Telefoanele mobile și aparatele eloctrocasnice continuă să domine ratele de creștere a vânzărilor în piața locală a IT&C, fiind observată o tendință de creștere a ponderii telefoanelor și laptop-urilor din categoria mediu și premium.
În schimb, piața echipamentelor de printare continuă să scadă, indică o analiză reliazată de Euler Hermes, jucător specializat în domeniul garanțiilor și colectării creanțelor.
Gradul de concentrare al pieței de retail este unul ridicat, conducători fiind Altex și Flanco, urmați apoi de Dante International (proprietarul eMag), aceștia deținând aproximativ 60% din piața totală.
O altă caracteristică dominantă a sectorului este sezonalitatea, vânzarile din ultimul trimestru, ce acoperă momentele de Black Friday și sărbatorile de final de an, contribuind cu până la 40% în total volume.
Băncile au manifestat un apetit crescut pentru finanțarea nevoilor de capital circulant în ultimii doi ani, mizând pe tendința ascendentă a consumului.
Oportunitățile de dezvoltare sunt în special în cadrul segmentului online, atât prin creșteri organice, vânzările pe internet fiind acum doar câteva procente din totalul consumului, cât și prin preluări și achiziții. Companiile care activează în mediul online au o capacitate redusă de a genera economii de scară, vânzările anuale fiind în general cu mult sub pragul de 100 milioane euro (cu excepția liderului).
Cererea de consum va fi probabil vizată în continuare prin măsuri favorabile din partea Executivului, mai spun autorii studiului. Totodată, sezonalitatea ridicată menține performanța anuală a companiilor într-o clară dependență de vânzările din ultimul trimestru.
Finanțarea creșterilor de venituri este în special prin îndatorarea unor jucători deja îndatorați, iar subvențiile sub formă de ajutor de stat oferit producătorilor internaționali au transformat anumite zone în centre de producție pentru exportul de electrocasnice.
Dezvoltarea platformelor online aflate înca în faza de început contribuie la largirea potențialului pieței, iar vânzările online reduc din marjele de profit ale tuturor jucătorilor din distribuție și retail offline.
Infrastructura defectuoasă afectează negativ costurile cu transportul ale livrărilor, mai spun cei de la Euler Hermes.