Anul 2023 a adus un nou record în privința numerelor de telefon portate de clienții operatorilor telecom, relevă date analizate de Profit.ro. Astfel, totalul de clienți de telefonie fixă și mobilă care și-au mutat numărul în altă rețea a crescut anul trecut cu 15,3%, la 1,54 milioane, de la 1,34 milioane în 2022 și 1,1 milioane în 2021.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
La telefonia mobilă, 1.472.946 de numere au fost portate în altă rețea, cu 17,3% mai mult comparativ cu 2022.
La fel ca în perioada 2016 - 2022, campionul portărilor a fost operatorul RCS&RDS, controlat indirect de omul de afaceri Zoltan Teszari, care a reușit anul trecut să atragă din alte rețele de telefonie mobilă 866.855 clienți, respectiv 58,9% (60,1% în 2022 și 53,5% în 2021) din totalul acestora.
Cifra portărilor RCS&RDS pe segmentul telefoniei mobile este în urcare față de 2022 cu 14,8%, când operatorul a convins prin ofertă 754.833 utilizatori.
CITEȘTE ȘI Tranzacție finalizată: Una dintre cele mai mari companii de consultanță digitală din lume cumpără o companie americană cu centru IT în Cluj-Napoca
Pe locul doi s-a plasat Vodafone România, al treilea jucător local de telefonie mobilă după cifra de afaceri în 2022, cu 289.838 persoane, de la 191.822 în 2022, 148.017 în 2021 și 133.158 în 2020. Operatorul a ocupat locul 2 și în 2022 în acest clasament.
Pe locul trei s-a menținut Orange România, liderul pieței de profil în 2022, care a reușit să atragă din alte rețele 181.522 clienți, față de 149.361 în 2022, 152.939 în 2021 și 125.633 în 2020.
Cu 111.751 clienți din portabilitate, Telekom România Mobile Communications (fost Cosmote România) a ocupat locul 4, la fel ca în 2022, când a convins 129.732 clienți să utlizeze serviciile companiei. În 2021, numerele portate în rețeaua Telekom Mobile au însumat 106.272.
Ultima poziție revine Orange România Communications (fost Telekom Romania Communications, fost Romtelecom), operator în cazul căruia transferul de numere s-a concretizat cu 22.876 de utilizatori, de la 30.190 în 2022, 81.695 în 2021 și 95.375 în 2020.
În total, portabilitatea pe segmentul de telefonie mobilă a adus celor doi operatori Orange 204.398 clienți în 2023, în urcare față de anul precedent, când intrările din alte rețele au însumat 179.551 de clienți pe segmentul de telefonie mobilă. Cifra plasează cei doi operatori pe locul trei în clasament, după RCS&RDS și Vodafone.
Pe segmentul de telefonie fixă, numărul portărilor a scăzut cu 15,7% în 2023, la 68.323, de la 81.020 în 2022, 54.871 în 2021 și 71.667 în 2020.
Majoritatea numerelor de telefonie fixă portate au fost împărțite între RCS&RDS – 13.095 (13.456 în 2022), Orange – 8.188 (5.703 în 2022) și Vodafone – 2.550 (6.332 în 2022).
CITEȘTE ȘI FMI: AI-ul va afecta aproape 40% dintre meserii
Cifrele menționate anterior prezintă doar intrările de clienți atrași de operatori din alte rețele, nu și pe cele referitoare la clienții pierduți, care și-au mutat numărul în altă rețea, fiind astfel imposibilă calcularea unei situații nete a portărilor. Un client al unui operator de telecomunicații își poate porta numărul de telefon ori de câte ori dorește să schimbe rețeaua.
Portabilitatea numerelor a fost lansată în 2008 și peste 10 milioane de numere de telefon și-au schimbat operatorul, dar nu și utilizatorul, 9,4 milioane fiind numere de telefonie mobilă, conform datelor ANCOM la 30 iunie 2023.