Black Friday ajută afacerile retailerilor de electronice și electrocasnice să depășească pragul de 2 miliarde de euro. Blocajul financiar este însă la ordinea zilei. Clasamentul celor mai profitabile firme

Black Friday ajută afacerile retailerilor de electronice și electrocasnice să depășească pragul de 2 miliarde de euro. Blocajul financiar este însă la ordinea zilei. Clasamentul celor mai profitabile firme
scris 16 nov 2018

Afacerile comercianților de electronice și electrocasnice ar putea depăși, în acest an, pragul de 2 miliarde de euro, pe fondul apetitului românilor pentru achiziții cu ocazia Black Friday și a sezonului de shopping de Crăciun.

Retailul românesc își pune mari speranțe în Black Friday, momentul din an în care înregistrează cele mai mari vânzări, atât în magazine, cât mai ales în online. "Sărbătoarea cumpărăturilor a prins excelent în România, devenind deja o tradiție. În 2018, pe fondul creșterilor salariale și al extinderii gamei de oferte, estimăm un maxim al cifrei de afaceri sectoriale”, spun analiștii de la KeysFin.

Analiza, care a luat în calcul evoluția firmelor al cărui domeniu principal de activitate îl reprezintă comerțul cu amănuntul al articolelor și aparatelor electrocasnice, în magazine specializate (CAEN 4754), arată că această piață este una extrem de concentrată, existând cinci firme care generează 93% din totalul cifrei de afaceri la nivel national.

Urmărește-ne și pe Google News
TOP 10 tips&tricks de Black Friday de la comercianți CITEȘTE ȘI TOP 10 tips&tricks de Black Friday de la comercianți

"Comerțul  de electronice și electrocasnice este unul foarte bine închegat în jurul unor investitori majori. Astfel, deși există peste 600 de companii la nivel național, prea puține dintre acestea reușesc să reziste în fața marilor jucători. Așa se explică de ce numărul firmelor a scăzut anul trecut cu 8% față de 2016 și cu 15% față de 2013. Estimăm că procesul de consolidare va continua, investițiile majore în rețelele de magazine, în logistică în general și mai ales în segmentul online, urmând să contribuie la coagularea pieței”, afirmă analiștii.

Potrivit datelor din 2017, liderul pieței este Dante International (eMag) cu o cifră de afaceri de 3,31 miliarde de lei, ceea ce reprezintă 39,7% din totalul business-ului la nivel național). În topul celor mai importanți retaileri urmează Altex, cu afaceri de 3,28 miliarde lei (39,4%), Flanco (afaceri de 983 milioane de lei, 11,8% din total), Euro GSM Impex (113 milioane de lei, 1,4% din total) și Gorenje (77,6 milioane de lei, 0,9% din total).

În condițiile în care Dante International s-a concentrat pe investiții semnificative, anunțând recent lansarea celui mai mare showroom din România, titlul de cea mai profitabilă companie a revenit Altex, cu un profit de 48,7 milioane lei.

Din punct de vedere regional, Capitala și Ilfov atrag cele mai mari afaceri din acest sector, de peste 7,7 miliarde de lei în 2017. La mare distanță urmează Cluj (127,8 milioane de lei), Botoșani (56,4 milioane de lei) și Constanța (50,6 milioane de lei). Împreună, primele 5 județe au generat peste 95% din cifra de afaceri totală.

"București-Ilfov are cea mai vastă rețea de magazine, menită să acopere o cerere incomparabilă cu cea din celelalte regiuni ale țării. Salariile mai mari, nivelul de trai din București și investițiile majore în logistică și publicitate au influențat semnificativ această focalizare a business-ului de profil”, explică analiștii.

Și forța de muncă urmează același tipar, în Capitală fiind cei mai mulți angajați.  Altex este lider la acest capitol, cu 2.995 angajați, urmată de Dante International (1.990 angajați), Flanco (1.509 angajați), Euro GSM Impex (245 angajați) și Nordic Romar (221 de angajați).

Datele statistice arată că numărul de angajați din acest sector a crescut cu aproape o treime față de 2016, la 8.800 de angajați în 2017. Costul mediu per angajat a crescut însă mult mai rapid decât productivitatea muncii, cu 18,3% față de 2016 și cu aproape 80% față de 2013.

Confirmare - Strategia lui Omer Susli: După ce a vândut Praktiker, revine pe piața din România cu un nou lanṭ de magazine Home & Deco, începând cu orașe în care ...sunt închise centrele Praktiker CITEȘTE ȘI Confirmare - Strategia lui Omer Susli: După ce a vândut Praktiker, revine pe piața din România cu un nou lanṭ de magazine Home & Deco, începând cu orașe în care ...sunt închise centrele Praktiker

"În acest sector, productivitatea muncii este de circa 900.000 de lei per angajat, una dintre cele mai mari din economie, un semnal  foarte clar al nivelului de eficiență din acest sector. Iar productivitatea muncii continuă să crească, cu 10% față de 2016 și cu 70% față de 2013”, arată analiza.

Chiar dacă este unul dintre cele mai dinamice și active domenii ale economiei, comerțul cu electronice și electrocasnice nu este scutit de probleme. Plățile restante au crescut în 2017 cu 155% față de 2016, iar cele față de furnizori au reprezentat 85% din total.

Pe de altă parte, lichiditatea pieței s-a îmbunătățit, perioada medie de încasare a creanțelor, de 18 zile, fiind una dintre cele mai bune din economie, mult sub media sectorului de comerț din care face parte, de aproximativ 60 de zile. În privința comportamentului de plată, perioada medie de plată a datoriilor este de 117 zile, puțin peste media sectorul din care face parte.

"Chiar dacă lucrurile se mișcă mai bine decât în alte sectoare, și în acest segment blocajul financiar este la ordinea zilei. Creditul furnizor este practicat la scară amplă, cu consecințele sale negative, iar multe companii mici se zbat la limita supraviețuirii. Nu este exclus ca 2019 să aducă o rarefiere a mediului de business, în condițiile în care multe dintre companii sunt nebancabile, adică nu întrunesc condițiile pentru a accesa credite. Fără resurse financiare, multe dintre aceste firme nu vor mai putea trăi doar din rulajul de marfă, iar de câștigat vor avea marii jucătorii, care își vor extinde și mai mult cotele de piață”, estimează analiștii.

viewscnt
Afla mai multe despre
black friday
electronice
electrocasnice