O rețea de grupuri și pagini de Facebook de extremă-dreapta răspândește știri false și discursul urii către milioane de persoane din Europa, a descoperit ONG-ul de activism Avaaz, conform The Guardian.
Facebook a înlăturat deja conturi care erau urmărite de aproape șase milioane de persoane înainte ca alegerile europarlamentare să înceapă joi. Alte sute de conturi, care aveau 26 de milioane de urmăritori, sunt în continuare investigate, a anunțat Avaaz.
În total, Avaaz a informat că a descoperit peste 500 de grupuri și pagini de Facebook suspecte care operează în Franța, Germania, Italia, Marea Britanie, Polonia și Spania. Majoritatea răspândeau știri false sau foloseau pagini și profiluri false pentru a crește artificial susținerea față de un partid sau site, încălcând astfel regulile Facebook, scrie News.ro.
CITEȘTE ȘI O aplicație cu jumătate de milion de instalări își abonează forțat utilizatorii la servicii plătite„Paginile au un nivel ridicat de interacțiuni. Nu contează cât de mulți urmăritori ai dacă nu există interacțiuni. Au peste 500 de milioane de vizualizări doar pe paginile care au fost înlăturate, asta înseamnă mai mult decât numărul total al votanților din UE”, a declarat Christoph Schott, directorul Avaaz.
Totuși, deși unele pagini au fost date jos, inclusiv o rețea importantă din Spania, multe dintre ele au rămas funcționale.
Activitatea lor include conturi de Facebook din Franța care distribuie conținut privind supremația albilor sau postări din Germania în care este negată existența Holocaustului precum și pagini false care promovează partidul Alternativa pentru Germania (AfD).
În Italia, tacticile includ pagini de interes general precum pentru frumusețe, fotbal, sănătate sau al interese iar apoi după ce se adună urmăritori, ele sunt transformate în instrumente politice.
Cercetătorii au urmărit cum o pagină, care inițial era despre agricultură, s-a transformat încet într-una care susținea Liga Nordului (partid de extremă-dreapta), distribuind un videoclip în care migranți pot fi văzuți cum distrug o mașină a poliție. De fapt, este vorba despre o scenă dintr-un film.
„Credem că aceste rețele au impact semnificativ, au campanii de dezinformare care durează mai mulți ani”, a precizat Schott, susținând că ținta nu reprezintă doar alegerile de acum, ci schimbarea politicii în general.
Ancheta a fost coordonată de investigatori independenți și jurnaliști angajați de Avaaz după o campanie de strângere de fonduri. Peste 47.000 de persoane au donat sume mici, proiectul fiind astfel unul independent financiar.
Avaaz a prezentat rezultatele Facebook pentru a le verifica și a lua măsuri. Compania investighează în prezent situația.