Autoritățile locale vor avea atribuții mai extinse în privința regulilor privind publicitatea stradală, ale cărei reglementări au fost relaxate de către parlamentari printr-un proiect de lege. Astfel, dimensiunile și restricțiile de amplasare a panourilor publicitare vor avea noi norme, mai permisive, în timp ce amenzile pentru nerespectarea noilor reguli au fost reduse drastic.
Noile reglementări în domeniu tocmai au fost aprobate de Parlament și urmează să fie transmise președintelui Klaus Iohannis pentru promulgare.
Conform modificărilor aduse de parlamentari, dacă până în prezent era interzisă amplasrea mijloacelor de publicitate la o distanţă mai mică de 3 metri faţă de limita de proprietate a imobilelor sau terenurilor private, fără acordul scris al proprietarilor, această distanță a fost redusă la 2 metri.
De asemenea, dacă până acum amplasarea panourilor era permisă pe trotuare sau spații pietonale cu o distanță de cel puțin 2,25 metri, această limită a fost ajustată tot la 2 metri.
În cazul staților de transport în comun sau chioșcurilor de ziare, care aveau până acum limite unitare pe panou (de 2,20 metri, respectiv 2 metri) și ca suprafață totală (4,50 metri, respectiv 6 metri), aceste restricții sunt eliminate, specificându-se că este permisă reclama nu doar pe panourile din care sunt construite edificiile respective, dar este eliminată și interdicția de a se instala panouri publicitare pe acoperișul acestor construcții.
Totodată, dacă legea actuală prevede că este interzisă amplasarea mijloacelor de publicitate luminoase pe stâlpii de telecomunicaţii sau electricitate, instalaţiile de iluminat public, instalaţiile de semaforizare, noile prevederi arată că interdicția se aplică doar stâlpii de telecomunicații din lemn sau pe cei de semafor, pe ceilalți stâlpi fiind posibilă publicitatea cu avizul autorităților locale și al proprietarului.
Pe un stâlp vor putea fi amplasate în viitor maximum două mijloace publicitare, obligatoriu de aceeași dimensiune, în timp ce acum pe un stâlp se poate amplasa un singur panou sau steag publicitar.
Autoritățile locale vor decide de acum înainte care sunt condițiile de amplasare a panourilor publicitare pe pe străzile de categoria I, II și III, fără ca legea să mai menționeze acum distanţă de minimum 4 metri faţă de limita carosabilului, de minimum 1 metru faţă de limita dinspre carosabil a spaţiului verde de pe trotuar sau de minimum 2,50 metri înălţime de la sol, pentru panourile cu suprafaţa utilă mai mare de 2,50 metri pătrați per faţă.
Panourile de mari dimensiuni vor putea avea de acum înainte o suprafață maximă de 36 metri pătrați, în loc de 12 metri pătrați și vor putea fi amplasate la o distanță de cel puțin 40 metri pe sens între panouri, în loc de 50 metri.
CITEȘTE ȘI Puterea scutește tot mai multe companii de la selecția unui management corporativ. A fost propus și Complexul Energetic Oltenia, unde Fondul Proprietatea e acționarAu fost relaxate totodată regulile privind publicitatea de-a lungul drumurilor de interes național, județean, precum și a arterelor de centură.
Prin urmare, în cadrul zonei de protecție a acestora distanța de minimum 50 metri între două panouri publicitare, pe sectoarele de drum din intravilan, a fost redusă la 30 metri, iar distanța minimă de 100 metri între două panouri publicitare, pe sectoarele de drum din extravilan a fost redusă la 50 metri. Tot la 50 metri a fost redusă și distanța față de intersecțiile cu drumurile laterale cu mai mult de 4 benzi de circulație și față de intersecțiile semaforizate, legea actuală stabilind o limită de 100 metri.
Panourile și ecranele publicitare amplasate pe sol în intravilanul localităților nu vor ma avea limite de suprafață prin lege, tot autoritățile locale fiind cele care vor decide dimensiunile acestora.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Modificările pregătite pentru legea 51% alimente locale, în cazul căreia Comisia Europeană a decis declanșarea infringementuluiAlte modificări prevăd reducerea de la 100 metri la 50 metri a distanței între bannerele publicitare, în timp ce durata maximă de menținere a steagurilor publicitare a fost majorată de la maximum 60 de zile la 90 de zile.
Majoritatea acestor amendamente au fost propuse de deputați PSD, care au stabilit totodată și reducerea semnificativă a amenzilor pentru nerespectarea noilor reglementări. Amenzile cele mai mari, cuprinse în prezent între 30.000-50.000 lei, vor ajunge la doar de 1.000-10.000 lei, iar cele care variau între 15.000-30.000 lei vor fi de doar 1.000-20.000 lei.