Procesul colectiv, intentat în numele a milioane de utilizatori de iPhone și iPad din Marea Britanie, a vizat practicile Apple din perioada octombrie 2015 – decembrie 2020.
Instanța a concluzionat că firma ”a exclus concurența din piața de distribuție a aplicațiilor” și a perceput ”prețuri excesive și inechitabile” sub formă de comisioane către dezvoltatori, scrie News.ro.
Cazul, estimat la 1,5 miliarde de lire sterline (circa 2 miliarde de dolari), va intra luna viitoare într-o nouă etapă, în care tribunalul va decide cuantumul despăgubirilor și dacă Apple primește drept de apel. Compania a anunțat deja că va contesta decizia, susținând că tribunalul ”a interpretat greșit realitatea unei piețe de aplicații competitive și prospere”.
Reclamanții, conduși de profesoara britanică Rachael Kent, au argumentat că Apple a obținut ”profituri exorbitante” menținând un monopol de 100% asupra distribuției aplicațiilor și a plăților în App Store, aplicând comisioane de până la 30%, deși nivelul considerat echitabil ar fi fost de 17,5%.
Tribunalul a stabilit că jumătate din aceste costuri suplimentare au fost transferate către consumatori.
”Această hotărâre demonstrează că sistemul britanic de acțiuni colective funcționează și transmite un mesaj clar: nicio companie, oricât de puternică sau bogată, nu este mai presus de lege”, a declarat Kent după pronunțare.
Decizia reprezintă un precedent major în cadrul noului regim britanic de ”acțiuni colective” împotriva marilor companii de tehnologie.
Alte procese similare sunt deja în pregătire, inclusiv unul împotriva Google privind comisioanele din Play Store, programat să înceapă în octombrie 2026, și alte cauze vizând Amazon și Microsoft.















