România a înregistrat în august a doua mare creștere a vânzărilor cu amănuntul din Uniunea Europeană, de 11,7% față de aceeași perioadă a anului trecut, în timp ce la nivelul UE avansul mediu a fost de 2,1%, potrivit datelor publicate miercuri de biroul european de statistică Eurostat.
Institutul Național de Statistică (INS) a anunțat miercuri că cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul, considerat cel mai important indicator al consumului populației, a avansat în august cu 12,6% față de aceeași perioadă din 2015, ritm accelerat față de luna precedentă, și a fost susținută mai ales de vânzările de carburanți și de bunuri nealimentare, scrie News.ro.
Datele INS sunt brute, în timp ce Eurostat publică cifre ajustate în funcție de numărul de zile lucrătoare.
Cel mai înalt ritm de creștere din ultimele luni a fost înregistrat în februarie, de 21,8% față de februarie 2015, nivel record din 2008 încoace. Cumulat pe primele opt luni, afacerile din comerțul cu amănuntul au crescut cu 16,3% față de aceeași perioadă din 2015.
La nivelul UE, cea mai mare creștere anuală a vânzărilor de retail a avut loc în Luxemburg (+12,6%), urmată de România (+11,7%) și Polonia (+10,8%). Scăderi au înregistrat Franța (-1,5%) și Danemarca (-0,8%).
În zona euro, vânzările cu amănuntul au crescut în august cu numai 0,6% față de intervalul similar al anului 2015.
Comparativ cu luna iulie, vânzările de retail din România au crescut în august cu 0,2%, față de un declin de 0,1% la nivelul Uniunii Europene și al zonei euro.
Potrivit datelor INS, comparativ cu luna iulie, afacerile din comerțul cu amănuntul au crescut în august cu 2,6% pe serie brută și cu 0,3% în cifre ajustate la influențele sezoniere și în funcție de numărul de zile lucrătoare.
La nivelul UE, cele mai mari creșteri au fost înregistrate în Luxemburg (+3,6%), Irlanda (+1,5%) și Slovacia (+1%) și cele mai mari scăderi în Estonia, Polonia și inlanda (-0,6%).