Ministrul ceh al Agriculturii se pregătește să oblige magazinele să se asigure că până la 80% din produsele alimentare puse la vânzare sunt de origine locală, după modelul încercat de autoritățile de la București, spunând chiar în acest sens că "România trebuie să fie un exemplu pentru noi". În 2016, autoritățile române au promovat Legea care impune marilor comercianți să asigure 51% din oferta de alimente de la producători locali, dar, așa cum anticipa Profit.ro, măsura a generat o reacție puternică din partea Comisiei Europene, care a declanșat procedura de infringement.
Fără să fie îngrijorat de reacția Bruxelles-ului în cazul României, ministrul ceh al Agriculturii, Jiří Milek, a anunțat că vrea să meargă pe drumul Bucureștiului și să oblige la rândul său retailerii să asigure o cotă parte importantă din mărfuri pentru produsele de origine locală. Iar dacă România s-a gândit la o cotă de 51% mărfuri locale obligatorii, ministrul ceh vrea să ridice ștacheta până la 80%, cu argumentul că astfel va reduce din numărul de alimente considerate ca fiind de proastă calitate.
"România este un model pentru noi", spune ministrul Milek, citat de presa locală.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE După o tatonare a pieței de 10 ani, retailerul austriac XXXLutz intră astăzi în România cu un magazin Mömax pentru a concura IkeaÎn vara anului 2016, Parlamentul a aprobat, iar președintele Klaus Iohannis a promulgat o serie de modificări la Legea 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, care obligă marile magazine să vândă în proporție de 51% alimente din producția internă.
Potrivit noii Legi, comercianții cu o cifră de afaceri anuală mai mare de 2 milioane de euro au obligația ca pentru carne, legume, fructe, miere, ouă, lactate și produse de panificație să achiziționeze aceste produse în proporție de cel puțin 51% din lanțul alimentar scurt, adică de pe piața locală. Prin excepție, în lunile de iarnă, decembrie-februarie, legumele și fructele din import pot reprezenta maximum 70% din oferta, pe fiecare categorie, a comercianților menționați. Marile magazine au și obligația de a organiza evenimente de promovare și vânzare a produselor alimentare românești.
Comisia Europeană a cerut explicații pentru aceste modificări, considerându-le ca fiind o violare a liberei circulații a mărfurilor în UE, și a respins argumentele României.
Mai mult, în urmă cu un an, Comisia Europeană a declanșat procedura de infrigement împotriva României pentru aceste modificări.
Procedura de infringement constituie un proces care presupune atenționarea unui stat membru UE de către Comisia Europeană pentru încălcarea unei obligații și, ulterior, dacă părțile nu se înțeleg, acționarea statului respectiv în judecată la Curtea Europeană de Justiție, unde țara în cauză este amendată, de obicei, cu o sumă substanțială.
CITEȘTE ȘI Un producător german de ambalaje pentru clienți din retail, cu afaceri de peste 100 milioane euro, a venit în RomâniaTot atunci, Comisia Europeană a lansat procedura de infringement și pentru o lege pentru sectorul agricol din Ungaria.
Până la clarificarea acestui diferend, cum a anunțat Profit.ro, Ministerul Agriculturii lucrează la o strategie privind promovarea produselor agroalimentare românești proaspete și prelucrate, iar una dintre măsuri constă în solicitarea supermarket-urilor să organizeze un “colț de produse românești proaspete”. Printre măsurile avute în vedere de guvernanți se numără și vânzarea on-line, direct de la ferme, a produselor românești proaspete.