Tehnologia pentru cei tineri nu înseamnă doar Facebook și Instagram, deși entertainment-ul joacă un rol important în viețile tuturor, cu atât mai mult a tinerilor. Tehnologia ne poate ajuta în multe domenii, iar învățământul ar trebui să fie o prioritate în acest sens.
Sistemul de învățământ românesc este departe de a fi perfect. Dar, vestea bună este că, folosindu-ne de tehnologia disponibilă, putem repara multe probleme și chiar îmbunătăți performanțele elevilor și ale cadrelor didactice.
Tehnologia poate juca un rol important în învățământ. Poate facilita accesul la informație. Poate eficientiza procesul de învățare. Și, de asemenea, poate face învățământul mai atrăgător și mai dinamic pentru ca atenția și interesul elevului să fie captate.
Atracția evidentă a tinerilor către tehnologie poate și trebuie să fie exploatată în cadrul sistemului de învățământ. Iar tehnologia în școală nu trebuie să fie folosită doar pentru verificarea contului de Facebook în momentele de plictiseală, ci trebuie să creeze un univers dinamic care să scoată în evidență informațiile interesante ale materiilor de studiu pe care, altfel, tinerii le-ar ignora.
Un exemplu concret sunt proiectele pe care Telekom Romania, împreună cu Cisco și Webhit, le-au pus în practică în 36 de școli și licee din România, unde învață peste 10.000 de tineri.
Sunt foarte multe regiuni izolate în România mileniului trei, unde copiii nu au învățător sau școală în localitate ori trebuie să se deplaseze zilnic kilometri întregi pentru a fi prezenți la ore.
Cu ajutorul unei soluții de teleprezență, ce cuprinde echipamente, conexiune la internet și o platformă specială, elevii din zone izolate pot intra în contact cu profesorii din orașe. La o lecție ținută de un profesor într-o clasă dintr-un oraș, pot asista elevi aflați la mari distanțe.
Și nu doar că pot asiste ca la un film, ci pot interacționa de la distanță.
CITEȘTE ȘI Startup-urile românești au talent, Telekom are rampa de lansareExistă instrumente, precum tabla digitală, care care le permite elevilor care participă la aceeași lecție din localități diferite să vizualizeze și să modifice în timp real conținutul de pe tabla digitală ca și cum ar fi toți în aceeași clasă.
Un alt mare avantaj este înregistrarea conținutului lecțiilor.
În cadrul învățământului clasic elevul care nu era atent la lecție într-un anumit moment putea pierde informații importante. Același lucru este valabil și în cazul în care elevul nu scria suficient de repede pentru a ține pasul cu dictarea profesorului.
Învățământul bazat pe tehnologii moderne face posibilă înregistrarea orelor de clasă. Conținutul acestora poate fi salvat online, iar elevii îl pot accesa oricând pe internet.
Vestea bună este că aceste facilități pe care tehnologia le poate oferi sistemului de învățământ nu sunt deloc SF pentru România. Ba chiar există proiecte în acest sens, proiecte care pot fi extinse la nivelul întregii țări.
În cadrul proiectelor s-a constatat că tinerii sunt mult mai atrași de forma digitală a lecțiilor decât de formatul clasic. Nu doar atât, dar și rezultatele au fost mai bune. Spre exemplu, în județul Tulcea gradul de promovare la Bacalaureat a crescut de la 58,91% în 2014 la 73,34% în 2015 în liceele care au participat la program.
Asta ne arată că tehnologia în învățământ nu trebuie văzută doar că o formă de distracție pentru elevi, ci ca un instrument practic prin care învățătura ia o formă plăcută tinerilor, ducând totodată și la creșterea performanțelor elevilor.
Aplicarea tehnologiei în școli și licee este doar un prim pas. Cu instrumentele necesare, aceasta va fi cel puțin la fel de eficientă în facultăți și diverse domenii de cercetare unde poate ajuta la studierea unor domenii precum arhitectura, ingineria, medicina și multe altele.
Mai multe despre școala digitală la www.smartcity.telekom.ro.