Retailerul AuGust, deținut de foștii proprietari ai rețelei Pronto Express, vrea să preia cele 87 de magazine Profi pe care Mega Image trebuie să le cedeze, conform angajamentului asumat față de Consiliul Concurenței pentru preluarea rețelei Profi.
AuGust operează în acest moment 11 magazine pe piața din București, cea mai recentă deschidere fiind la finalul lunii noiembrie, în zona Delea Veche.
„Ne dorim 100 de magazine, fără a avea un obiectiv defalcat și limitat la o anumită perioadă. Suntem o afacere de familie cu o echipă antreprenorială, dar suntem deschiși la orice oportunitate. Am ofertat pentru achiziția celor 87 magazine Profi ce trebuie vândute de Mega Image. Consiliul Concurentei a fost informat așa că teoretic se poate îndeplini obiectivul oricând, mai ales că avem și o finanțare condiționată de expansiune”, a declarat Gabriel Sandu, Director General AuGust, citat de Revista Progresiv.
El a înființat compania Pronto Mobile, rebranduită în Pronto AuGust, care a fost până în 2021 cel mai mare francizat al rețelei Carrefour, cu 15 magazine. Dintre acestea, 10 au fost vândute către Profi în 2021.
Ulterior, antreprenorul a decis să își dezvolte o rețea sub brandul propriu – AuGust.
El a fost implicat anterior în domeniul retailului telecom, lansând firma GSM Proton. În 2008, Vodafone a cumpărat 66% din firmă.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Frații Pavăl, proprietarii Dedeman, cumpără teren de la fostul președinte al CJ Timiș lângă Dedeman LugojAuGust - rețea de magazine fondată în anul 2021 de foștii proprietari ai rețelei Pronto Express - deține 11 magazine pe piața din București.
În anul financiar 2023 a raportat o cifră de afaceri de 34 de milioane de lei, cu aproape 9% peste nivelul din 2022, și un profit net de 240 de mii de lei.
Magazinele au o suprafață de vânzare redusă, cu o sortimentație care se adresează cumpărătorului aflat în tranzit.
Grupul spune că s-a angajat să cedeze concurenților săi o serie de magazine, fără a le întrerupe activitatea și asigurând protecția personalului.
CITEȘTE ȘI Popeyes se extinde în România, în premieră, într-un nou orașUna dintre condiții prevede că Mega Image trebuie să cesioneze 87 de magazine din 44 de localități, în care activitățile Mega Image și Profi se suprapun.
VEZI AICI ȘI Efectul celei mai mari tranzacții în alimentar din Europa Centrală și de Est: Mega Image ar urma să devină liderul pieței de retail românești. Cu o formidabilă forță în negocieri
Astfel, Mega Image trebuie să îndeplinească o serie de angajamente structurale și comportamentale pentru a înlătura îngrijorările concurențiale identificate atât în relația cu furnizorii, cât și pe piața locală a comerțului cu amănuntul de produse de consum curent, preponderent alimentare, prin magazine.
CITEȘTE ȘI Carlsberg reușește să-și vândă activele din Rusia„Aceasta este cea mai mare tranzacție din domeniul comerțului alimentar pe care am instrumentat-o și am impus măsuri fără precedent pe plan național, dar care sunt inspirate din practica europenă. Comerțul alimentar este un sector prioritar pentru noi. Am avut numeroase intervenții în acest domeniu, atât prin aplicarea de amenzi, cât și prin monitorizarea atentă și prin analiza operațiunilor de fuziuni și achiziții. Scopul nostru este să păstrăm un mediu concurențial puternic, astfel încât să nu crească prețurile, care, la ora actuală, sunt, în medie, cele mai mici din Uniunea Europeană, în ciuda presiunilor inflaționiste”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Astfel, Mega Image trebuie să implementeze proceduri care să cuprindă regulile pentru listarea și delistarea furnizorilor în cadrul rețelei Mega Image/Profi, indiferent dacă aceștia comercializează produse alimentare sau non-alimentare. Mega Image se angajează să aplice tuturor furnizorilor Mega Image și/sau Profi o procedură prin care se stabilesc condițiile de acces în magazinele celor două rețele, dar și condițiile pe care trebuie să le îndeplinească pentru a nu fi delistați. Totodată, vor fi prevăzute termene clare privind delistarea și obligația notificării furnizorilor.
În același timp, Mega Image va implementa o procedură specială pentru furnizorii relevanți, respectiv acei furnizori care livrează produse în proporție de peste 20% din cifra lor de afaceri către cele două rețele implicate. Astfel, se angajează să nu delisteze/să nu elimine din rețea produsele acestora, decât în anumite condiții clar stabilite, care includ prevederi legale, sau în situația în care produsele devin nerelevante pe piață, cererea pentru acestea scăzând substanțial.
CITEȘTE ȘI HARTĂ Comerț online în România: Mai puțin de o treime dintre români cumpără de pe internetProcedura aferentă tuturor furnizorilor se va aplica pe termen nelimitat, iar cea aferentă furnizorilor relevanți se va aplica pe o perioadă de 2 ani de la finalizarea tranzacției pentru furnizorii care livrează între 20%-30% din cifra de afaceri și 3 ani pentru furnizorii care livrează peste 30% din cifra acestora de afaceri din 2023 sau 2024.
Totodată, Mega Image se angajează să transmită furnizorilor relevanți o estimare a volumelor pe care anticipează că le-ar putea achiziționa de la fiecare, în următoarele 12 luni.
Pentru asigurarea unei protecții suplimentare a furnizorilor relevanți, odată cu implementarea tranzacției, Mega Image trebuie să păstreze condițiile comerciale de care beneficiază aceștia pentru anul 2025.
În acest mod, furnizorii dependenți vor putea să-și reconfigureze activitatea comercială, să caute alte opțiuni pentru comercializarea produselor și să încerce să reducă gradul de dependență.
De asemenea, Mega Image trebuie să cesioneze 87 de magazine din 44 de localități în care activitățile Mega Image și Profi se suprapun și ar putea conduce la reducerea posibilităților de alegere ale consumatorilor, înlăturându-se, astfel, orice posibile îngrijorări ale autorității de concurență.
În plus, Mega Image va permite accesul nerestricționat oricărei părți interesate de închirierea/subînchirierea/achiziționarea unor spații comerciale din anumite zone afectate pentru care entitatea rezultată își va opri activitatea, dacă este cazul. Acțiunea se va realiza prin intermediul unei agenții imobiliare independente de părți, care va oferi spațiul respectiv oricăror părți interesate, indiferent de activitatea comercială derulată de acestea (inclusiv activitate de retail alimentar) și va asigura publicitatea prealabilă a acestui demers.
CITEȘTE ȘI Averea lui Elon Musk atinge un nou record„Am primit foarte multe observații referitoare la această tranzacție și am ținut cont de ele, obligând Mega Image să adopte măsuri pentru a proteja toți furnizorii, respectând, astfel, prevederile Directivei europene privind practicile comerciale neloiale în cadrul lanțului de aprovizionare, transpusă prin legea 81 din 2022. În acest fel, peste 600 de furnizori ai rețelelor Mega Image și Profi, cei mai mulți de dimensiuni medii și mici, vor putea beneficia de procedurile speciale de protecție”, a mai declarat președintele Consiliului Concurenței.
În scopul monitorizării respectării angajamentelor comportamentale asumate, Mega Image a propus desemnarea unui mandatar însărcinat cu monitorizarea, care va transmite Consiliului Concurenței rapoarte referitoare la modul de implementare a angajamentelor.
Pentru a se asigura că Mega Image își respectă angajamentele, decizia Consiliului Concurenței include condiții și obligații prin îndeplinirea cărora pot fi eliminate îngrijorările concurențiale pe piața relevantă, asa cum au fost identificate.
Conform prevederilor Legii concurenței, neîndeplinirea unei obligații, a unei condiții sau a unei măsuri impuse printr-o decizie a Consiliului Concurenței se sancționează cu amendă de până la 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancționării.
La finalul lunii octombrie a anului trecut, proprietarul Mega Image a anunțat că a cumpărat rețeaua Profi Rom Food într-o tranzacție de 1,3 miliarde de euro. Achiziția înseamnă dublarea businessului Ahold Delhaize pe piața din România, unde operează 969 de magazine sub brandurile Mega Image și Shop&Go, cu preponderență în zonele urbane, având în vedere că Profi deține peste 1.600 de magazine, fiind cea mai extinsă rețea prezentă pe piața locală.