Autoritățile locale din Cook County, regiunea orașului Chicago, au aprobat joi aplicarea unei taxe de 1 cent pe uncie pentru băuturile răcoritoare îndulcite, sperând să obțină venituri de peste 200 de milioane de dolari pe an, aceasta fiind a cincea astfel de măsură adoptată în SUA în săptămâna curentă, transmite MarketWatch.
În total, autoritățile a șapte regiuni din SUA au aprobat până în prezent introducerea unor taxe speciale pe băuturile dulci, iar Cook County este cea mai mare, cu 5,2 milioane de locuitori, scrie News.ro.
Taxele reprezintă un risc tot mai mare pentru giganți ai industriei băuturilor răcoritoare precum Coca-Cola Co, PepsiCo și Dr Pepper Snapple Group, după ce în ultimii ani aceștia au cheltuit zeci de milioane de dolari pentru a se opune cu succes în zeci de orașe și state.
Președintele consiliului din Cook County, Toni Preckwinkle, a decis joi în favoarea taxei speciale, după ce votul membrilor acestuia a fost indecis.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Taxa va intra în vigoare la 1 iulie 2017.
Votanții din San Francisco, Oakland și Albany, California, au aprobat marți, prin referendum, introducerea unei taxe de 1 cent pe uncie, pentru toate băuturile nealcoolice cu îndulcitori calorici. În Boulder, Colorado, locuitorii au aprobat în aceeași zi o taxă de 2 cenți pe uncie.
Taxa din Cook County va fi aplicată și băuturilor cu îndulcitori cu zero calorii, cum sunt sucurile dietetice. Prin generarea unor venituri estimate la 221 milioane de dolari, autoritățile locale speră să echilibreze bugetul.
Philadelphia a devenit în iunie primul oraș mare din SUA care a aprobat o astfel de taxă, de 1,5 cenți pe uncie.
Companii din industria băuturilor răcoritoare au intentat un proces prin care speră să oprească taxa, înainte de a intra în vigoare, în ianuarie.
Susținătorii taxei spun că băuturile cu zahăr contribuie la obezitate, diabet și la apariția cariilor dentare și că veniturile din aceasta pot fi direcționate către programe de sănătate sau pentru acoperirea deficitelor bugetare.
Producătorii spun însă că produsele lor au devenit în mod incorect o țintă, iar taxa specială crește cheltuielile oamenilor pentru cumpărături.
Efectul taxei asupra consumului este neclar. În Berkeley, California, primul oraș american care a aprobat o astfel de măsură, în 2014, un studiu a estimat o scădere a consumului cu circa o cincime, în cazul comunităților sărace, în lunile de după introducere.
Industria băuturilor susține însă că studiul este incorect.
Taxele speciale pe băuturi sunt aplicate distribuitorilor. La 1 cent pe uncie, taxa poate crește prețurile cu cel puțin 20%, dacă este transferată integral cumpărătorilor, potrivit analiștilor.