Anularea portării unui număr de telefon se poate realiza exclusiv de titularul numărului, la operatorul la care a solicitat procedura, cu cel puțin 24 de ore înainte de data și ora stabilite pentru finalizarea procesului de portare, informează Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM).
"Utilizatorul depune cererea de anulare a portării la operatorul unde a solicitat inițial portarea (furnizorul acceptor). Dacă solicitarea de portare a fost depusă prin mijloace de comunicare la distanță, cererea de anulare poate fi transmisă furnizorului acceptor într-un mod similar. Cererea trebuie depusă cel mai târziu cu 24 de ore înainte de data convenită de utilizator împreună cu operatorul pentru realizarea portării. Atât pentru realizarea efectivă a portării, cât și pentru calcularea termenului de portare/anulare a portării se iau în considerare doar zilele lucrătoare. După primirea cererii de anulare, furnizorul are obligația de a confirma primirea și procesarea acesteia, informând utilizatorul despre statusul cererii de anulare. Este foarte important ca utilizatorii să solicite și să păstreze o dovadă a primirii și acceptării cererii de anulare a portării de către furnizor", menționează Autoritatea.
Potrivit sursei citate, respectarea termenului limită de 24 de ore înainte de data stabilită pentru portare (care poate fi doar zi lucrătoare) este esențială în procesul de anulare a portării, iar neîncadrarea în termenul legal presupune procesarea cererii de portare și, ca atare, un proces de portare finalizat nu mai poate fi anulat, scrie Agerpres.
"Portarea, precum și anularea portării se pot solicita doar de către titularul contractului sau reprezentantul legal al acestuia. ANCOM nu este în măsură să dispună anularea unui proces de portare, întrucât nu se poate substitui demersurilor ce trebuie realizate de către părțile (furnizor acceptor și utilizator) implicate în acest proces. Având în vedere că multe din cererile de anulare sunt depuse de utilizatori în contextul primirii unei contraoferte de la furnizorul donor, ANCOM le recomandă să discute în prealabil cu operatorul actual, informându-l despre intenția de portare. Acest demers ar putea conduce la o renegociere a contractului deținut și, implicit, utilizatorii ar putea obține oferte mai bune de la operatorul actual și ar putea, încă de la acel moment, să evalueze opțiunile disponibile", notează arbitrul pieței locale de telecomunicații.
Totodată, utilizatorii pot stabili împreună cu furnizorul acceptor o dată mai îndepărtată pentru efectuarea portării (între 3 și 25 de zile lucrătoare), astfel încât să aibă posibilitatea de a transmite la timp o cerere de anulare a portării, în cazul în care se răzgândesc.
ANCOM precizează că, în cazul oricăror probleme întâmpinate pe parcursul procesului de portare, utilizatorii trebuie să se adreseze în primul rând furnizorilor în rețeaua cărora au intenționat să-și porteze numerele (furnizorii-acceptori) și, în situația în care cele semnalate nu sunt soluționate sau clarificate de furnizori, utilizatorii se pot adresa autorității de reglementare.
Informații cu privire la pașii care trebuie urmați pentru a porta un număr de telefon, răspunsuri la întrebări care apar frecvent în situația portării numerelor, precum și sfaturi pentru a evita posibilele probleme care pot interveni pe parcursul procesului de portare sunt disponibile pe platforma www.portabilitate.ro.