Viteza medie de download a crescut cu 184% în cazul internetului fix, respectiv cu 70% pentru internetul mobil, în ultimii șase ani, relevă datele cuprinse într-un raport publicat de Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM).
În același timp, față de valorile înregistrate la nivelul anului 2018, în 2023, viteza medie de upload pentru internetul fix s-a majorat cu 240%, iar cea pentru internet s-a menținut constantă, arată Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit sursei citate, în urma rezultatelor testelor realizate de către utilizatorii finali în cadrul platformei Netograf pe parcursul anului 2023 pentru serviciul de internet fix, viteza medie de download la nivel național a crescut cu aproximativ 15% față de anul precedent, până la o valoare de 381 Mbps, în timp ce viteza medie de upload a înregistrat un salt de 24%, la 347 Mbps.
Comparativ cu valorile înregistrate la nivelul anului 2018, în 2023 viteza medie de download pentru internetul fix a crescut cu 184%, iar viteza medie de upload a crescut cu 240%.
În ceea ce privește serviciul de internet mobil, viteza medie de download la nivel național a ajuns la 39 Mbps (față de 38 Mbps, în 2022). Totodată, anul trecut, viteza medie de upload a înregistrat o valoare de 12 Mbps, fiind în scădere față de anul anterior.
„Debutul restrângerii acoperirii cu tehnologii de comunicații mobile de a treia generație (3G), în cursul anului 2023, în cadrul rețelelor mobile naționale, oferă un indiciu important cu privire la tendința de stagnare în evoluția acestor viteze. Se poate totuși estima în mod rezonabil că vitezele de download și upload vor înregistra ajustări pozitive în anii următori, odată cu încheierea procesului de eliminare a tehnologiilor 3G, concomitent cu avansul implementării, la nivelul rețelelor mobile, a tehnologiilor de comunicații mobile de a cincea generație (5G). Comparativ cu anul 2018, viteza medie de download pentru internetul mobil a crescut cu 70% în 2023, iar viteza medie de upload s-a menținut constantă”, se arată într-un comunicat de presă al ANCOM.
CITEȘTE ȘI VIDEO Startup-ul românesc Sessions, obligat să dea Bucureștiul pe Silicon Valley în căutare de finanțare, ratează a doua plată a salariilor și lansează o rundă rapidă de strângere de fonduri: Ghici ce ? Nu renunțăm!Pe segmentul de reclamațiilor înregistrate în anul 2023, la o mie de conexiuni active pentru cei mai mari furnizori de internet fix (din punct de vedere al numărului de conexiuni) se încadrează între patru și 254 de reclamații, în timp ce în cazul internetului mobil, numărul acestora a fost cuprinse în intervalul 2,6 – 4,5 reclamații.
Din evoluția numărului de reclamații privind deranjamentele valide, se observă o tendință de scădere (îmbunătățire a calității) pentru trei dintre furnizorii de internet fix și o tendință de creștere a numărului de reclamații pentru ceilalți doi, comparativ cu anul 2022.
De asemenea, numărul reclamațiilor referitoare la deranjamente are o valoare foarte mică în rândul majorității furnizorilor, între 0,1 și 4,1 reclamații, la nivel de semestru.
CITEȘTE ȘI Apple lucrează la un nou tip de dispozitivANCOM a creat platforma Netograf (care cuprinde o aplicație web și aplicații dedicate terminalelor mobile și fixe) prin intermediul căreia utilizatorii pot evalua performanța serviciului, precum și evoluția acesteia în timp.
În România, Netograf este mecanismul certificat de măsurare a calității serviciului de acces la internet, fiind singura platformă care ajută utilizatorii să obțină despăgubiri privind calitatea internetului fix și mobil.