Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI) a avertizat, joi, că păgubiții în urma accidentelor auto care trebuie să primească despăgubiri în baza polițelor de răspundere civilă auto (RCA) emise de către compania de asigurări Asirom, liderul pieței, întâmpină probleme grave, deoarece daunele sunt plătite, de regulă, parțial și cu întârziere.
Asirom, companie controlată de grupul austriac Vienna Insurance Group (VIG), a ajuns liderul pieței RCA după falimentul societăților Astra și Carpatica Asig, având o cotă de piață de 22,3% la jumătatea acestui an, potrivit datelor Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), scrie News.ro.
Potrivti ASSAI, în cazul polițelor RCA emise de Asirom, "despăgubirea se efectuează, de regulă, în afara termenului legal; despăgubirea se efectuează de regulă, doar parțial, atât cât consideră Asirom; păgubiții RCA sunt programați la constatarea daunelor, în multe situații, în afara termenului legal", arată comunicatul asociației.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În plus, reprezentanții service-urilor auto acuză Asirom că nu răspunde, în multe situații, în termenul legal la solicitarea de comunicare a valorii maxime a despăgubirii solicitate, iar valoarea maximă de despăgubire este de multe ori subevaluată semnificativ, păgubitul RCA primind cu 30-50% mai puțin decât ar trebui.
“Toți coloșii cu picioare de lut din piața RCA au avut aceeași soartă în ultimii doi ani. Cu toții au acumulat o cotă de piață ridicată pe segmentul de risc ridicat cum este produsul RCA, au deținut un portofoliu format preponderant din acest produs obligatoriu, au vândut un RCA mai ieftin, au întâmpinat grave probleme atunci când a fost vorba de plata daunelor, au avut un număr ridicat de reclamații și care, în final, s-au prăbușit în brațele Fondului de Garantare a Asiguraților”, a declarat președintele ASSAI, Cristian Muntean.
ASSAI cere ASF să intervină în acest caz, pentru ca firma de asigurări să opereze în conformitate cu legislația românească.
Guvernul a aprobat, recent, la presiunile patronatelor din transportul rutier, o Ordonanță de Urgență care impune înghețarea prețurilor RCA pentru șase luni, prin fixarea unor prețuri maxime de către ASF.
Măsura este fără precedent după intrarea României în Uniunea Europeană, în condițiile în care Comisia Europeană permite astfel de măsuri doar în cazuri excepționale.
Piața RCA este zguduită de probleme, în condițiile în care două companii de pe piață, Astra și Carpatica Asig, au intrat în faliment, iar City Insurance și Euroins se află în diverse proceduri speciale. Pe piața RCA au rămas acum doar opt jucători: Euroins, City Insurance, Allianz-Țiriac, Generali, Asirom, Omniasig, Groupama și Uniqa.
Un raport publicat recent de Consiliul Concurenței, care a dat aviz pozitiv Hotărârii de guvern privind plafonarea tarifelor RCA, arată că segmentul RCA "pare" să prezinte unele trăsături oligopoliste, întrucât primii șapte jucători activi controlează peste 90% din totalul subscrierilor începând cu iunie 2015.