din cumpărăturile online din România, a anunțat Nadia Talpă, Chief Commercial Officer, DPD România.
Barometrul poate fi citit integral AICI
Astfel, ponderea e-shopperilor în totalul populației României a crescut cu 1 punct procentual față de anul 2021, la 79%, fiind puțin mai mare față de media UE (77%).
Totodată, ca și în 2021, 52% din cumpărătorii electronici sunt e-shopperi obișnuiți, categorie care îi reprezintă pe cei cu vârsta între 18 și 70 de ani și care cumpără online cel puțin un produs în fiecare lună.
Deși cumpărăturile făcute de e-shopperii obișnuiți reprezintă în continuare majoritatea tranzacțiilor online, media numărului de colete este ceva mai mică decât cea de anul trecut: 90% din toate cumpărăturile online au fost inițiate de către e-shoperii obișnuiți, media fiind de 3,6 colete în ultima lună (3,9 colete în cazul femeilor și 3,3 colete în cazul bărbaților). Achiziții făcute ca urmare a unui impuls de moment reprezintă 25%.
“Portretul-robot” al e-shopperul român obișnuit indică o medie a femeilor de 56% (aceeași ca la nivelul UE), o vârstă medie de 40,5 ani și domiciliul în mediul urban (89% anul trecut, cu o creștere de 9% față de 2021). Dintre aceștia, 4% au început să cumpere online în 2022, o pondere mai mică față de cea valabilă la nivelul UE, de 8%.
Cele mai multe femei e-shopper din România sunt tinere (18-34 de ani) și locuiesc în orașe mari, de până la 250.000 de locuitori din Moldova, Ardeal, Muntenia și în București.
Femeile e-shopper primesc într-o lună cu 0,6 colete mai multe decât bărbații și, contrar prejudecăților, achizițiile pe care le fac sub impulsul de moment sunt mai puține decât în cazul bărbaților.
Ponderea femeilor e-shopper cu venituri mici este mai mare față de cea cu venituri peste medie, pentru toate categoriile de vârstă – 18-34 ani, 35-54 sau +55 ani.
E-shopperii români rămân sensibili la prețuri, așteaptă oferte “cu adevărat bune” și mari reduceri și, aproape toți, sunt influențați de rețelele de socializare.
“61% dintre e-shoperii obișnuiți consideră că economisesc bani atunci când cumpără online, iar pentru aproape 70% prețul este cel mai important imbold pentru a face o achiziție. Ei caută oferte și reduceri mari și evenimentele speciale care aduc mari discounturi. În ceea ce privește femeile e-shopper, acestea recunosc că prețul este de cele mai multe ori factorul determinant și ies în evidență atât la capitolul „goana după evenimente tip Black Friday sau reduceri de sezon” (cu aproape 20 de procente mai mult decât media UE), cât și la căutarea de chilipiruri”, potrivit studiului.
Îngrijirea frumuseții și moda rămân primele categorii de cumpărături preferate de e-shopperii români, la fel ca în UE. Urmează încălțămintea, care a beneficiat de boom-ul online din timpul pandemiei, și medicamentele.
Majoritatea e-shopperilor români postează un feedback după achiziția online, ceea ce face ca opinia exprimată prin rețelele de socializare să joace un rol determinant în decizia de cumpărare. De asemenea, influencerii au un rol important, notează DPD în analiza efectuată în 22 de țări.
În ceea ce privește percepția cumpărătorilor asupra întregului proces, experiențele de cumpărare și de livrare rămân pozitive, dar procesul de returnare este perceput ca fiind ceva mai dificil.
Românii solicită servicii de curierat care permit selectarea intervalului precis de livrare și, în cazul femeilor, cel mai important lucru este livrarea gratuită.
CITEȘTE ȘI Compania de curierat DPD și-a consolidat poziția în topul livrărilor regionaleLa fel ca în alte țări europene, livrarea gratuită reprezintă motorul numărul 1 al achizițiilor online (pentru femeile e-shopper, această preferință este cu 6 procente mai mare decât media). În topul preferințelor se află de asemenea descrierea detaliată a produsului și preocuparea de a nu exista taxe ascunse. Spre deosebire de media europeană, pentru femeile e-shopper este de două ori mai important rambursul cash decât transparența costurilor de livrare.
Locul preferat de livrare de e-shopperii români rămâne, de departe, domiciliul (84%). Urmează oficiile poștale (25%) și punctele de livrare tip Pick-up Point (25%). Puțin peste jumătate dintre cumpărători (51%) folosesc de obicei mai multe locuri de livrare.
Pentru mai mult de 80% dintre e-shopperi este important să știe cu ce companie va fi făcută livrarea, deoarece acest lucru îi face să aibă mai multă încredere în ceea ce privește această operațiune.
Doar 7% dintre cumpărătorii obișnuiți și-au returnat ultima achiziție în anul 2022, mai puțini decât în 2021. Cu toate acestea, procesul de returnare a fost perceput ca fiind unul care nu a necesitat un efort prea mare. O explicație ar putea fi aceea că mulți e-shopperi au verificat politicile de returnare înainte de a face returul. În cele mai multe cazuri, coletul a fost ridicat de curier.
Analiza se referă și la comerțul electronic internațional, arătând că două treimi dintre e-shopperii români caută oferte mai bune în magazine online străine și că piețele regionale din jurul României au multe în comun.
Atunci când vine vorba de cumpărături online de la magazine din străinătate, cele mai multe se află în China (54%), Germania (34%) și SUA (29%).
Principalele categorii de produse cumpărate online în țările din Sud-Estul Europei sunt cele din categoriile Beauty/Health Care, Fashion și Încălțăminte.
Campionii la produse Beauty sunt din România (64%), la Fashion Slovacia (69%), la Încălțăminte Polonia (64%), în vreme ce în Ungaria categoria Fresh-food (43%) este cea mai bine reprezentată din regiune. Cărțile sunt o categorie de top în Polonia (50%), în vreme ce în România ajung abia la 38%.
La nivel european, categoriile de produse-vedetă sunt Fashion, Încălțăminte, Beauty și Cărți, dar diferențele între ele sunt mici.
“Procentul retururilor este în scădere, ceea ce înseamnă că și magazinele online au depus eforturi în a veni în întâmpinarea clienților și au transmis exact produsele dorite de aceștia”, a spus Nadia Talpă.
Dacă românii cheamă de obicei curierul să ridice returul de acasă, în restul Europei trendul este trimiterea acestor pachete direct de către consumatorul final către anumite puncte fixe ale curierilor, iar de acolo să se ajungă la comercianți.
Talpă a vorbit și despre prezența magazinelor românești în regiune, menționând că cele mai mari creșteri din această perspectivă este sesizată pe piețele din Ungaria și Bulgaria.
“Am observat o apetență a magazinelor online românești de a fi prezente pe piețele vecine, precum Bulgaria, Ungaria Slovacia – lăsând Polonia de o parte, pentru că acolo este mai greu de penetrat -, fie prin intermediul marketplace-urilor fie direct.
Datele statistice arată că femeile cumpără online mai des decât bărbații, cu o cotă de 48,3%, în comparație cu 44,1% în cazul bărbaților, a transmis și Cristian Pelivan, directorul executiv al Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO).
"Aceste cifre se referă la persoanele care au cumpărat sau comandat bunuri online în ultimele 3 luni din total persoane care utilizează internetul. De asemenea, 66,1% dintre femei au cumpărat sau comandat bunuri online în ultimele 12 luni, comparativ cu 65,9% în cazul bărbaților", a spus Pelivan.
Studiul poate fi văzut integral AICI
Cel mai des cumpărate bunuri online în ultimele trei luni au fost articolele de îmbrăcăminte și încălțăminte, cu o cotă de 77,2%, numărul comenzilor fiind dominate de femei, cu o pondere de 56,4%.
Poziția a doua a fost revenit comenzilor plasate restaurantelor - 37,8% (femeile au o cotă de 50,2%), iar locul trei a revenit produselor cosmetice - 26,3% (femeile au o pondere de 82,7%).
Articolele sportive s-au plasat pe locul 4, cu o cotă de 17,7%, cele mai multe comenzi revenind bărbaților, cu un procentaj de 59,8%. Produsele electronice (telefoane, tablete, televizoare) au ocupat locul 5 în total comenzi, cu o cotă de 16,7%, ponderea bărbaților fiind de 66,3%.
Datele statistice mai arată că 46% dintre bărbați nu acceptă o livrare mai lentă a coletului în schimbul unor costuri mai mici pentru livrare, chiar gratuită, față de 41% în cazul femeilor. AMRO este asociația reprezentativă a sectorului de comerț electronic din România și are ca obiectiv reprezentarea și promovarea intereselor membrilor și ale sectorului de comerț electronic în fața reprezentanților, instituțiilor și autorităților statului.
De asemenea, asociația promovează realizarea de politici publice care să contribuie la dezvoltarea accelerată a economiei digitale în România.
Un număr tot mai mare de firme aleg să achiziționeze produse cu valoare ridicată din alte state UE, astfel încât acestea să fie scutite de TVA, iar persoana juridică să evite plata unor bani pe care altfel ar trebui să-i recupereze de la stat, semnalează Christian Năsulea, lector la Universitatea din București.
Năsulea a evidențiat și o posibilitate de business pentru companiile din curierat și comerț online care pot oferi firmelor soluții legate de TVA pentru tranzacțiile cu spații economice importante, cum sunt SUA și China.
"Datele despre aceste creșteri de tranzacții între țări, am găsit o corelație, până la cauzalitate mai avem, s-ar putea să fie corelate destul de mult cu legislația privind TVA intracomunitar. Se observă o creștere a numărului de comenzi pentru produse cu valoare mare, comandate de către persoane juridice, nu persoane fizice. Acest lucru se întâmplă, probabil, pentru că genul acesta de achiziții permit evitarea plății TVA în momentul în care se face achiziția. Extrem de multe companii încep să comande din altă țară produse care se găsesc și pe piața locală, ca să nu mai plătească TVA la ele", a spus Năsulea.
Varianta cea mai bună pentru firme în ce privește TVA este să nu aibă ceva de recuperat sau de compensat în relația cu statul, mai ales că astfel de proceduri consumă timp și resurse.
"Este drept că ar putea să-și recupereze TVA ulterior ori să aibă niște TVA deductibil, trag linie peste o lună sau peste trei luni, fac niște calcule și ajung să nu-l plătească la un moment dat recuperându-l din TVA-ul colectat. Pentru cine este în business, însă, este foarte clar. Mai bine nu plătești deloc acum, decât să aștepți să te compensezi cu statul la un moment dat, să faci niște calcule și să te complici cu niște lucruri", a explicat acesta.
Oportunitate pentru comerțul online și curierat - tranzacțiile cu SUA și China O oportunitate pentru companiile active în domeniile comerț online și transport de bunuri, ar fi furnizarea de soluții care să ofere persoanelor juridice facilități similare cu cele pentru comenzile în interiorul UE.
"Oportunitățile merg și mai departe și ca să vorbesc despre modul în care efecdtiv ați putea face bani. Când vorbim despre zonele de liber schimb, în acest moment vedem din ce în ce mai mulți retaileri chinezi care se listează pe Amazon în Europa sau din ce în ce mai mulți retaileri europeni care încep să apară pe AliExpress. Asta pentru că există o armonizare a legislației privind taxele vamale, e mai ușor să se facă livrările. Un lucru vreau să vă spun, cine va rezolva problema deductibilității TVA pentru achiziții între zonele acestea mari, nu doar la nivel intracomunitar, o să facă foarte mulți bani", a declarat Năsulea.
Pe acest segment de piață este nevoie de companii care să reușească să rezolve problema achizițiilor scutite de TVA. "Dacă apare retailerul acela sau compania de curierat care să asiste un retailer să ajungă să permită achiziții scutite de TVA în baza legislației europene, foarte mulți cumpărători persoane juridice se vor orienta către o soluție de genul acesta. În momentul acesta nu există. Dacă vrei să cumperi scutit de TVA, trebuie să te duci pe Alibaba, să semnezi un contract, să mergi după la Vamă, să stai la coadă, să plătești taxă de timbru, e complicat. Nu trebuie să fie așa. E posibil, pentru că acum vânzătorii chinezi sunt și ei înregistrați pentru TVA european, să se facă o livrare care să fie scutită de TVA.
Ce lipsește, în opinia mea, este transportatorul acela care să aibă contractele corect făcute, astfel încât să asigure suportul legal că s-a făcut livrarea în conformitate cu normele europene. Aici cred că este un ban de făcut pentru firmele de curierat și pentru magazinele online care reușesc să rezolve problema", a explicat Năsulea celor prezenți la eveniment.
Potrivit acestuia, legislația care obligă firmele din China să colecteze TVA și să-l verse UE, este relativ nouă, iar unele domenii, cum este cel al produselor software, s-au adaptat rapid, în timp ce altele nu. "Este doar o chestiune de timp până va exista o soluție la nivel mare și, din nou, este vorba doar de cine se mișcă mai repede ca să prindă ocazia asta", atrage atenția acesta.
Ceea ce oferă Ikea nu sunt doar simple produse de mobilier și decorațiuni, ci soluții complete de amenajare a locuinței care ar trebui să îmbunătățească viața oamenilor, a explicat Silvana Baciu, Deputy Market Manager în cadrul Ikea România.
Pentru a afla nevoile clienților, Ikea desfășoară anual mai multe sondaje. „Întrebăm mii de clienți din întreaga lume ceea ce-și doresc, ce nevoi au în spațiul în care locuiesc. Aceste sondaje ne arată că femeile sunt centru familiei, cele care se ocupă de locuință, care se luptă în fiecare zi cu dilema de a-și organiza locuința, dar și de a o personaliza, de a oferi un spațiu intim fiecărui membru al familiei, dar și un spațiu comun de petrecere a timpului. Știm nevoile lor, dorințelor lor, venim cu colecții dedicate de organizare a casei, de personalizare a locuinței, de petrecere a timpului și desfășurarea unor hobby-uri în locuințe și, de ce nu, de a-și economisi bugetul făcând cumpărături la noi”, spune aceasta.
Deși activează și în online, Ikea rămâne în continuare un retailer tradițional, dat fiind faptul că magazinele companiei reprezintă un punct de atracție pentru clienți.
„Ikea în România a intrat relativ recent pe piața de online. Anii de pandemie ne-au provocat, ne-au forțat un pic să devenim mai agili și să transformăm aceste provocări în oportunități de business. Noi în Ikea nu vorbim neapărat despre online și offline, ci mai degrabă de o abordare omnichannel. Asta înseamnă că clientul Ikea își poate începe călătoria de cumpărare în mediul online, vine în magazinul fizic, testează produsele, vede soluțiile prezentate în online și finalizează cumpărarea acasă, online.
În momentul de față 35% din totalul vânzărilor retailerului sunt generate de mediul online. „Contextul pandemic a accelerat această creștere, adusă în special de de mobilierul de dormitor și de cel de birou. Agilitatea a fost cuvântul de ordine pentru noi în acești ani, ne-a provocat maxim, însă cred că am învățat și inovat mai mult decât ne așteptam”, afirmă ea.
În ultimii ani s-a schimbat semnificativ și comportamentul consumatorilor.
„Clienții din România își doresc un proces de cumpărare intuitiv. Ei își doresc să găsească pe site-ul nostru aceleași soluții pe care le-ar putea găsi și în magazin, își doresc accesibilitate, livrări atunci când vor, așa cum vor și un retur foarte ușor. Cele mai multe retururi sunt din online”, precizează aceasta.
Companiile locale ar trebui să-și extindă vânzările online prin intrarea pe piețe precum Germania, Spania sau Franța și să evite Polonia, o piață foarte competitivă și tradiționalistă, cu jucători care își extind activitatea către România, transmite Daniel Nicolae, co-founder & managing partner la Innoship.
"În opinia mea, în prezent este mult mai simplu și mai eficient pentru jucătorii locali să intre pe piața din Germania sau Spania decât pe piața din Polonia, una foarte competitivă, foarte tradiționalistă, care se extinde către noi. Îmi este greu să cred că jucătorii locali pot ataca comercial piața din Polonia.
Cu ajutorul DPD, jucătorii locali pot intra și extinde pe piața din Germania sau Spania, țară cu o prognoză de creștere economică de 1,7% pentru acest an. În plus, românii nu sunt priviți atât de urât în Spania precum se întâmplă în Franța.
Nu sunt susținătorul faptului că piețele din jurul României pot oferi oportunități foarte mari, cu toate că majoritatea jucătorilor locali au încercat prin eMAG sau marketplace-urile apropiate. Nu de acolo poate veni cel mai mare trafic, ci din piețele mari din vestul Europei", a afirmat Nicolae.
Avem un client care vinde portbagaje de bicicletă și cutii pe platforma Kaufland din Germania și a avut 10 comenzi începând de a doua zi de la listare. Aceste piețe oferă capacitatea de a intra prin anumite canale de vânzare și a fi competitivi de la debut", a spus reprezentantul Innoship.
El a catalogat intrarea jucătorilor locali pe piața din Polonia ca fiind o provocare. "Dacă ne uităm la prognozele de creștere economică, România este piața cu o estimare de plus 3%, iar în Polonia se preconizează un plus de 0,3%. Să concurezi cu jucătorii din Polonia este o adevărată provocare.
Ar trebui să fim foarte iscusiți în a alege acele produse cu care să mergem în Polonia și să fim competitivi în preț, în condițiile în care avem o putere de negociere mai mică decât polonezii, iar ei vin la noi pentru că noi avem o creștere economică de 3% și cheltuim mai mult. Vor fi din ce în ce mai mulți jucători polonezi care vor veni în România", a arătat Nicolae.
Jucători precum Zalando, About You și alții din țările vestice vin în România pentru că au o putere mare de negociere și și-o sporesc în fața furnizorilor cu volumele din piețele din regiune.
"Dar, în același timp, îi vedem provocați de mediul economic de astăzi și conservatori în ceea ce privește expunerea lor în piețele din Europa Centrală și de Est. Zalando a intrat în regiune, dar nu la puterea pe care ar fi putut s-o facă. Zalando este numărul 1 de fashion din Europa. Ar fi putut oricând să apese pedala atât de puternic încât să le facă viața nu grea, ci foarte grea jucătorilor existenți, cât și competitorilor din regiune. Zalando are la origine niște provocări financiare și nevoi de optimizare în piețele principale și a renunțat să mai apese pedala, ceea ce este o oportunitate în a merge noi în piețele respective sau a face noi anumiți pași", a afirmat șeful companiei.
Innoship este dezvoltatorul soluției de tip SaaS (software as a service) cu același nume, care permite business-urilor din retail și e-commerce să administreze contracte de curierat. În toamna anului 2022, Profit.ro a anunțat că Alsendo a cumpărat acțiuni Innoship. Mai multe detalii AICI.