Proprietarii celor 69 de mall-uri funcționale în 2019 la nivel național au încasat de la magazinele pe care le găzduiesc peste 620 milioane euro, cu 8,7% mai mult decât anul anterior, în contextul în care calculele, realizate de Profit.ro, au inclus patru inaugurări.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Magazinele fizice din România au rulat anul trecut vânzări cu 9,5% mai mari decât în 2018, marcând, din nou, cea mai mare rată de creștere din Uniunea Europeană, potrivit unui studiu recent al GfK. În aceeași perioadă, România a înregistrat și cea mai mare rată de creștere a prețurilor din Uniunea Europeană, adică 3,9%. În pofida acestor evoluții, puterea nominală de cumpărare pe cap de locuitor din România rămâne cu aproximativ 60% sub media europeană, la aproximativ 5.800 de euro. Pentru a ajunge la aceste cifre, românii își cheltuiesc aproape o treime din bani în retail, cotă sub media Uniunii Europene de 29,9% în 2019, conform studiului citat.
O parte din banii lăsați de români în magazine și restaurante ajung în buzunarele proprietarilor de malluri sub formă de chirii. Creșterea robustă a afacerilor, de 8,7%, înregistrată în 2019 de acești proprietari, este aproape dublă față de cea din 2018, impulsionată de inaugurarea a patru noi centre comerciale care au avut un prim an întreg de funcționare. Este vorba despre Shopping City Satu Mare, Baia Mare Value Centre, Roman Value Centre și Bistrița Retail Park, deschise publicului în ultimele două luni din 2018 și care au generat în primul an de funcționare afaceri de peste 14 milioane de euro. Spre deosebire de 2018, anul trecut nu au fost raportate închideri de mall-uri.
Cu banii încasați pe închirierea spațiilor, proprietarii își acoperă împrumuturile accesate pentru construcția mallurilor. Nivelul datoriilor celor 69 de malluri din România a crescut anul trecut de la 3,48 miliarde de euro la 3,7 miliarde de euro, conform datelor comunicate de proprietari la Ministerul Finanțelor Publice.
Și anul trecut aproape jumătate din banii proveniți din închirierea a peste 7.100 de magazine amplasate în centrele comerciale din țară au ajuns la proprietarii celor 17 malluri funcționale pe tot parcursul lui 2019 în București. Analiza Profit.ro nu include centrele comerciale care s-au deschis în ultima parte a anului trecut, precum Promenada Sibiu, DN1 Value Centre sau Zalău Value Centre.
Suprafața totală de vânzare a mallurilor din București reprezintă aproape jumătate din stocul total de centre comerciale din țară, Capitala având o densitate medie de 485 metri pătrați de spațiu de retail la mia de locuitori, potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
Regii mall-urilor
Analiza extinsă asupra afacerilor tuturor centrelor comerciale din România, realizată în exclusivitate de Profit.ro, arată că cele 18 mall-uri ale sud-africanilor de la NEPI Rockcastle le-au adus anul trecut peste 180 milioane euro, cu 14% peste rezultatul anului anterior, ceea ce îi face liderii detașați ai acestui sector imobiliar. Topul marilor proprietari este completat pe locul doi de antreprenorul ieșean Iulian Dascălu, care a încasat de pe urma celor cinci mall-uri dezvoltate de el venituri de 94,5 milioane de euro, cu 20,5% peste rezultatul anului 2018, după creșteri pe linie în tot portofoliul său de retail.
După o perioadă lungă în care podiumul a fost neschimbat, anul trecut, asocierea MAS REI – Prime Kapital a preluat poziția a treia în clasament, cu cinci centre comerciale active și o cifră de afaceri de 65,6 milioane euro. Ascensiunea s-a realizat după inaugurarea proiectelor Baia Mare Value Centre și Roman Value Centre.
Băneasa Investments, firmă controlată de omul de afaceri Gabriel Popoviciu, a coborât pe locul patru în ierarhie, cu un singur proiect. Veniturile Zonei Comerciale Băneasa (care include Băneasa Shopping City) au scăzut cu 7%, până la 49,1 milioane euro în 2019. Totuși, de șase ani, proiectul din Băneasa se află pe primul loc în topul mall-urilor cu cele mai mari afaceri din țară.
Gabriel Popoviciu este urmat în topul proprietarilor de AFI Europe, care a obținut afaceri cumulate de 47,7 milioane euro în București și Ploiești, rezultat ușor peste cel din 2018. Cele patru mall-uri ale Immofinanz din Cluj-Napoca, Constanța, Baia Mare și Pitești au fost incluse în top cu rezultatele aferente anului 2018, deoarece nu au fost depuse noile bilanțuri.
Locul șapte în clasament îi revine dezvoltatorului portughez Sonae Sierra, care administrează Parklake din București și River Plaza din Râmnicu Vâlcea. Veniturile de 24,7 milioane de euro încasate din chirii în 2019 sunt cu 3,4 milioane de euro mai mari decât cele ale turcilor de la Anchor Grup, care administrează pe aceeași firmă cele două malluri pe care le dețin aici: București Mall și Plaza Romania.
Afacerile rulate anul trecut de cei mai mari șapte proprietari au o pondere de 80% în veniturile încasate de toate mall-urile din țară.
Schimbări în top
Primele două poziții în ierarhia mallurilor cu cele mai mari afaceri din 2019 sunt neschimbate de șase ani, iar primele cinci locuri sunt identice de patru ani încoace. Zona Comercială Băneasa este urmată în clasament de AFI Cotroceni, care a avut anul trecut venituri din chirii de 42,1 milioane euro.
Al patrulea an integral de funcționare a menținut Mega Mall pe locul trei în top, cu afaceri în creștere la 30 milioane euro, devansând Iulius Mall Timișoara, care ocupă poziția a patra cu 27,3 milioane euro. Zona comercială a complexului Palas din Iași și-a menținut locul cinci în top cu afaceri în creștere cu circa 10% până la 24,6 milioane euro.
Iulius Mall Cluj a urcat pe locul șase, după ce veniturile sale au crescut la 23,8 milioane euro, inclusiv cota partenerului său Univers T. Pe locul șapte a urcat Parklake, a cărui afaceri, de 22,4 milioane de euro, l-a ajutat să mai urce o poziție în clasament, devansând mallurile Anchor Group compasate pe o singură firmă.
Pe poziția a noua în top a urcat mall-ul Promenada din București, în defavoarea Sun Plaza, care a pierdut un loc și ocupă acum ultima poziție în Top 10.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV One United vinde o parte din proiectul de birouri One Cotroceni Park pentru 25 milioane de euro, bani ce vor fi investiți în dezvoltarea complexuluiTabloul general arată rezultate pozitive pentru mai puțini proprietari în 2019 față de 2018. Anul trecut, 34 din cele 69 de mall-uri din România au înregistrat profit, după ce un an mai devreme erau 35 de centre comerciale cu profit dintr-un total de 65 funcționale. Rezultatul cumulat al acestora a fost de circa 106 milioane euro, cu un sfert reprezentând profitul Zonei Comerciale Băneasa. Pierderile cumulate ale celorlalte 35 de centre comerciale au fost de peste 80 milioane euro anul trecut, cu Mega Mall pe primul loc, cu pierderi de 19,7 milioane euro.
La capitolul datorii, AFI Cotroceni a urcat pe prima poziție anul trecut, cu o sumă de peste 304 milioane euro, devansând fruntașele de dinainte cu un an, Mega Mall, care figurează cu datorii de circa 291 milioane euro, și firma care administrează București Mall și Plaza România, care a acumulat datorii de peste 202 milioane euro. Complexul Iulius Town și Palas Iași, cele mai scumpe construcții din afara Bucureștiului, ocupă locurile patru și cinci, cu datorii de 197 milioane euro, respectiv 186 milioane euro, conform datelor transmise Ministerului Finanțelor Publice.
Datoriile cumulate ale celor șase centre comerciale reprezintă aproape o treime din datoriile tuturor mall-urilor din România.
Tot mai puține mall-uri noi
Prima jumătate a anului 2020 a fost cea mai dificilă din istoria de 20 de ani a pieței locale de retail modern, în condițiile în care autoritățile au decis la finalul lunii martie suspendarea activității pentru toate magazinele considerate neesențiale care își desfășoară activitatea în centre comerciale, ca măsură de prevenție pentru stoparea extinderii pandemiei Covid-19. Începând cu 15 iunie, activitatea comercială a fost reluată, fiind restricționate în continuare cinematografele și zonele de food-court.
În acest context, dezvoltatorii au decalat și programul deschiderilor de noi centre comerciale, cele mai importante inaugurări din prima parte a anului fiind reprezentate de centrul comercial Shopping City Târgu Mureș realizat de NEPI Rockcastle, respectiv parcul de retail NEST Miercurea Ciuc dezvoltat de RC Europe. În cea de-a doua jumătate a anului, cele mai importante inaugurări sunt așteptate la Brașov, unde AFI Europe va deschide al treilea centru comercial al companiei de pe piața locală, dar și la Târgoviște, unde Prime Kapital va deschide primul centru comercial din oraș, potrivit datelor adunate de brokerii Cushman & Wakefield Echinox.
În ceea ce privește Bucureștiul, primele spații comerciale noi sunt așteptate în 2021, când urmează a fi inaugurată extensia centrului comercial Colosseum din nord-vestul orașului, în timp ce grupul belgian Liebrecht & wooD va deschide prima etapa a Fashion House Cernica Village, cel de-al doilea outlet center din București și din țară.