Numeroși antreprenorii români care dețineau magazine fizice au lansat magazine online în pandemie, considerând că este o afacere mult mai sigură în contextul actual.
Trendul de mutare a magazinului în online sau de creare a unui e-shop este unul ascendent și în acest an, mulți dintre antreprenori preferând chiar să renunțe la prezența în marketplace-uri pentru a avea propriul magazin virtual.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Trendul de mutare a magazinelor fizice în online și de creare a magazinelor virtuale, este în continuare ascendent și în acest an. Pandemia ne-a demonstrat că putem cumpăra online orice, așadar vor apărea tot mai multe magazine nișate, mai mici, și din punctul de vedere al volumului de produse din ofertă, dar și din punct de vedere vânzări. Este vizibilă tendința antreprenorilor de a investi tot mai mult în eficientizare prin automatizări menite să simplifice munca, să furnizeze o evidență exactă a stocurilor și să asigure onorarea tuturor comenzile primite”, apreciază Roxana Epure, Managing Partner CIEL România.
În pandemie, mulți antreprenori și-au lansat propriile magazine online, deși nu aveau în planul de business acest lucru, pentru a nu mai depinde în totalitate de vânzarea prin marketplace-uri. Unii dintre aceștia susțin că doresc să renunțe complet la listarea în marketplace-uri, deoarece o consideră destul de costisitoare. Prezența într-un marketplace oferă vizibilitate brandului, însă o parte din antreprenori preferă să investească mai mult în promovarea pe Google sau Facebook și să atragă potențialii cumpărători direct în propriul magazin virtual.
“Piața de ecommerce din România cunoaște cea mai mare și rapidă creștere de până acum. Pandemia a accelerat expansiunea acestei piețe, fiind create mai multe magazine online în perioada iunie 2020-iunie 2021 decât în 2019. Cererea pentru soluția CIEL de gestionare a magazinelor online s-a dublat în pandemie, pentru că mulți proprietari de magazine fizice și-au lansat magazine online, iar cele existente au înregistrat volume foarte mari de vânzări și au avut nevoie de un soft mai puternic, care să susțină toate procesele, să automatizeze și să simplifice activitatea de gestionare a stocurilor și a comenzilor. Deși vânzarea are loc online, încă există în spate muncă manuală care consumă timp și generează adesea greșeli ce afectează business-ul. În multe afaceri importul de comenzi (realizate de clienți în magazinul virtual) sau emiterea facturilor către aceștia sunt încă realizate manual. De asemenea, încă există magazine online unde actualizarea stocurilor în gestiune nu se face în timp real: odată ce sunt plasate comenzi online, un angajat trebuie să urmărească numărul acestora și să actualizeze manual fiecare comandă, iar la sute de comenzi pe zi acest lucru este aproape imposibil. Însă remarcăm tendința clară de investiție în automatizări pentru magazinele virtuale, deoarece orice investiție înseamnă reducerea costurilor și fidelizarea clienților, deci vânzări mai mari”, declară Roxana Epure.
Dacă în urmă cu câțiva ani, antreprenorii considerau că dezvoltarea afacerii lor online depinde aproape exclusiv de marketing, produs, promovare, în pandemie ei au devenit mult mai pragmatici și au conștientizat că dezvoltarea afacerii începe de la ceea ce se întâmplă în spatele magazinului online (gestiune stocuri, facturare automată, transfer de comenzi automat în gestiune etc), continuă cu procesul de cumpărare al clientului și se încheie cu servicii post-vânzare.
În ultimii ani, arată datele, tot mai mulți antreprenori din zona de e-commerce solicită adăugarea de noi funcționalități în softul de ecommerce pentru a gestiona mai eficient stocurile, comenzile și procesul de achiziție. Astfel, în pandemie, cererea pentru îmbunătățiri în soft a crescut cu 30%. Clienții cer în special modificări în soft care să scurteze timpul alocat pentru finalizarea comenzii, respectiv să simplifice procedura de plasare a comenzii și efectuare a plății.