Google, divizie a grupului Alphabet, va plăti 75 de milioane de dolari, pe parcursul a trei ani, unui grup de publisheri de știri francezi, pentru a încheia un litigiu referitor la drepturile de copyright desfășurat pe parcursul a peste un an, potrivit documentelor văzute de Reuters, un acord considerat însă de un sindicat profesional ca fiind nedrept.
Unul dintre cele două documente este un acord cadru care prevede că Google va plăti anual 22 de milioane de dolari unui grup de 121 de publicații de știri naționale și locale din Franța, după semnarea unor acorduri de licențiere individuale, cu fiecare dintre ele, scrie News.ro.
Al doilea document este un acord potrivit căruia Google acceptă să plătească 10 milioane de dolari aceluiași grup de publisheri în schimbul angajamentului lor de a pune capăt litigiilor actuale și viitoare legate de pretențiile de copyright pe parcursul acordului de trei ani.
Google a refuzat să comenteze. Compania de tehnologie și publisherii au anunțat luna trecută că au ajuns la un acord, dar fără să publice termenii financiari.
”Aceste acorduri opace nu asigură un tratament conrect pentru toți publisherii de știri, întrucât formula de calcul nu este făcută publică”, a afirmat în această săptămână sindicatul publisherilor independenți de știri online Spiil.
Sindicatul a afirmat că regretă că profesia nu a oferit un front unit în discuțiile cu Google.
L’Alliance de la presse d’information generale (APIG), grupul de lobby care a semnat acordul cu Google, nu a fost disponibilă pentru comentarii.
Pentru a primi o parte din cei 22 de milioane de dolari care vor fi împărțite între editori, fiecare organizație va fi obligată să semneze un acord individual de licențiere cu Google.
Sumele variază de la 1,3 milioane de dolari pentru cotidianul francez Le Monde, până la 13.741 dolari pentru editorul local La Voix de la Haute Marne, arată documentele.
CITEȘTE ȘI Creșterea puternică a Kindred Group în 2020, alimentată inclusiv de ascensiunea Unibet și Vlad Cazino în RomâniaDocumentul nu specifică modul în care sunt calculate aceste sume.
Publicațiile naționale Le Monde, Le Figaro și Liberation și grupurile lor respective au negociat o sumă suplimentară de aproximativ 3 milioane de euro (3,6 milioane de dolari) pe an pentru fiecare, în special printr-un acord convenit în noiembrie de a vinde abonamente prin Google, a spus o sursă apropiată de această chestiune.
Șeful grupului Le Monde, Louis Dreyfus, a refuzat să comenteze. Șeful Liberation Denis Olivennes și reprezentanții Le Figaro nu au fost disponibili imediat pentru comentarii.
Conform condițiilor acordului-cadru, membrii APIG se angajează, de asemenea, să utilizeze și să alimenteze cu conținut noul produs Google, Google News Showcase. Google News Showcase este atât un vehicul global pentru a plăti editorilor de știri pentru conținutul lor online, cât și un nou serviciu care le va permite editorilor parteneri să organizeze conținutul și să ofere utilizatorilor acces limitat la articole contra cost.
Reuters, o divizie a furnizorului de știri și informații Thomson Reuters, a încheiat în ianuarie un acord cu Google pentru a fi primul furnizor global de știri al Google News Showcase.
Acordul urmează implementării în Franța a unui nou tip de regulă a drepturilor de autor în conformitate cu o lege recentă a Uniunii Europene, denumită ”drepturi de vecinătate”. Acestea obligă Google și alte platforme tehnologice mari să înceapă discuții cu editorii pentru a le plăti pentru utilizarea conținutului lor de știri online.
Alți editori francezi care nu fac parte din acord, cum ar fi știrile 100% online și editori specializați, au criticat acordul pentru că este opac, nedrept și că nu respectă legea ”drepturilor de vecinătate”.