Sindicatul salariaților Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) susține, într-o scrisoare trimisă către Comisia Europeană și aflată în posesia Profit.ro, că modificările fiscale introduse recent prin Legea 296/2023, afectează independența funcțională a instituției, cu impact asupra procesului de supraveghere a pieței locale de profil, care depășește 4 miliarde de euro anual.
În plus, se arată că prevederile vor diminua veniturile ANCOM la un nivel fară precedent, astfel că funcționarea autorițății va fi grav afectată, iar introducerea colectării tarifului de monitorizare de la operatorii telecom va conduce, indirect, fie la creșterea prețurilor abonamentelor, fie la limitarea investițiilor în rețele.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Conform OUG nr. 22/2009, autoritatea se bucură de independență financiară, veniturile fiind colectate și administrate de către autoritate sub supravegherea Parlamentului. Activitatea autorității poate fi îndeplinită într-un mod transparent, obiectiv, nediscriminatoriu, imparțial și independent, numai dacă veniturile sunt suficiente și garantate. Impozitarea acestora în mod suplimentar face ca întregul plan de viitor al autorității să fie afectat, pe toate domeniile. În această situație, autoritatea, pentru a putea funcționa, va fi nevoită să colecteze tariful de monitorizare de la furnizorii de comunicații electronice de pe piață (lucru care a fost evitat în ultimii 15 ani), fapt ce va duce indirect, fie la transferarea acestor taxe în costurile abonamentelor serviciilor de comunicații percepute populație, fie în limitarea investițiilor furnizorilor de rețele și servicii de comunicații", se arată în document.
Sindicatul instituției mai susține că anularea posturilor vacante avută în vedere zădărnicește orice intenție a ANCOM de a gestiona eficient anumite proiecte ce sunt avute în vedere în perioada următoare și pentru care, luând în considerare și complexitatea actului de reglementare, este necesară atragerea de personal cu expertiză în anumite domenii cheie (ingineri, economiști, juriști etc.).
"Impunerea unor normative de personal (prin desființarea posturilor vacante) poate împiedica autoritatea de reglementare în luarea unor decizii autonome cu privire la modalitatea de execuție a bugetului și de organizare a activității, putând fi astfel afectată independența funcțională și îngreunată modalitatea de îndeplinire a atribuțiilor de reglementare și monitorizare a pieței", se spune în document.
De asemenea, Legea 296/2023 are în vedere desființarea structurilor de tip birou și a funcțiilor de coordonare de la aceste nivele, precum și instituirea unui număr minim de posturi ce trebuie incluse în cadrul unui serviciu, al unei direcții sau al unei direcții generale, această prevedere având impact negativ major asupra întregii structuri organizatorice a ANCOM, este arătat.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT OUG: Cresc indemnizațiile pentru demnitari, profesorii primesc 20%, în două etape. Ce se întâmplă cu sporurile, angajările la stat și Pilonul II. Creștere de accize la carburanți în etape, Modificare majoră la microfirme"Considerăm că modificarea structurii organizatorice a ANCOM poate afecta capacitatea instituțională a ANCOM de a monitoriza și reacționa la schimbările pieței, având în vedere că aceasta urmează a avea ca unic criteriu încadrarea într-un număr minim de posturi, fără să se țină cont de faptul că structurile organizatorice din cadrul Autorității reflectă specializarea personalului în domeniile de competență ale acesteia, actuala organizare având la bază criterii ce țin de atribuțiile specifice și de fluxurile de lucru specializate. În fapt, crearea unor structuri organizatorice care ar cumula fluxuri de lucru complexe (chiar dacă acestea ar fi complementare) ar genera o activitate voluminoasă de coordonare în sarcina unei singure persoane care va dobândi atribuții noi pe aspecte conexe sferei de competență, aspect ce foarte probabil va genera dificultăți sau disfuncționalități în ceea ce privește gestionarea din punct de vedere al calității actelor de reglementare/monitorizare a pieței", se arată în scrisoarea adresată lui Robertp Viola, șeful Direcției Generale Comunicare, Rețele, Conținut și Tehnologie din cadrul Comisiei Europeane.
În document se arată că, potrivit Legii 296/2023, numărul funcțiilor de conducere din structurile organizatorice ANCOM ar fi de maximum 8% din numărul total de posturi efectiv ocupate.
"Această propunere prin care se stabilește un prag general valabil nu ține cont de diversitatea atribuțiilor legale ale autorităților vizate și nici de specificul activității diverselor entități afectate de prevederile Legii, în cazul nostru, de eventualele nevoi ale autorității de reglementare din domeniul comunicațiilor electronice. Astfel, consecințele directe ale aplicării Legii, sunt de natură a afecta autonomia ANCOM întrucât conceptul de autonomie nu se limitează numai la norma de înființare, ci are în vedere și modalitatea în care, ulterior înființării, o astfel de autoritate își poate organiza activitatea și îndeplini sarcinile publice instituite prin legi. Peste 100 de specialiști au fost înlăturați din funcțiile de coordonare atât de necesare, iar structurile au fost desființate", se mai spune în document.
CITEȘTE ȘI LISTA Noile măsuri fiscale: Ce taxe și majorări intră în vigoare de astăzi și ce devine valabil peste doar 10 zile și de anul viitorSindicatul ANCOM susține totodată că prevederile Legii 296/2023 încalcă dispozițiile OUG nr. 22/2009 privind organizarea și desfășurarea activității instituției, potrivit cărora, "În exercitarea atribuțiilor sale de reglementare prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, activitatea ANCOM nu va fi îngrădită de nicio altă autoritate, aceasta fiind independentă decizional, organizatoric și funcțional față de celelalte autorități publice".
"De asemenea, se încalcă principiul independenței organizatorice, funcționale și decizionale a ANCOM, un principiu ce izvorăște din Directiva (UE) 2018/1972, transpusă, printre altele, și de OUG nr. 22/2009. Acesta se regăsea și în legislația anterioară, atât la nivel european (Directiva 2002/21/CE), cât și la nivel național, având în vedere importanța acestuia pentru buna organizare și desfășurare a activității ANCOM și, astfel, pentru buna conduită a unor piețe ce au generat anual, în România, venituri de peste 4 miliarde de euro din rețele și servicii de comunicații electronice și servicii poștale. Totodată, se încalcă prevederi ale Directivei (UE) 2018/1972 care reglementează domeniul comunicațiilor electronice, stabilind clar, atât prin intermediul art. 6, art. 8 alin. (1) și art. 9, dar și prin intermediul considerentelor aferente acestor articole, independența decizională a autorității naționale de reglementare în stabilirea resurselor necesare pentru atingerea obiectivelor ce cad în sarcina unei asemenea autorități", se arată în document.
Nu în ultimul rând, Legea 296/2023 va influența negativ punerea în aplicare, din partea României, a dispozițiilor Acordului privind reducerea tarifelor de furnizare a serviciilor de roaming internațional și a celor de apeluri internaționale între cele două state încheiat între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova.
"Acordul a intrat în vigoare pe 25 martie 2022, este pus în aplicare cu sprijinul Agenției Naționale pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației (ANRCETI) din Republica Moldova, respectiv cu sprijinul ANCOM, și a avut, în primul an de implementare, efecte pozitive semnificative pentru utilizatorii din cele două țări. Totodată, ANCOM asigură și acordarea de asistență tehnică partenerilor din Republica Moldova în procesul de transpunere a legislației europene din domeniul comunicațiilor electronice, proces care, de asemenea, preconizăm că va fi influențat negativ", se menționează în document.
La final, conducerea sindicatului ANCOM solicită șefului direcției Direcției Generale Comunicare, Rețele, Conținut și Tehnologie din cadrul Comisiei European s-o sprijine în sensul eliminării ANCOM de sub incidența dispozițiilor Legii 296/2023, în scopul asigurării independenței instituției conform exigențelor legale europene.