Imaginați-vă că în permanență zeci, poate sute de necunoscuți v-ar forța yala de la ușă, încercând că o deschidă și să vă intre în casă. Este o imagine metaforică potrivită pentru a descrie în offline ceea ce se întâmplă astăzi în online, unde în fiecare secundă au loc aproape jumătate de milion de atacuri cibernetice, sub toate formele: viruși, troieni, malware, ghostware, atacuri M2M, atacuri în cloud, amenințări avansate persistente, ransomware, denial-of-service, DDoS, phishing etc.
Cel mai mare risc de securitate îl reprezintă factorul uman – veriga slabă a oricărui sistem de protecție – care poate fi însă diminuat și controlat mai ales în mediile organizate, specifice companiilor cu proceduri și politici de securitate.
Prin dezvoltarea unor sisteme de securitate inteligente, companiile pot să previzioneze în mod proactiv, să identifice și să reacționeze la potențialele amenințări. Cele mai periculoase astfel de amenințări sunt atacurile de tip ransomware – furtul de date de la companii pentru a le șantaja apoi cu divulgarea informațiillor dacă nu plătesc răscumpărări – o variantă avansată a clasicelor atacuri de phishing menite, pe vremuri, să „colecteze” adrese valide de e-mail.
Un astfel de atac a avut loc în iarnă, când un grupuri de hackeri din Rusia și Ucraina s-au lansat în campanii de expediere de mesaje e-mail false către mediul business din România, cu scopul final de a stoarce bani de la victime. Astfel, în luna decembrie 2015 hackeri din Ucraina au lansat o campanie de infectare cu ransomware, folosind mesaje de email cu subiecte de genul "Unpaid Invoice from..." sau "Urgent Notice...". Ulterior, în ianuarie 2016, diverși hackeri din Rusia au lansat o campanie de infectare cu ransomware, folosind pagini de web normale în care au „injectat” legături spre pagina lor de distribuție de viruși.
Din nefericire, au fost cazuri în care hackerii și-au atins scopul. Spre exemplu, un spital din Germania a fost infectat cu un malware care criptează datele, iar virusul a blocat sistemul informatic al spitalului. Experții în securitate au reușit să curețe sistemul infectat în mai bine de două săptămâni, timp în care personalul a recurs la pix și hârtie și la fax pentru a transmite și primi rapoarte privind pacienții.
Un alt caz a fost cel al unui spital din SUA, care a plătit o recompensă de aproape 17.000 de dolari, în bitcoins – moneda virtuală, care este mult mai ușor de tranzacționat de către hackeri – pentru a-i fi livrat antidotul la infectarea cu ransomware.
Problema este foarte serioasă și poate costa o companie fie o răscumpărare serioasă, fie ieșirea din business. Continuând în linia exercițiului offline/online de la începutul acestui articol – nimeni nu își dorește să ajungă în stradă pentru că a lăsat să îi intre necunoscuți pe ușă. Educația este primul pas către un grad sporit de siguranță. Pasul următor, potrivit experților în securitate infromatică ai Telekom Romania, constă în crearea unei strategii de securitate la nivelul companiei, care să prevină furtul de informații, accesul ilegal la un sistem informatic, furtul de date cu caracter personal sau perturbarea funcționării unui sistem informatic.
Telekom Romania recomandă soluțiile Norton Security Online, pentru o protecție completă împotriva virușilor, spyware, malware și a altor amenințări online, pentru orice dispozitiv (PC, Mac, tabletă, smartphone) și orice sistem de operare (Windows, Mac, Android, iOS). Norton Security Online este potrivit pentru companiile care doresc o protecție sporită împotriva riscurilor asociate utilizării internetului și a metodelor de stocare hardware: DVD, stick, harduri externe, respectiv o rată maximă de detecție a virușilor și spamului, viermilor, programelor spion, bot-ilor, protecție împotriva furtului identității online și pentru situațiile în care angajații ajung să aceseze website-uri nesigure sau să-și piardă telefoanele mobile sau computerele.
Telekom Romania este singurul operator telecom care oferă o soluție convergentă – în sensul că licențele se pot folosi atât pentru dispozitive fixe cât și mobile, fiind disponibile atât stand-alone, cât și la pachet cu alte servicii ( de exemplu, licențe gratuite împreună cu servicii de Internet, servicii convergente fix-mobil sau IT Manager).
Dar, sistemele informatice nu sunt vulnerabile numai la neglijența omului – ci și la evenimente incontrolabile precum incendii, cutremure, inundații catastrofale, furtuni etc, care pot distruge centrul de date al unei companii. Soluția este un back-up al datelor companiei într-unul din centrele de date ale Telekom Romania care oferă o serie de avantaje unice: redundanță geografică, disponibilitate la standarde TIA 942 – tier 3, securitate certificata ISO 27001 și consultanță în dezvoltarea, testarea și implementarea unui plan de continuitate operațională. Pentru completarea tabloului de securitate oferim Secure Backup & Recovery, care permite salvarea și restaurarea datelor cu usurință pentru laptopurile și desktopurile clienților.
Tot în portofoliul Telekom este disponibil și cel mai performant serviciu de virtualizare de server de pe piață denumit Virtual Data Center, bazat pe o arhitectură tehnică de ultimă generație care asigură convergența, scalabilatea, redundanța, disponibilitatea garantată prin SLA de 99,999% de care un client are nevoie. Platforma este construită cu echipamente performante, de tip „enterprise-grade”, asigurând funcționarea în condiții optime chiar și a celor mai pretențioase aplicații business.
Acestea sunt numai câteva repere în portofoliul amplu de soluții IT&C al Telekom Romania, liderul pieței de servicii de centre de date din România. Aflați mai multe accesând https://www.telekom.ro/business/securitate-date/.