Transgaz a semnat cu Raiffeisen Bank un contract de împrumut de 300 milioane lei, pentru acoperirea necesarului de capital de lucru.
Luna trecută, agenția de evaluare financiară Fitch Ratings a apreciat că o îmbunătățire a ratingului Transgaz este puțin probabilă având în vedere planurile mari de investiții ale companiei, însă pe de altă parte a avertizat că o modificare a reglementărilor în domeniul gazelor naturale din România ar putea duce la o retrogradare a ratingului.
Fitch a confirmat ratingul acordat Societății Naționale de Transport al Gazelor Naturale Transgaz la 'BBB-' cu perspectivă Stabilă.
Agenția de evaluare consideră că după recentele amendamente aduse Legii offshore, precum și în contextul nevoilor Europei de surse alternative de gaze, există o mai mare certitudine că va fi demarată interconectarea Podisor (cu o valoare de aproximativ 1,8 miliarde de lei), care va lega rezervele mari de gaze din Marea Neagră de conducta BRUA. Transgaz a anunțat în mod public că are intenția de a încheia până la finele acestui an un acord de tip joint venture cu investitorul financiar Three Seas Initiative Investment Fund (3SIIF), care prevede printre altele construcția interconexiunii Marea Neagră-Posidor.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, Market Analyst eToro: Piețele financiare intră în panică, Bitcoin se prăbușește. Foarte multe îngrijorări legate de conflictul din Ucraina și zona de energie. La petrol nu e ca la curentPotrivit estimărilor Fitch, investițiile brute ale Transgaz se vor ridica la 2,9 miliarde de lei în 2022-2025, inclusiv în Coridorul sudic de transport, ceea ce va duce la o creștere a datoriilor companiei până la 3,6 miliarde lei la finele lui 2025, de la două miliarde de lei în 2021.
"De acea ne așteptăm ca gradul de îndatorare să crească semnificativ în 2022. Plecând de la ipoteza unui cadru favorabil de reglementare (în noua perioadă care va începe în octombrie 2024), precum și încheierea înghețării tarifelor și normalizarea politicii de dividende ne așteptăm ca gradul de îndatorare să se situeze la aproximativ 4,5 ori fondurile din operațiuni", mai puțin decât pragul de 4,7 ori FFO care ar avea implicații negative asupra ratingului, precizează Fitch.
Pe de altă parte, agenția de evaluare precizează că printre factorii care ar putea conduce la o retrogradare a ratingului Transgaz se numără o modificare negativă a reglementărilor în domeniul gazelor naturale din România precum și o retrogradare a ratingului suveran al României. De asemenea, o acțiune negativă de rating ar putea fi decisă în cazul în care gradul de îndatorare va trece de nivelul de 4,7 ori fondurile din operațiuni, posibil ca urmare a prelungirii actualei înghețări a tarifelor de transport sau ca urmare a distribuirii către acționari a unor dividende peste așteptări.
Transgaz, operatorul sistemului de transport gaze din România, și-a majorat profitul net în primul trimestru al acestui an cu 67%, la 258 milioane lei, în principal ca urmare a reducerii cheltuielilor pe seama diminuării ajustărilor cu deprecierea activelor curente și a creșterii veniturilor financiare pe seama înregistrării actualizării valorii activelor reglementate cu rata inflației.
Astfel, veniturile operaționale ale companiei au rămas constante, de 457 milioane lei, celei din transportul intern scăzând cu 2%, la 411 milioane lei, iar cele din transportul internațional majorându-se cu 9%, la 11,25 milioane lei.
Veniturile obținute din rezervarea de capacitate au fost mai mari cu 11,4 milioane lei, cele din componenta volumetrică mai mici cu 21,5 milioane lei, iar veniturile din transportul internațional al gazelor naturale și asimilate mai mari cu 913 mii lei. Celelalte venituri din exploatare au crescut cu 10,5 milioane lei, în principal pe seama înregistrării la venituri a fondurilor nerambursabile încasate pentru finanțarea proiectelor de investiții ca urmare a finalizării și punerii în funcțiune a acestora, mai mari cu 9 milioane lei.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, analist eToro: Anxietate pe piețe. Efectele inflației ridicate încep să se vadăPe partea de venituri, cea mai mare influență asupra rezultatului au avut-o veniturile financiare, cu o influență pozitivă de 130 milioane lei în principal “pe seama înregistrării actualizării valorii activelor reglementate cu rata inflației pentru trimestrul I 2022 (76 milioane lei la 31 martie 2022 față de 14,25 milioane lei la 31 martie 2021) și a veniturilor din participații înregistrate urmare reducerii capitalului social al Eurotransgaz cu 13,15 milioane Euro, sumă încasată de Transgaz în trimestrul I 2022”.
Cheltuielile de exploatare au scăzut cu cu 23%, nivelul acestora fiind cu 62.186 mii lei mai redus față de cel din primul trimestru al anului trecut.
Cea mai importantă a fost scăderea “altor cheltuieli de exploatare” cu 101 milioane lei, în principal pe seama diminuării ajustărilor cu deprecierea activelor curente, urmare încasării creanțelor restante de la Electrocentrale București în valoare de 116,3 milioane lei.
Cheltuielile cu consumul de gaze necesar funcționării SNT s-au majorat cu 43,3 milioane de lei, ca urmare în principal a prețul mediu de achiziție realizat mai mare față de cel realizat la 31 martie 2021 cu 25,21 lei/MWh cu o influență negativă de 7,7 milioane lei, dar și a cantității de gaze naturale destinată consumului de gaze în SNT mai mare față de 31 martie 2021 cu 45.377 MWh, cu o influență negativă de 4,9 milioane lei.
Transgaz, la care statul român este acționar majoritar, cu 58,5%, estima, în proiectul de buget, o înjumătățire anuală pentru 2 ani consecutivi a profitului, de la un profit net de 229,8 milioane lei în 2020 la 116,5 milioane lei în 2021, pentru ca în acest an acesta să coboare la 41,4 milioane lei.