Tradiționala sărbătoare Oktoberfest se deschide sâmbătă la Munchen, cu iubitorii berii pregătiți să sprinteze spre corturile cu bere pentru primele lor halbe în ceea ce este considerat a fi cea mai mare sărbătoare populară din lume, transmite DPA.
Însă petrecerea din acest an este organizată la scurt timp după un atac mortal cu cuțitul de la un festival din orașul Solingen (vest), așa că securitatea va fi strictă. Ministrul de interne bavarez Joachim Herrmann a declarat că nu există amenințări specifice la adresa celei de-a 189-a ediții a celebrei sărbători a berii care va dura 2 săptămâni și care anul trecut a atras peste 7 milioane de oameni, arată Agerpres.
Cu toate acestea, autoritățile anunță că sunt în stare de alertă ridicată. Locația festivalului, denumită Wiesn, dispune de un concept sofisticat de securitate: verificări la porțile de acces, interzicerea bagajelor voluminoase, a cuțitelor și recipientelor din sticlă, poliție omniprezentă, bariere retractabile pentru trafic și dispozitive din beton pentru a preveni atacurile cu autoturisme. Pentru prima oară, vor fi folosite aleator peste 40 de detectoare de metale portabile în zona Wiesn, conform directorului festivalului, Clemens Baumgärtner.
Aproximativ 600 de ofițeri de poliție vor fi prezenți în perimetrul festivalului, pe lângă cei 1.200 – 1.500 de stewarzi aduși de municipalitate. Am făcut tot ce am putut, a declarat primarul din Munchen, Dieter Reiter, care va deschide festivalul.
De asemenea, landul Bavaria a interzis prin lege fumatul de canabis la festivalurile populare și pe terasele cu bere. Legea interzice fumarea canabisului în apropierea minorilor, ceea ce include și sărbătorile populare. Organizatorii Oktoberfest au recepționat pozitiv această măsură, spunând că nu vor mai trebui să se implice în dispute cu clienții care fumează canabis, susține DPA.
Se așteaptă ca publicul să fie nemulțumit și de creșterea prețului la bere. Anul acesta, costul unui litru de bere a ajuns la 15 euro, dar în cadrul festivalului va varia între 13,6 și 15,3 euro. O minoră consolare poate veni din faptul că berea Wiesen, ce este produsă conform unor rețete secrete, conține mai mult alcool decât o bere obișnuită – în jur de 6%. Până acum prețul piperat al berii nu i-a alungat pe petrecăreți: conform statisticilor municipalității din Munchen, anul trecut s-au consumat peste 7,4 milioane de litri de bere. Cei care, după prea mult alcool, vor simți că au nevoie de hidratare, vor putea bea gratuit apă de la țâșnitorile amenajate, la fel ca anul trecut. Cei mai pretențioși, care vor dori apă îmbuteliată, vor scoate din buzunar aproximativ 10 euro pentru 1 litru.
CITEȘTE ȘI FOTO Unul dintre cei mai mari producători de lactate din România a inaugurat un centru logistic lângă Brașov, investiție de peste 40 de milioane de euroAu crescut și prețurile la mâncărurile servite în incinta festivalului. Unul dintre motive este creșterea TVA-ului pentru mâncarea din restaurante (de la 7% la 19% în luna ianuarie). Anterior, fusese redus în contextul pandemiei. „Trebuie să presupunem o creștere de 15%, din care 12% după modificarea TVA la nivelul dinaintea pandemiei și 3% din creșterea generală a prețurilor”, a comentat co-organizatorul Christian Schottenhamel. El a arătat spre guvernul federal precizând că politicienii și-au încălcat promisiunile că vor menține un TVA de 7% pentru mâncare.
Accesul în corturile cu bere se face în principal prin rezervarea locurilor dar cei mai sprinteni pot alerga să prindă puținele locuri rămase nerezervate sâmbătă dimineața, la deschidere. Cei care dispun de rezervare dar din diferite motive nu mai pot sau nu mai doresc să vină la Oktoberfest, își pot vinde locurile rezervate. Cei care nu știu cu ce să se îmbrace pentru eveniment pot opta pentru „uniforma” tradițională a Oktoberfest: dirndl pentru doamne și domnișoare, respectiv lederhosen pentru domni.
CITEȘTE ȘI FOTO IBM și Microsoft au deschis la București un centru comunIar pentru cei care nu pot ajunge, Wiesn este acum disponibil și în format digital: jocul în realitatea virtuală “Oktoberfest – The Official Game”, realizat de studiourile K5 Factory din Munchen, va fi lansat la începutul festivalului, iar amatorii vor putea vizita atracțiile festivalului sub formă de avataruri, folosind ochelari de realitate virtuală. Organizatorii încearcă să propună permanent atracții noi în contextul scăderii generale a consumului de bere și creșterii prețurilor.