Lanțul de supermarketuri și magazine de proximitate Mega Image, parte din grupul olandezo-belgian Ahold Delhaize, ar urma să devină cel mai mare retailer alimentar de pe piața locală raportat la cifra de afaceri și volumul de magazine deținute, dar și după numărul de angajați, urmând să aibă și o formidabilă forță în negocieri, dacă va finaliza, cu acordul Consiliului Concurenței, achiziția companiei Profi Rom Food, care operează rețeaua de magazine Profi în România.
Profit.ro organizează pe 9 noiembrie Gala anuală Povești cu Profit...made in Romania, în care sunt premiați manageri și companii românești - DETALII AICI
Mega Image (8,7 miliarde lei) și Profi (11,7 miliarde lei) au cumulat o cifră de afaceri de circa 20,4 miliarde de lei, după raportările financiare din 2022, prezentate de Profit.ro.
În 2000, Profi a încredințat spre administrare 200 de magazine în principal unor foști șefi de unități ale rețelei, după ce în anul precedent a cumpărat lanțul de 18 supermarketuri Maya.
În același an 2019, rețeaua Zanfir din Vrancea, un retailer român înființat în 1991 de soții Lilieana și Vasile Zanfir în Focșani și care încerca să concureze cu hypermarketurile retailerilor multinaționali de pe piața locală, vindea două magazine către Profi, după ce în urmă cu două luni cedase mare parte din afacere chiar către Mega Image.
Profi este astăzi al patrulea cel mai mare retailer și unul dintre cei mai mari angajatori din România, în timp ce Mega Image, deși a înregistrat, cum a anunțat Profit.ro. cea mai mare cifră de afaceri a sa din ultimul deceniu, a coborât o poziție în clasament, ajungând pe locul 6.
Dacă vânzările celor doi retaileri s-ar menține însă acum cel puțin la același nivel ca și anul trecut, Mega Image ar ajunge să depășească, în urma tranzacției, discounterul german Lidl, parte din grupul Schwarz, liderul pieței de retail în ultimii trei, devenind astfel cel mai mare retailer alimentar de pe piața locală, după cifra de afaceri, cu 17% din piață.
Lidl combinat cu Kaufland, ambele făcând parte din același grup, ar avea 30%, astfel că - pe baza acestui calcul - Mega Image ar fi al doilea jucător de pe piață.
Dacă Concurența va solicita acest lucru, probabil că Profi sau Mega Image ar trebui să transfere unui alt operator o serie de magazine dintr-un anumit areal.
După achiziția Profi, Mega Image ar urma să devină și cel mai mare retailer local după numărul de magazine deținute, cu peste 2.600 de magazine.
De asemenea, Mega Image ar ajunge și la peste 37.000 de angajați odată cu preluarea Profi, ceea ce ar plasa compania ca fiind cel mai mare angajator privat din piața de retail locală.
CITEȘTE ȘI Planul Kaufland în România - cel puțin 10 magazine deschise anualÎn plus, în cazul în care Consiliul Concurenței va aviza combinarea celor doi mari retaileri, fiecare cu o rețea extrem de extinsă de magazine și acoperind peste o treime din piața locală de supermarket - reprezentând mai mult de jumătate din piața alimentară locală - ar rezulta o mare forță de negocieri de prețuri și produse cu producătorii și furnizorii.
Grupul Ahold Delhaize, unul dintre cei mai mari jucători din piața mondială de retail alimentar, care în prezent deține 19 branduri la nivel global, printre care și Mega Image, a ajuns la un acord privind achiziționarea Profi Rom Food de la fondul de investiții Mid Europa.
Tranzacția este supusă aprobării de către autoritățile competente în materia regulilor de concurență și se estimează a fi finalizată în cursul anului 2024.
“Aceasta este prima etapă dintr-un parteneriat pe termen lung, în care primim cu entuziasm întreaga echipă Profi în familia Ahold Delhaize, alături de noi.
Înainte de a discuta detalii referitoare la strategia de dezvoltare în viitor, trebuie să așteptăm aprobarea tranzacției de către autoritățile competențe în materia regulilor de concurență, care se estimează a fi finalizată în cursul anului 2024.
Este un moment de referință pentru industria de retail din România, unic prin mărime, care va extinde prezența Grupului Ahold Delhaize la nivel național și, împreună, vom avea un rol important și ne vom completa pentru a deservi cât mai bine comunitățile din zonele urbane, cât și cele rurale.
Avem încredere că acest parteneriat va aduce oportunități și beneficii pentru toate părțile implicate: angajații noștri, clienții, acționarii și comunitățile pe care le deservim”, au transmis pentru Profit.ro reprezentanții Mega Image.
CITEȘTE ȘI Fondul de investiții Aurelius Group discută preluarea rețelei de magazine The Body Shop, prezentă și în RomâniaVânzarea Profi către Ahold Delhaize pentru 1,3 miliarde de euro reprezintă cea mai mare tranzacție pe segmentul de produse alimentare din Europa continentală care implică un fond de private equity. De asemenea, este cea mai mare de până acum pe segmentul alimentar din Europa Centrală și de Est.
Fondat în 1995, Mega Image este unul dintre cele mai mari lanțuri de supermarketuri din România cu o rețea ce cuprinde în prezent 969 de magazine în București, Cluj-Napoca, Iași, Constanța, Ploiești, Brașov, Oradea, Timișoara, Bacău, Sibiu și alte orașe din țară, sub mărcile Mega Image și Shop&Go.
Ahold Delhaize este unul dintre cei mai mari jucători din retail la nivel global în segmentul de supermarketuri și comerț online. Mărcile locale din portofoliu deservesc 60 de milioane de clienți în fiecare săptămână, atât în magazine, cât și online, în Statele Unite, Europa și Indonezia. Împreună, aceste mărci au peste 414.000 de angajați în 7.659 de magazine alimentare și de specialitate și includ cel mai mare retailer online din Benelux și cei mai importanți comercianți online din Benelux și Statele Unite.
Profi, având cea mai extinsă rețea de magazine din țară, a fost cumpărat de Mid Europa, proprietar al operatorului de servicii medicale private Regina Maria, în noiembrie 2016 cu 533 de milioane de euro, cea mai mare tranzacție din istoria retailului românesc, anunțată atunci în premieră de Profit.ro
Profi are o rețea de peste 1.650 de magazine în circa 800 de localități din România, susținută de șase centre de distribuție.
În 2021, Profi a preluat 10 magazine sub francize Carrefour Express.
Până în prezent, Mid Europa a strâns și gestionat fonduri de peste 6 miliarde de euro și a finalizat 45 de investiții și peste 240 de achiziții complementare în 18 țări.