Meta vrea să scape de Kustomer, o companie de software pe care a cumpărat-o, conform unor surse, cu aproximativ 1 miliard dolari.
Veniturile Kustomer s-au plafonat de la încheierea tranzacției, în 2022, aceasta cheltuind între timp în jur de 200 milioane dolari, conform WSJ.
La începutul anului trecut, Comisia Europeană a aprobat preluarea companiei americane de servicii pentru clienți Kustomer de către Meta Platforms (fosta Facebook), dar cu condiții. Tranzacția a intrat în vizorul Comisiei după ce mai multe țări, printre care și România, și-au exprimat îngrijorarea cu privire la impactul asupra mediului concurențial în UE.
Meta s-a angajat să ofere competitorilor Kustomer acces gratuit la interfețele de programare a aplicațiilor (API) pentru canalele sale de mesagerie timp de 10 ani.
În mai 2021, Austria, căreia i s-au alăturat România, Irlanda, Bulgaria, Franța, Belgia, Italia, Islanda, Olanda și Portugalia, au solicitat Comisiei să analizeze achiziția propusă, considerând că aceasta ar putea afecta competiția pe piețele de software pentru gestionarea relației cu clienții (CRM) și de servicii de publicitate online.
Executivul UE a lansat o investigație aprofundată în august 2021.
Kustomer, cu sediul în SUA, furnizează software CRM ca serviciu (SaaS) pentru a asista companiile în gestionarea comunicărilor cu consumatorii.
Deși de mici dimensiuni, compania “este un jucător inovator și în plină dezvoltare pe piața software-ului CRM pentru servicii și asistență pentru clienți”, notează Comisia.
“Comisia a constatat că Meta ar avea capacitatea, precum și un stimulent economic, de a se angaja în strategii de blocare a pieței față de rivalii apropiați ai Kustomer și față de noii intrați pe piață, cum ar fi refuzarea sau reducerea accesului la interfețele de programare a aplicațiilor pentru canalele de mesagerie ale Meta”, potrivit unui comunicat al Executivului UE.
Pentru a răspunde preocupărilor Comisiei, Meta a fost de acord să permită furnizorilor de softwarwe CRM accesul “nediscriminatoriu” și gratuit la API-urile publice disponibile pentru canalele sale de mesagerie.
În plus, gigantul din social media s-a angajat să pună la dispoziția rivalilor orice îmbunătățire adusă caracteristicilor sau funcționalităților Facebook Messenger, WhatsApp și Instagram utilizate de clienții Kustomer.
Angajamentele au fost asumate pe o durată de 10 ani, iar respectarea acestora va fi monitorizată de către un administrator, care va trebui numit înainte de finalizarea tranzacției.
“Pentru a-și îndeplini atribuțiile, administratorul va avea puteri extinse, inclusiv acces la registrele, personalul, instalațiile sau informațiile tehnice ale Meta și poate numi un expert tehnic care să îl asiste în îndeplinirea sarcinilor sale. Angajamentele includ, de asemenea, un mecanism de soluționare rapidă și obligatorie a litigiilor, care să poată fi invocat de către terți. Totodată, acestea includ cerința ca Meta să publice pe site-ul său web detalii privind API-urile și funcționalitățile relevante, pe lângă raportarea trimestrială către administratorul de monitorizare cu privire la orice testare beta în curs de desfășurare a noilor caracteristici de mesagerie”, arată Comisia.