China domină piața vehiculelor electrice. Acum vrea să ajungă din urmă Tesla în cursa pentru a construi roboți umanoizi alimentați cu baterii, care a urma să înlocuiască muncitorii umani care construiesc vehicule electrice pe liniile de asamblare, transmite Reuters.
La Conferința Mondială a Roboților de săptămâna aceasta de la Beijing, peste două duzini de companii chineze au prezentat roboți umanoizi proiectați să funcționeze în fabrici și depozite, și mai multe afișând piesele de precizie fabricate în China necesare pentru a îi construi, informează News.ro.
Intrarea Chinei în industria emergentă se bazează pe formula din spatele intrării în sectorul construcției de vehicule electrice, în urmă cu mai bine de un deceniu: sprijin guvernamental, concurență nemiloasă a prețurilor din partea unui număr larg de noi intrați și un lanț de aprovizionare profund.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Industria robotilor umanoizi din China demonstrează avantaje clare în integrarea lanțului de aprovizionare (și) capabilităților de producție în masă”, a declarat Arjen Rao, analist la Institutul de Cercetare LeadLeo din China.
Efortul de dezvgoltare în sectorul de robotică este susținut de politica președintelui Xi Jinping de a dezvolta ”noi forțe productive” în tehnologie – un punct menționat în broșurile pentru evenimentul din această săptămână.
Orașul Beijing a lansat în ianuarie un fond de 1,4 miliarde de dolari pentru robotică, în timp ce Shanghai a anunțat în iulie planuri de a înființa un fond de industrie umanoizi de 1,4 miliarde de dolari.
Roboții expuși în această săptămână provin de la unii dintre aceiași furnizori autohtoni care au călărit valul EV, inclusiv producători de baterii și senzori.
Goldman Sachs a estimat în ianuarie că piața globală anuală a roboților umanoizi va ajunge la 38 de miliarde de dolari până în 2035, cu aproape 1,4 milioane de livrări pentru aplicații de consum și industriale. A estimat că costul materialelor pentru a le construi a scăzut la aproximativ 150.000 USD fiecare în 2023, excluzând costurile de cercetare și dezvoltare.
”Există spațiu mare pentru a reduce costurile”, a spus Hu Debo, CEO al Shanghai Kepler Exploration Robotics, o companie pe care a cofondat-o anul trecut, inspirată de robotul umanoid al Tesla, Optimus.
”China este specializată în iterare și producție rapidă.”
Compania lui Hu lucrează la cea de-a cincea versiune a unui robot muncitor pentru a fi testată în fabrici. El se așteaptă ca prețul de vânzare să fie mai mic de 30.000 de dolari.
EFECTUL CATFISH” VINE LA ROBOTI
Când Tesla și-a deschis fabrica din Shanghai în 2019, oficialii chinezi au spus că se așteptau ca pionierul EV să aibă un efect catfish” asupra industriei chineze: introducerea unui mare concurent care i-ar face pe rivalii chinezi să înoate mai repede.
Robotul Optimus al Tesla a avut un efect similar, a spus Hu.
Producătorul de automobile din SUA a introdus pentru prima dată Optimus în 2021, pe care CEO-ul Elon Musk l-a prezentat apoi drept ”mai semnificativ decât afacerea cu vehicule de-a lungul timpului”.
Compania lui Musk folosește o abordare de inteligență artificială pentru Optimus, modelată pe software-ul său ”Full Self-Driving” pentru vehicule electrice.
Concurenții și analiștii chinezi spun că Tesla are poziția de lider timpuriu în AI, dar China are capacitatea de a reduce prețul de producție.
Tesla l-a arătat pe Optimus, asemănător unui manechin, stând într-o cutie de plexiglas lângă un Cybertruck la o expoziție alături de conferința de la Beijing, săptămâna aceasta.
Optimus a fost depășit de mulți roboți umanoizi chinezi care fluturau din mână, mergeau sau chiar ridicau din umeri, dar a fost încă unul dintre cele mai populare exponate și asaltat de oameni care făceau fotografii.
”Anul viitor vor fi peste 1.000 de compatrioți ai mei în fabrică”, spunea un panou de lângă Optimus.
Tesla, într-o declarație, a reiterat că se așteaptă să treacă dincolo de prototipuri pentru a începe să producă Optimus în volume mici anul viitor.
ROBOȚI PE LINIA DE MONTAJ
UBTECH Robotics, listată în Hong Kong, și-a testat și roboții în fabrici de mașini. A început cu Geely și a anunțat joi o înțelegere pentru a le testa la o fabrică Audi din China.
”Până anul viitor, obiectivul nostru este să se producă în masă”, a declarat Sotirios Stasinopoulos, managerul de proiect al UBTECH. Asta ar însemna până la 1.000 de roboți care lucrează în fabrici, a spus el.
”Este prima piatră de hotar către o implementare la scară largă”.
UBTECH folosește cipuri Nvidia în roboții săi, dar peste 90% dintre componente sunt din China. Actuala generație de roboți de producție - brațe masive capabile de sudare și alte sarcini - a fost condusă în cea mai mare parte de companii din afara Chinei, printre care Fanuc din Japonia, grupul de inginerie elvețian ABB și Kuka din Germania, deținută de producătorul chinez de electrocasnice Midea.
China este lider mondial cu roboți de producție instalați în fabrică, mai mult de trei ori decât numărul din America de Nord, potrivit Federației Internaționale de Robotică.
Xin Guobin, viceministrul Chinei pentru industrie și tehnologia informației, a declarat la deschiderea evenimentului de la Beijing că ministerul său a implementat îndrumările lui Xi și a făcut din China ”o forță importantă în industria roboților globale”.
În noiembrie anul trecut, țara a cerut producția în masă de roboți umanoizi până în 2025, dar aceasta va începe la o scară mult mai mică decât este necesar pentru a transforma producția de vehicule electrice.
”Cred că este probabil să treacă cel puțin 20 până la 30 de ani până când roboții umanoizi pot realiza aplicații comerciale la scară largă.