Peste 300 de persoane care au comandat produse on-line de sărbători au făcut reclamații la ANPC, a declarat pentru News.ro directorul general al instituției, Paul Anghel, care a precizat că au fost numeroși cei care au acuzat întârzieri mari la livrare, dar și cei care, deschizând coletul, au constatat că ceea ce primiseră nu semăna deloc cu ceea ce au comandat.
”În perioada decembrie 2019-ianuarie 2020, la ANPC au fost înregistrate peste 300 de reclamații care au vizat produse și servicii achiziționate on-line. Principalele aspecte reclamate au fost: abateri de informare privind caracteristicile produsului în momentul încheierii contractelor, nerespectarea termenelor de livrare, livrarea altor produse față de cele comandate, livrare de produse cu deficiențe/neconforme cu specificațiile de pe site, nerespectarea termenelor de ramburs, comportament incorect în relația cu consumatorii, nerespectarea termenelor de remediere, practici comerciale înșelătoare, de exemplu nerespectarea modului de calcul al prețului. Țin să precizez că mulți consumatori au reclamat, în mod special, întârzieri mari la livrare, fiind puși în situația de a nu putea oferi cadoul de Crăciun decât în luna ianuarie. De asemenea, au avut surprize când au deschis coletul și au constatat că produsul nu semăna deloc cu cel comandat”, a afirmat Anghel.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
El a explicat că ANPC a desfășurat acțiuni de control vizând site-urile de comerț on-line, printre neregulile găsite numărându-se: ”nerespectarea prevederilor/cerințelor OUG nr. 34/2014, privind informațiile precontractuale, respectiv neafișarea pe site a informațiilor precontractuale, neconformități privind informațiile precontractuale înscrise pe website-uri, referitor la dreptul de retragere, condițiile, termenele și procedurile de executare, făcându-se referire la un act normativ abrogat, respectiv OG nr. 130/2000, în loc de OUG nr. 34/2014, respectiv la termenul de retragere de 10 zile, în loc de 14 zile”.
Un alt aspect sesizat de inspectorii ANPC a fost neinformarea sau informarea incompletă privind caracteristicile esențiale ale produselor prezentate.
De asemenea, alte nereguli constatate s-au referit la faptul că, în cazul returnării produselor, unele site-uri consemnau în mod incorect că, “in cazul returnării produselor fără invocarea unui motiv, taxele de transport tur-retur se suportă de către client”, fiind încălcate prevederile articolului 14, referitor la Obligațiile consumatorului în cazul retragerii, din OUG 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii.
Nerespectarea prevederilor aceluiași act normativ în materie de informare a consumatorilor cu privire la formularul de retragere tipizat a fost și ea sancționată de ANPC, întrucât pe numeroase site-uri nu era postat postat formularul de retragere.
”Nu au fost înregistrate reclamații formulate de către operatori economici care activează în zona comerțului online împotriva firmelor ce prestează servicii poștale și de curierat”, a subliniat Paul Anghel, referindu-se la situațiile în care firmele de curierat au fost cele responsabile pentru întârzierile cu care clienții au primit produsele comandate.
Directorul general al ANPC afirmă că, în comparație cu anii trecuți, a constatat ”apariția unei exigențe sporite din partea consumatorilor la alegerea unor produse și servicii, aceștia fiind mai informați, mai atenți și, în consecință, mai greu de indus în eroare”.