Omul de afaceri Gheorghe Iaciu a decis să oprească procesul de vânzare a Expo Market Doraly din Afumați pe timpul pandemiei, pentru ca potențialii cumpărători să urmărească evoluția afacerii în criză, spune acesta într-un interviu acordat Profit.ro. Strategia de vânzare este cuprinsă în contractul de vânzare semnat în 2008 cu bancherii HSBC, care dețin jumătate din complexul comercial.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Expo Market Doraly, evaluat la 114 milioane de euro, a fost scos la vânzare la începutul acestui an , cum a anunțat atunci Profit.ro, și a înregistrat interes din partea investitorilor, spune Iaciu, însă, la scurt timp, s-a instalat pandemia și mulți investitori vor să vadă dacă afacerea va fi afectată pozitiv sau negativ de criză. Antreprenorul consideră că acum nu este un moment oportun pentru vânzare.
„În condiții de pandemie, am considerat că este bine să stopăm vânzarea Expo Market Doraly. Pentru Expo Market Doraly, anul 2020 este cel mai bun an, iar perspectiva pentru 2021 este de o creștere organică a afacerii cu peste 18%. O parte din creștere vine din adăugarea a 10.000 de metri pătrați cash & carry începând cu 30 noiembrie 2020, spațiu în care se extinde un chiriaș existent al complexului. Gradul de ocupare a crescut în 2020 de la 96% la 99%. Am ajuns la aproape 100.000 metri pătrați închiriați. În luna octombrie am înregistrat cel mai mare trafic auto în incinta Doraly, respectiv 190.000 de mașini pe lună, iar în 2021 așteptăm un trafic mediu lunar de 240.000 de mașini. Anul 2020 îl vom încheia cu venituri de 13,5 milioane de euro plus TVA. Estimăm pentru anul 2021 o cifră de afaceri de 16 milioane de euro plus TVA“, a declarat Gheorghe Iaciu, într-un interviu acordat Profit.ro.
Expo Market Doraly este deținut în mod egal de familia Iaciu și InfraRed Capital Partners, un fond de investiții format de manageri ai HSBC, unul dintre cele mai mari grupuri financiare ale lumii.
Terenul de 28 de hectare pe care se întinde complexul din Afumați este evaluat la 54 milioane de euro, iar prețul mediu de cost pentru o clădire este în jur de 600 de euro/metru pătrat. Expo Market Doraly are acum clădiri în suprafață de aproape 100.000 de metri pătrați, care duc valoarea complexului la circa 60 milioane de euro.
Expo Market Doraly, primul en-gros din România – înființat de Dorina și Gheorghe Iaciu în 1993, a traversat o perioadă lungă de extinderi. Familia Iaciu a început afacerea pe un teren de 4.000 de metri pătrați. Astăzi, Expo Market Doraly ocupă 28 de hectare pe ambele părți ale șoselei București – Urziceni. Cei peste 430 de chiriași ai complexului rulează anual afaceri de peste 500 milioane de euro.
Gheorghe Iaciu mai controlează și centru comercial Doraly Mall Constanța și clădirea Moldova Center din Iași, un fost mall transformat în imobil de birouri. O altă afacere importantă controlată de Iaciu este Impact Developer & Contractor (IMP), din care deține circa 58,8%.
Segmentul de retail al pieței imobiliare traversează o perioadă dificilă din perspectiva atractivității proprietăților la tranzacționare, o tedință simțită la nivel global și reflectată și pe piața românească. Marii proprietari din România, precum NEPI Rockcastle, Iulius, MAS REI – Prime Kapital și AFI Europe, fac parte din categoria investitorilor pe termen lung, motiv pentru care nu există produse disponibile la vânzare, cu câteva excepții reprezentate de proprietăți mici cu probleme financiare.
România este pe locul 31 în clasamentul european, chiar sub Ungaria, cu o putere de cumpărare de aproximativ 60% sub media europeană, potrivit unui studiu realizat de GfK.
România are un decalaj foarte mare între bogați și săraci. Bucureștiul conduce clasamentul cu o diferență semnificativă. Locuitorii din capitală au puterea de cumpărare cu peste 81% mai mare în comparație cu media națională. Bucureștenii au veniturile pentru cheltuieli și economii de trei ori mai mari în comparație cu locuitorilor din județul cu cea mai mică putere de cumpărare, Vaslui.
Județele Arad, Argeș și Prahova cresc fiecare cu un loc în top zece din perspectiva puterii de cumpărare, ocupând pozițiile de la șapte la nouă, în timp ce Hunedoara iese din top în acest an. Pe locul al zecelea este județul Alba.