O companie de tehnologie din California pune la dispoziția clienților date importante care să îi ajute la încheierea tranzacțiilor de vânzare-cumpărare a locuințelor, coborând costurile de intermediere de aproape 3 ori. „Comisioanele sunt nebunesc de mari”, este argumentul șefului executiv pentru pentru roboți în detrimentul agenților imobiliari.
Cum ar fi ca la vizionarea unei case în vederea achiziției să te întâlnești doar cu un robot. Deja se întâmplă. Compania REX Real Estate Exchange a lansat un sistem de intermediere a tranzacțiilor din real estate care să nu mai folosească oamenii, arată un reportaj Newsday preluat de Zero Hedge. Compania utilizează cifre importante, pe baza acestora își găsește clienții de pe internet, iar la casele listate, clienții sunt așteptați doar de un robot.
Oamenii când ajung nu au nevoie de cineva să le spună care este baia camera de zi, dormitorul și bucătăria pentru că își dau singuri seama, explică Jack Ryan, CEO al REX. Pot merge singuri în casă, iar robotul le poate răspunde la 75 de întrebări, cele pe care de obicei le pun cumpărătorii.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Compania a atras finanțare de 16 milioane de dolari de la investitori, iar avantajul competitiv ar ei ar fi dat de costurile mai scăzute ale tranzacției. Astfel, REX percepe un comision de numai 2%, față de media de 5-6% practicată de agențiile imobiliare clasice. „Comisioanele sunt nebunesc de mari comparativ cu orice altă industrie în SUA”, a declarat pentru Fox Business Ryan.
Am economisit 21.000 de dolari. Îmi este imposibil să îmi scot din cap”
Bob Simpson,în vârstă de 62 de ani, din comitatul Ventura, statul California, este fericitul vânzător al unui imobil pentru care a încasat 518.000 de dolari. Am economisit 21.000 de dolari folosind REX. Îmi este imposibil să îmi scot din cap”, spune acesta.
Roboții vor fi complementari și nu îi vor înlocui în totalitate pe agenții imobiliari. Cei mai slabi își vor pierde slujba, dar cei buni vor rezista în piață. Totuși presiunea pentru scăderea comisioanelor va determina o consolidare în piața de brokeraj rezidențial, mai spune șeful executiv de la REX.
Este presiunea pusă de roboți pe orice industrie de intermediere. Cu decenii în urmă, casele de brokeraj încasau câte 12 cenți la fiecare tranzacție bursieră, în timp ce acum prin sistemele online, percep mai puțin de un cent, spune Ryan, care înainte de a fonda compania a lucrat pentru banca americană de investiții Goldman Sachs.
Nu este singurul care pătrunde în piață cu această idee. Companiile EasyKnock și Redfin au sisteme asemănătoare și încasează comisioane de numai 1,5% la tranzacții. REX vizează extinderea și deja a deschis operațiuni în Long Island, New York.
Agenții spun că încă este nevoie de ei
Ca orice ecosistem amenințat, brokerii din real estate arată scepticism față de companiile axate pe tehnologie. „Brokerii cu discount au mai încercat să ocupe piața mulți ani la rândul, dar au căzut pentru că nu pot oferi servicii de calitate vânzăroului și cumpărătorului”, spune Joe Moshé, proprietar al companiei Plainview.
De fapt, foarte puțini vânzători aleg să ocolească agenții. În anii 2015-2016, 89% dintre aceștia au folosit un agent imobiliar, cel mai mare procentaj din 1981, până în prezent, spune Adam DeSanctis, prutător de cuvânt al asociației naționale profesionale în intermedierea din real estate. La fel, cumpărătorii își încep căutările online, dar până la final cei mai mulți oameni se bazează pe valoarea pe care agenții o oferă, mai adaugă acesta.
Informații multe pe net ca să mai merite să dai mii de dolari brokerilor
Totuși, suma de aproximativ 15.000 de dolari pe care o parte în tranzacție o poate obține pentru el folosind compania tehnologică, ar urma să fie decisivă, zice Ryan, care a avut și un episod în politică, în anul 2004 fiind chiar contracandidat pentru Senat al fostului președinte Barrack Obama, în alegerile din statul Illinois.
Bryan Starick, în vârstă de 22 de ani, este unul dintre agenții REX, care s-a mutat din California în Long Island pentru a superviza operațiunile de acolo. Și el spune că un comision redus cântărește mult. Crede că vremurile se schimbă pentru întreg domeniul de intermediere: „De obicei, aveau nevoie de un agent imobiliar pentru a cumpăra sau vinde o casă. Acum, însă, este o cantitate fără precedent de informații disponibile. Chiar cred că este compania care va schimba industria.”