NEPI Rockcastle, cel mai mare proprietar de mall-uri din România, a înregistrat în ultimele 3 luni o creștere a cifrei de afaceri mai mare de două cifre, peste așteptări și bazată pe economiile făcute de români în timpul pandemiei. Noul management al companiei anunță că nivelul chiriei de bază a retailerilor va fi majorat cu rata inflației, la sfârșitul anului, și că este pregătit să cumpere mall-uri funcționale de la competitori, în contextul în care și-a bazat extinderea pe dezvoltarea propriilor proiecte.
„Piața românească are una dintre cele mai puternice creșteri dintre piețele pe care activăm. Am consemnat creșteri ale cifrei de afaceri de peste două cifre, comparativ cu rezulatele din 2019. În martie, aprilie și mai, creșterea a fost mult peste 10%. Am fi fost bucuroși și să atingem nivelurile din 2019, care a fost un an foarte bun. Vânzările online au crescut foarte mult în ultimii 2 ani, dar acum se pare că oamenii s-au cam plictisit de cumpărături online și vor să întâlnească cunoscuți. Vedem asta și din veniturile în ușoară scădere ale vânzărilor online.
De asemenea, în această perioadă, oamenii au și economisit, din cauza restricțiilor, iar acum lucrurile încep să revină. Nu cred că vom avea o creștere atât de puternică ca acum pe tot parcursul anului, dar avem șanse bune să rămânem cel puțin la nivelul anului 2019, dacă nu vor fi întreruperi puternice ale activității“, a declarat Rüdiger Dany, cel care l-a înlocuit pe Alex Morar la șefia NEPI Rockcastle.
El a anunțat că nivelul chiriei de bază a retailerilor cu care lucrează compania la nivel global este stabil și indexat, ceea ce înseamnă că chiriile nu scad, dar nici nu cresc. Dany a explicat faptul că NEPI Rockcastle are o înțelegere contractuală cu retailerii ca, la sfârșitul anului, să crească chiriile de bază cu rata inflației.
Compania vizează investiții noi pe trei nivele: în păstrarea competitivității celor 57 de active operaționale din portofoliu, în construcția de proiecte noi și în achiziția de noi centre comerciale. Rüdiger Dany, CEO NEPI Rockcastle
Compania are 615 milioane de euro ce urmează a fi investiți în proiecte deja în construcție sau aproape autorizate. Din acest buget, anul acesta va fi utilizat circa 170 de milioane de euro, din care mai mult de jumătate este alocat proiectelor din România.
NEPI Rockcastle a început extinderea mall-ului Promenada din nordul Bucureștiului, o investiție de circa 280 de milioane de euro, care va aduce 34.000 de metri pătrați de spații de retail suplimentare și un plus de 34.000 metri pătrați de birouri. În paralel, a început lucrările la proiectul Promenada Craiova, o investiție de 125 de milioane de euro realizată pe un teren cumpărat de la omul de afaceri Adrian Mititelu. Totodată, dezvoltatorul a mai cumpărat 17 hectare de teren în Galați, pe platforma industrială Intfor, unde vrea să înceapă anul viitor construcția unui parc de retail cu o suprafață de circa 33.000 de metri pătrați. Acesta va fi al doilea centru comercial al NEPI în oraș după Shopping City Galați.
Singurul oraș din România în care NEPI Rockcastle mai are două proiecte de retail funcționale, în afara Bucureștiului, este Sibiu.
„Am devenit un jucător dominant în marile orașe din România, dar nu ne putem gândi la al doilea proiect în orice alt oraș, cum e cazul Timișoarei, spre exemplu, unde avem un competitor foarte puternic (Iulius Town, n.red.) și piața e saturată. Totul depinde dacă piața permite mai multe proiecte, deoarece investim pentru următorii 15 ani. În Galați mai este loc de creștere, iar în alte orașe vom mai vedea“, a menționat Dany.
El a mai anunțat că, cel târziu anul viitor, piața românească va atrage noi branduri internaționale de modă și electronice.
Cât despre impactul războiului din Ucraina asupra afacerilor NEPI Rockcastle, noul CEO spune că acesta a fost, mai degrabă, unul pozitiv. „Avem 3,2 milioane de ucrainieni care au trecut granița în Polonia și 1,2 milioane care au venit în România și am simțit asta în domeniul nostru, deoarece oamenii au venit cu o pungă de plastic și aveau nevoi. Noi nu am avut un impact negativ de pe urma războiului. Impactul se simte în inflație, în costurile cu energia“, conchide managerul.
Cele 20 mall-uri românești ale sud-africanilor de la NEPI Rockcastle le-au adus anul trecut peste 200 milioane euro, cu 25% peste rezultatul anului anterior și rămân liderii detașați ai acestui sector imobiliar. Traficul în mallurile NEPI a crescut cu 35% în primul trimestru din 2022, comparativ cu nivelul din anul anterior, iar vânzările magazinelor (exceptând hipermarketurile) au fost cu 53% peste trimestrul întâi din 2021.