Compania TeraPlast și-a majorat în 2020 câștigul pretaxare EBITDA, iar după tranzacțiile cu Kingspan și Dynamic Selling Group, societatea se bazează pe investiții de 157 milioane lei și achiziții viitoare.
La raportarea anuală preliminară, TeraPlast Bistrița (TRP) indică vânzări din contracte cu clienții de 396,95 milioane lei pe segmentul plastic, în creștere cu 15,79% față de 342,81 milioane lei înn 2019. Este ceea ce mai indică având o bază de raportare de 12 luni compania, după ce a înstrăinat către irlandezii de la Kingspan divizia de metal. Împreună cu aceasta, grupul a reușit să obțină o cifră de afaceri de 1,09 miliarde lei.
Compania a primit avizul Consiliului Concurenței și pentru vânzarea diviziei de profile de tâmplărie către Dynamic Selling Group la începutul acestei luni, astfel încât în 2021 TeraPlast va fi un business mai mic. Pentru a ajunge la o cifră de afaceri de 636,2 milioane lei in 2021, grupul se bazează atât pe investițiile de 157 milioane lei în curs de implementare, cât și pe noi achiziții.
CITEȘTE ȘI Biofarm a depășit un an de suferință pentru piața medicamentelor prescrise din spitale – profit net cu 7% mai mare în 2020În exercițiul financiar anterior, compania și-a dublat profitul net la 79 milioane de lei. Divizia de Mase Plastice, care rămâne în componentța Grupului TeraPlast, include business-urile Instalații, Reciclare, Granule și Ferestre și Iși. Acestora li se vor adăuga în 2021 TeraPlast Folii Biodegradabile și firma Somplast.
„Anul 2020 ne-a provocat și am început încrezători anul 2021, cu baze foarte bune pentru dezvoltarea viitoare a Grupului nostru. Business-ul făcut prin Divizia de Mase Plastice are o marjă EBITDA de 14,2%, cu un grad redus de îndatorare, ceea ce reflectă stabilitatea afacerilor noastre și potențialul de dezvoltare”, spune Ioana Birta, director financiar al Grupului TeraPlast.
Cea mai bună performanță în 2020 a fost realizată de segmentul de Instalații și Reciclare al diviziei de plastic din TeraPlast care a avut o creștere de 66% a EBITDA, ceea ce reprezintă 43 milioane de lei, și o marja de profitabilitate de 14,7%. Cifra de afaceri a acestui segment a crescut cu 17% în aceeași perioada până la 291,6 milioane de lei.
„Creșterea cifrei de afaceri ar fi fost și mai mare dacă nu am fi fost limitați de capacitatea de producție. Exporturile au fost de 9% din cifra de afaceri și ne propunem să ajungem la 15% pe toată firma, atât cât au fost exporturile de granule”, a declarat Ovidiu Gurău, directorul comercial TeraPlast, la raportarea anuală preliminară. „Am decis să facem în 2021 investiții de peste 157 de milioane de lei pentru a fi mai rapizi în livrări și să nu mai ajungem să ne refuzăm clienții din lipsa de capacitate.”
CITEȘTE ȘI Oil Terminal și-a majorat cu peste un sfert profitul net în 2020Linia de business Granule se remarcă printr-o creștere de 59% a EBITDA, aceasta ajungând la 12 milioane de lei în 2020. Pentru această linie de business sursa creșterilor viitoare sunt granulele ignifugate, fără halogeni. Grupul TeraPlast este cel mai mare producător de granule din 10 țări vecine și singurul producator de granule ignifugate, fără halogeni din România.
Pentru anul 2021, EBITDA bugetată a Grupului TeraPlast este de 89,7 milioane de lei, în creștere cu 57% față de 2020. „Suntem și vom rămâne cel mai mare procesator de PVC din Estul Uniunii Europene”, spune Alexandru Stânean, director general al Grupului TeraPlast. „Prin investițiile pe care le facem vom deveni, în 2022 lideri în România atât la producția de țevi de polietilenă, cât și la producția de ambalaje flexibile. Cu banii încasați din vânzarea diviziei de metal, TeraPlast va face achiziții de companii, cum a procedat în decembrie cu Somplast, va reduce gradul de îndatorare față de bănci și va acorda dividende.”
Capitalizarea bursieră de 990,14 milioane lei (203,12 milioane euro), aferent ultimului preț de închidere de la Bursa de Valori București de 0,5680 lei/acțiune reflectă, într-adevăr, o așteptare a investitorilor pentru o repartizare consistentă de câștiguri de la o companie care în 2021 va opera un business mai mic.