Directorul general al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, avertizează cumpărătorii în legătură cu produsele achiziționate în luna cadourilor, de la cosmetice, bijuterii, până la îmbrăcăminte și încălțăminte, menționând că produsele originale nu se vând la tarabe sau de către persoane fizice "cu sacoșa".
"La achiziționarea produselor cosmetice, consumatorii trebuie să fie atenți la o serie de detalii care le certifică faptul că produsele cumpărate sunt de calitatea dorită, nu sunt periculoase pentru sănătate, iar informarea și etichetarea lor respectă intocmai prevederile legale în vigoare. Consumatorii trebuie să achiziționeze cosmetice numai din magazine și/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factura, bon fiscal, chitanță fiscală), de care vor avea neapărat nevoie în caz de reclamație. Atenționez asupra faptului ca produsele originale nu se vând în afara lanțurilor de distribuție cum ar fi tarabele sau de persoane fizice "cu sacoșa", susține Anghel, potrivit Agerpres.
De asemenea, consumatorii trebuie să fie atenți la prețuri, deoarece prețurile mici propuse sunt dubioase, produsele provenind cu siguranță din filiere paralele, dar să verifice și calitatea ambalajului, dacă este corespunzătoare valorii produsului, pentru că sunt șanse mari ca un produs "de lux", ambalat într-o cutie de carton/plastic banală, să fie de fapt o contrafacere. Totodată, aceștia trebuie să examineze cu atenție eticheta: o calitate proastă a tipăririi poate ascunde o contrafacere, dar și să citească atent eticheta și să țină cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare de sănătate, avertizează comisarul ANPC.
Consumatorii trebuie să știe că unii producători și importatori "de marcă" au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu eticheta - hologramă, pentru securizarea lor și pentru protejarea mărcii, iar pe orice produs cosmetic trebuie sa fie inscripționat numele sau denumirea producătorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piața sau al importatorului de produse din afara UE, spune Paul Anghel.
Nu în ultimul rând, majoritatea produselor cosmetice trebuie să aibă inscripționată data de minimă durabilitate precedată de expresia "A se folosi preferabil înainte de", urmată de data sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se află inscripționată această dată, exprimată fie prin lună și an, fie prin zi, lună și an, și cu cifre arabe.
Potrivit sursei citate, anumite produse, precum cremele, nu au data de minimă durabilitate, ci au inscripționat un simbol (PAO) constând într-o cutie întredeschisă, pe care este menționată perioada după deschidere în care produsul poate fi folosit în siguranță, în luni de zile (6, 12, 24 luni). În plus, sunt produse la care data de minimă durabilitate este mai mare de 30 de luni și atunci aceasta nu se mai menționează (cazul recipientelor sub presiune, cum sunt deodorantele).
În ceea ce privește bijuteriile, care "se vând peste tot", de la tarabe până la supermarketuri, magazine de bijuterii și târguri de cadouri organizate în perioada premergătoare Crăciunului, directorul general al ANPC afirmă că pentru o bijuterie din aur, argint sau bătută cu pietre semiprețioase, cumpărătorii ar fi bine să o aleagă numai din magazine autorizate care vând astfel de produse.
CITEȘTE ȘI INFOGRAFIC Piața locală de instalații electrice ia avânt pe fondul investițiilor în infrastructura locală, dar și cu luminile de Crăciun"O bijuterie "din argint" vândută la colț de stradă și care costă câțiva lei nu poate fi din argint!", avertizează Anghel.
Pentru consumatori, informarea poartă un rol esențial înainte de cumpărarea propriu-zisă. "Cel mai important lucru, care trebuie luat în considerare atunci când se cumpără acest tip de produse, este încrederea pe care o oferă furnizorul de astfel de bunuri. De exemplu, unul din lucrurile de care trebuie să se țină seama, referitor la încrederea conferită de furnizor, este autorizația eliberată de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) operatorilor economici care desfășoară operațiuni cu metale prețioase, a cărei copie trebuie să fie afișată într-un loc vizibil, în interiorul magazinului. Sfătuiesc consumatorii să evite cumpărarea bijuteriilor din metale prețioase și/sau pietre prețioase de la vânzătorii ambulanți. Achiziționarea bijuteriilor din metal prețios trebuie să se facă de la operatorii economici autorizați de către ANPC să efectueze operațiuni cu metale prețioase", transmite Paul Anghel.
În opinia sa, consumatorii trebuie să se ferească de oferte de vânzări nesolicitate, de vânzătorii ambulanți sau care se află în spații neautorizate pentru comercializarea unor asemenea produse. La achiziționarea bijuteriilor din metal prețios consumatorii trebuie să solicite informații complete despre produs, preț, condiții de cumpărare; să se asigure că primesc un Certificat de calitate în original, care trebuie să conțină obligatoriu detalii corecte, precise și complete referitor la produsul cumpărat (titlul metalului, natura pietrelor etc.) precum și datele de identificare ale operatorului economic care comercializează produsul.
Nu în ultimul rând, cumpărătorii trebuie să se asigure că primesc factură fiscală sau bonul fiscal care să justifice achiziționarea produsului, să ceară informatii suplimentare despre garanția oferita produsului și eventualele probleme de service ce pot să apară și să verifice politica, respectivului operator economic, de returnare a bunurilor, în cazul apariției unor defecte ulterioare.
Și în cazul produselor textile, consumatorii trebuie să acorde o atenție deosebită la achiziționarea acelora care poartă numele unor mărci celebre, dar al căror preț este exagerat de mic în raport cu prețul real al unor astfel de produse, existând riscul ca acestea să fie contrafăcute. Important este să examineze cu atenție produsele și să le probeze, înainte de a lua decizia de cumpărare.
"Consumatorii trebuie să știe că produsele textile trebuie să fie etichetate și marcate cu compoziția fibroasă (denumirile fibrelor conținute, urmate de procentul în greutate al fiecărei fibre componente) și cu modul/instrucțiunile de întreținere; instrucțiunile de întreținere trebuie să acopere toate operațiunile sau tratamentele necesare, în ordinea: spălare, clorurare, călcare, curățare chimică și uscare în mașina de uscat cu tambur rotativ, indiferent dacă se aplică sau nu (dacă nu se aplică un tratament, simbolul respectiv este tăiat/barat); indicarea modului de întreținere se face individual pe o etichetă realizată din materiale rezistente la tratamente umidotermice, într-un mod lizibil, eticheta montată/cusută în interiorul produsului, aceasta trebuind să reziste atâta timp cât rezistă și materialul de bază al produsului", atenționează oficialul ANPC.
În cazul articolelor de încălțăminte, consumatorii trebuie că acorde o atenție deosebită la achiziționarea unor articole de încălțăminte de sport care poartă numele unor mărci consacrate ("Adidas", "Puma", "Lotto", "Nike" etc.) sau "asemănătoare" cu cele consacrate ("Adibas", "Puna", "Mike" etc.), dar al căror preț este exagerat de mic în raport cu prețul real al unor astfel de produse, existând riscul ca acestea să fie contrafăcute, mai spune Anghel.
Acesta menționează că trebuie să se examineze cu atenție încălțămintea și să se probeze ambele articole de încălțăminte ale perechii alese, înainte de a lua decizia de cumpărare. Totodată, cumpărătorii să citească și să respecte instrucțiunile de întreținere (forma de prezentare uzuală a acestor instrucțiuni este un prospect introdus în ambalajul de comercializare), să știe că încălțămintea trebuie să fie etichetată prin pictograme corespunzătoare celor trei părți componente ale încălțămintei (față, căptușeală și acoperiș de branț, talpă exterioară) și materialelor utilizate la producerea articolelor de încălțăminte, și anume: piei cu față naturală, piei cu față corectată, materiale textile și alte materiale.
CITEȘTE ȘI Startup-ul fenix.eco, lansat de Gregoire Vigroux, co-fondator și vicepreședinte Europa al Telus International, împreună cu un fost manager Amazon, se extinde către zona B2B"Și ca un ultim sfat, atât pentru articolele textile, cât și de încălțăminte, trebuie solicitat și păstrat bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, consumatorul dorește să reclame calitatea/siguranța unui produs. De asemenea, atenție și în cazul promoțiilor! Trebuie verificată valabilitatea acestora (durata), anunțul că acestea se desfășoară în limita stocului disponibil, prețul vechi barat și prețul nou afișat, precum și veridicitatea prețurilor pachetelor promoționale, comparând prețul/unitate de produs cu prețul produsului din pachet", a adăugat directorul general al ANPC.
În viziunea lui Paul Anghel, etichetarea se face pe cel puțin unul dintre articolele de încălțăminte al fiecărei perechi și se realizează prin imprimare, lipire, ștanțare sau atașarea unei etichete. Etichetarea trebuie să fie vizibilă, bine aplicată și accesibilă și să nu inducă în eroare consumatorul, iar pictogramele trebuie să fie suficient de mari pentru ca informațiile conținute de acestea să fie ușor de înțeles.