Sistemul de operare dezvoltat de Google a fost performerul anului trecut, devansând macOS și apropiindu-se de un Windows care pierde teren.
Anul trecut, conform IDC, gradul de utilizare al Windows a scăzut cu un procent care ar trebui să ridice semne importante de întrebare în cadrul Microsoft. Windows a pierdut 4,9% din cota de piață de 85,4% pe care o avea în 2019, deținând la finele anului trecut 80,5% din piața sistemelor de operare.
În schimb, rivalul de care Microsoft se teme cel mai mult, Chrome OS, a crescut cu 4,4% de la an la an și a depășit macOS pentru prima oară în istorie, urcând pe locul 2. Chrome OS deține acum 10,8% din piață.
Și macOS a crescut anul trecut, însă insuficient pentru a-și păstra poziția. Cu o creștere anuală de 0,8%, macOS deține acum 7,5% din piață.
CITEȘTE ȘI Un nou front în războiul dintre Apple și creatorul Fortnite: Epic Games a înaintat o plângere către Comisia EuropeanăPiața sistemelor de operare nu este una deschisă, în care orice sistem de operare se luptă cu arme egale pentru a fi prezent pe cât mai multe PC-uri. Lupta se duce prin parteneri - producătorii de PC-uri - sau pe cont propriu.
Cota macOS depinde de vânzările directe realizate de Apple. De cealaltă parte, Windows și Chrome OS (deși sunt vândute și pe PC-uri pe care Google și Microsoft își pun brandul) depind foarte mult de producători precum Lenovo, Dell, HP și alții.
Aici, Microsoft a avut întotdeauna un mare avantaj, însă, Google pare prima companie capabilă să rivalizeze cu Microsoft și să-și atragă de partea sa producătorii, așa cum a făcut și în cazul Android-ului.
Producătorii, de cealaltă parte, nu sunt deranjați de această concurență și ar vinde fericiți atât PC-uri cu Windows, cât și cu Chrome OS, în funcție de cerere.
Câștigul Chrome OS a venit pe zona PC-urilor ieftine, pentru că Google are nevoie ca mai întâi să câștige câți mai mulți adepți, înainte să ceară mai mulți bani de la aceștia, prin scumpirea fie a PC-urilor, fie a serviciilor cloud, fie a ambelor.