Unul din trei proprietari de IMM-uri din România respondenți unui sondaj, realizat în România și Ungaria, participă doar la deciziile strategice ale companiei, în timp ce 43% oferă departamentelor libertatea de a lua decizii pentru a-și atinge obiectivele.
De partea cealaltă, doar 31% dintre managerii chestionați de IMM-uri din Ungaria acordă o astfel de autonomie subordonaților lor.
În timp ce proporția antreprenorilor care au o viziune personală asupra propriului rol în companie este similară în cele două țări (86% în România și, respectiv, 87% în Ungaria), există o diferență în ceea ce privește viziunea pentru companie. 74% dintre proprietarii de IMM-uri din România știu cum văd evoluția firmei, în timp ce vecinii au claritate asupra viziunii în pondere de 68%, conform sondajului realizat de MiniCRM, furnizor de soluții software fondat în Ungaria și prezent în România din 2015.
Datele din România arată, de asemenea, că prioritățile pentru realizarea viziunii antreprenorilor sunt adoptarea soluțiilor de automatizare a proceselor (57%), extinderea pe piață (57%), precum și dezvoltarea organizațională și extinderea managementului (54%).
Există o diferență considerabilă între proprietarii de IMM-uri din cele două țări în ceea ce privește percepția „sunt sclavul companiei mele”. În timp ce 10% dintre patronii din Ungaria sunt complet de acord și 35% tind să fie de acord, în România proporțiile sunt de 6% și, respectiv, 26%. Acest fapt sugerează că antreprenorii din România se află într-o situație mai bună în ceea ce privește echilibrul dintre viața profesională și cea privată decât omologii lor din Ungaria.
În ceea ce privește implicarea în companie, nu există totuși o diferență majoră: mai mult de 67% dintre proprietarii de IMM-uri din România consideră că joacă un rol important în viața companiei lor, în timp ce în Ungaria 71% consideră că fără ei compania nu ar putea funcționa eficient.