Pentru confortul clienților, producătorii auto se întrec în aplicații de smartphone care permit acționarea de la distanță asupra mașinilor, dar nu se preocupă și de aspectele ce țin de securitate.
Conceptul promovat de producătorii auto sub denumirea pompoasă de “mașini conectate” constă în posibilitatea realizării de la distanță a anumitor operațiuni ce țin de automobil, prin intermediul unei aplicații dedicate de smartphone.
Numai că, așa cum s-a dovedit în nenumărate rânduri, aplicațiile mobile reprezintă un ecosistem relativ ușor accesibil hackerilor. Portând unele operațiuni ale mașinilor pe un dispozitiv mobil, mașina devine la fel de nesigură precum device-ul respectiv.
CITEȘTE ȘI Un startup din Brașov a lansat o aplicație pentru învățarea limbilor străine în realitatea virtualăCompania rusească de securitate Kaspersky avertizează cu privire la securitatea precară a aplicațiilor dezvoltate de producătorii auto. Acest fapt este mai vizibil pe Android, acolo unde comunicarea dintre aplicații în cadrul ecosistemului nu este la fel de mult restricționată ca pe iOS.
Fără a prezenta nume, de teama de a nu divulga informații utile hackerilor, cele 9 aplicații pentru automobile testate de Kaspersky au fost găsite ca fiind lipsite de cele mai elementare măsuri de securitate (precum stocare necriptată a parolelor). Prin instalarea unui cod malițios pe telefon, hackerii pot prelua controlul asupra funcțiilor realizate de aplicații - localizarea, deblocarea mașinii și pornirea motorului devenind la îndemâna acestora.
În funcție de nivelul de conectivitate telefon - mașină pe care o aplicație o oferă, hackerii pot ajunge să controleze inclusiv elemente din interiorul mașinii. Practic, din cauza lipsei de preocupare pentru securitate, orice funcție oferită prin intermediul aplicațiilor mobile poate ajunge pe mâinile hackerilor.
CITEȘTE ȘI Apple va începe producția de telefoane în India în următoarele luni, cu iPhone SESingura veste bună este că, cel puțin deocamdată, nu au fost depistate tentative ale hackerilor de a profita de vulnerabilitățile acestor aplicații. Cei de la Kaspersky sunt însă îngrijorați că un hacker poate descoperi problemele de securitate ale aplicațiilor doar uitându-se le codul acestora.
Îngrijorările cu privire la siguranța mașinilor și a șoferilor datează încă de la începutului propagării ideii de mașini conectate. Inexplicabil însă, se pare că tocmai producătorii auto sunt cel mai puțin interesați de acest aspect.