Google s-a angajat să aducă modificări la o serie de produse și servicii ale sale, pentru a-și continua alinierea practicilor la legislația UE, în special în ceea ce privește lipsa de transparență și de informații clare pentru consumatori, a anunțat Comisia Europeană
În urma unui dialog inițiat în 2021 cu Rețeaua de cooperare pentru protecția consumatorilor (CPC), coordonată de Comisia Europeană și condusă de Autoritatea neerlandeză pentru consumatori și piețe și de Direcția Generală pentru Inspecție Economică din Belgia, Google a convenit să abordeze problemele ridicate de autorități și să introducă modificări în Google Store, Google Play Store, Google Hotels și Google Flights pentru a asigura conformitatea cu normele UE privind protecția consumatorilor, scrie Agerpres.
"Chiar și astăzi, la aproape trei ani de la începutul pandemiei de COVID-19 și de la măsurile ulterioare de limitare a mișcării persoanelor, observăm că un număr tot mai mare de consumatori apelează la internet pentru a-și rezerva vacanțele, pentru a face cumpărături sau pentru a consulta o recenzie. Consumatorii din UE au dreptul de a fi informați în mod clar și complet, astfel încât să poată face alegeri în cunoștință de cauză. Angajamentele asumate de Google reprezintă un pas înainte în această direcție. Solicităm Google să respecte pe deplin Regulamentul privind geoblocarea, asigurându-se că toți consumatorii se pot bucura de aceleași drepturi și pot accesa același conținut, oriunde s-ar afla în UE", a afirmat comisarul pentru justiție, Didier Reynders.
În urma dialogului, Google s-a angajat să își limiteze capacitatea de a efectua modificări unilaterale legate de comenzi în ceea ce privește prețul sau anulările, precum și să creeze o adresă de e-mail urmând a fi utilizată exclusiv de autoritățile de protecție a consumatorilor, pentru ca acestea să poată raporta conținutul ilegal și să solicite eliminarea sa rapidă.
În plus, Google a fost de acord să introducă o serie de modificări ale practicilor sale, și anume în privința: Google Flights și Google Hotels, oferind consumatorilor explicații clare care să le permită acestora să știe dacă încheie un contract direct cu Google sau dacă Google acționează pur și simplu ca intermediar și indicând în mod clar prețul utilizat ca referință atunci când reducerile sunt publicate pe platformă, precum și faptul că recenziile nu sunt verificate pe Google Hotels.
De asemenea, compania va accepta aceleași angajamente în materie de transparență ca cele asumate de alte mari platforme de cazare în ceea ce privește modul în care le prezintă consumatorilor informații, de exemplu cu privire la prețuri sau la disponibilitate.
În cazul Google Play Store și Google Store, compania va furniza informații precontractuale clare privind costurile de livrare, dreptul de retractare și disponibilitatea opțiunilor de reparare sau de înlocuire. În plus, Google va facilita și modul de obținere a informațiilor privind societatea (de exemplu, denumirea sa legală și adresa) și coordonatele pentru un contact direct și efectiv (de exemplu, prin intermediul unei permanențe telefonice). De asemenea, va indica clar modalitatea prin care pot fi consultate versiunile Google Play Store din diferite țări și să informeze dezvoltatorii cu privire la obligațiile care le revin în temeiul Regulamentului privind geoblocarea de a face astfel încât aplicațiile lor să devină accesibile în întreaga UE, precum și de a le permite consumatorilor să utilizeze mijloacele de plată din orice țară din UE.
Rețeaua de cooperare pentru protecția consumatorilor (CPC) va monitoriza în mod activ punerea în aplicare a acestor angajamente, iar autoritățile naționale vor monitoriza și vor asigura respectarea acestora în cazul în care persistă preocupări. În special, una dintre practicile Google nu respectă încă pe deplin Regulamentul privind geoblocarea, în măsura în care societatea aplică limitări tehnice pentru utilizarea aplicațiilor care ar fi în mod normal disponibile în țara în care se află temporar utilizatorul.
Google a justificat faptul că utilizatorii își pot modifica țara de reședință o dată pe an pentru a avea acces la aplicațiile și la jocurile disponibile pe plan local într-un alt stat membru. Această modificare poate cauza însă pierderea conținutului achiziționat și a creditului restant, ceea ce este considerat ca fiind o încălcare a Regulamentului privind geoblocarea.